Fiat Panda 2011

None

Obraz

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Jak na 31-latkę jest w całkiem dobrej formie. Panda powraca w zupełnie nowym wcieleniu i z nowym rodowodem. Najnowsza generacja tego modelu nie powstaje już w polskiej fabryce w Tychach, gdzie kontynuowana jest produkcja poprzedniego modelu. Pandę przejęli Włosi.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Produkcja najnowszej generacji tego popularnego, miejskiego auta ruszyła w zmodernizowanej fabryce w Pomigliano d’Arco, niedaleko Neapolu. Premiera nowej Pandy odbyła się na 64. Międzynarodowej Wystawie Samochodowej IAA we Frankfurcie.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Przedstawiciele większości koncernów zgodnie twierdzą, że nastały ciężkie czasy dla branży motoryzacyjnej. Trudne czasy paradoksalnie mogą okazać się dobrymi dla tanich, niedrogich w eksploatacji i prostych aut. Takich jak Panda.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Do tej pory sprzedano w sumie ponad 6,5 miliona egzemplarzy. Niezwykle ważny jest odpowiedni poziom jakości produkcji i montażu. Na razie wygląda na to, że w Neapolu całkiem nieźle radzą sobie z tym zadaniem. Lepiej, żeby tak pozostało. Koncern zapłacił za dostosowanie fabryki do potrzeb produkcji nowej Pandy około 700 mln euro.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Włoscy pracownicy muszą teraz pracować według rygorystycznych norm i standardów, które obowiązują już od dawna w naszej fabryce w Tychach. Każdego roku mają produkować około 240 tys. egzemplarzy nowej Pandy.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy Fiat Panda jest nieco większy od poprzednika, zapewniając więcej miejsca kierowcy i pasażerom. Ma teraz długość 365, szerokość 164 i wysokość 155 centymetrów.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Wygładzono kanciaste linie karoserii. Teraz samochód jest zaokrąglony wszędzie, gdzie się dało. Od razu można jednak rozpoznać w nim nowe wcielenie samochodu, zaprojektowanego ręką Giorgetto Giugiaro, którego produkcja ruszyła w 1980 roku.

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Od tamtego czasu Panda cały czas ewoluowała, zdobywając jako pierwszy samochód w swoim segmencie prestiżowy tytuł "Car of the Year 2004".

/ 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Jest również pierwszym autem poniżej 4 metrów długości, wyposażonym w silnik Diesla (w 1986 roku).

10 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Jako pierwsze auto w swoim segmencie Panda oferowała napęd na cztery koła (1983). Na przestrzeni lat powstało wiele odmian i mutacji. Między innymi zasilana prądem Panda Elettra z 1990 roku.

11 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Wraz z prezentacją modelu trzeciej generacji, Panda osiągnęła pełną dojrzałość. Także pod względem jakości wykonania. Do wykończenia jej wnętrza zastosowano materiały lepszej jakości. Nowa jest też stylistyka i żywa kolorystyka. Kwadratowe zegary, dźwignia zmiany biegów, osłony głośników. Pod względem atrakcyjności wykończenia wnętrza Panda zaczyna gonić Fiata 500.

12 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską może się teraz znaleźć turbodoładowany, dwucylindrowy silnik TwinAir o mocy 85 KM, zdobywca tytułu "Międzynarodowego Silnika Roku 2011". Dostępna jest również nowa wersja tej jednostki o mocy 65 KM, charakteryzująca się niższym spalaniem.

13 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

W momencie rynkowego debiutu nowej Pandy dostępne będą cztery wersje silnikowe: benzynowy 0,9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM, 0,9 TwinAir bez doładowania o mocy 65 KM, a także wolnossąca jednostka 1.2 Fire o mocy 69 KM.

14 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maskę miejskiego Fiata może również trafić 75-konny silnik diesla 1.3 Multijet II generacji.

15 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Do wyboru są 3 poziomy wyposażenia, 10 kolorów nadwozia, 4 rodzaje wykończenia wnętrza, a także 14- i 15-calowe, aluminiowe felgi.

16 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Nowością jest nawigacja "Blue & Me TomTom LIVE", łącząca w sobie zalety samochodowego systemu multimedialnego i przenośnego urządzenia nawigacyjnego.

17 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik jest większy niż w poprzednim modelu.

18 / 18Z ziemi polskiej do włoskiej

Obraz
© Marek Wieliński

Największa ciekawostka to system automatycznego hamowania, działający przy prędkościach poniżej 30 kilometrów na godzinę. Samodzielnie wykrywa przeszkody, a w razie potrzeby, automatycznie zatrzyma samochód.

Na razie Panda będzie dostępna tylko w wersji z napędem na przednie koła. Wkrótce ma jednak pojawić się odmiana 4x4. Masowa produkcja ruszy w pierwszych dniach października. Nowy, miejski samochód Fiata wejdzie do sprzedaży w Polsce dopiero na początku przyszłego roku. Decyzja producenta związana jest ze zmianą roku modelowego, która wpływa na cenę.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3