Fiat 500, 500X i 500L - rodzina w komplecie, dobra, jak nigdy dotąd
"Pięćsetka" Fiata po pojawieniu się na rynku w 1957 roku stała się prawdziwym hitem i po latach uzyskała status samochodu kultowego. Powróciła w nowej odsłonie w 2007 roku. Później Fiat wprowadził na rynek jej kolejne wariacje. Teraz, po niedawnych liftingach gama 500 jest kompletna i świeża, jak nigdy dotąd.
500
Od niego się wszystko zaczęło. To ten model po powrocie 10 lat temu udowodnił, że klienci pragną samochodów retro. W 2016 roku auto przeszło lifting, a w 2017 świętowało 60. urodziny modelu.
Podczas rodzinnego spotkania, które odbyło się pod koniec listopada, miałem okazję jeździć tym malcem w uroczym, miętowym kolorze. Pod maską pracował doskonale znany 1,2-litrowy silnik benzynowy o mocy 69 KM.
Na miejscu do wyboru był też bardzo męski wariant Diesel (nazwa nie od typu silnika, a od producenta odzieży), pokryta matowo-zielonym lakierem. Obok stała sympatyczna, czerwona wersja 500C, czyli z dachem typu landaulet.
500 wymaga wyłożenia stosunkowo dużej kwoty, jak na auto miejskie i stosunkowo niewielkiej, jak na stylowy samochód, jakim bez wątpienia jest. Ceny startują od pułapu 41 400 zł.
500L
Pięćsetka z przydomkiem L to model, który wszedł na rynek w roku 2014. Z założenia samochód ten miał być przeznaczony dla osób, które chciały pojazdu o stylistyce zbliżonej do 500, ale wymagających przestrzeni dla całej rodziny.
Obecnie jest to najświeższy model w gamie, ponieważ lifting 500L odbył się w 2017 roku. Wraz z nim na pokład trafił duży wyświetlacz multimedialny, szereg systemów bezpieczeństwa, w tym automatyczne hamowanie (Autonomous City Brake), stanowiące część dodatkowego pakietu Safety.
500L to najbardziej przestronny wariant w rodzinie. Oferowany jest w trzech odmianach: Urban, Cross i Wagon. Ostatnia to wersja 7-osobowa. Z kolei pierwsza, to dosyć elegancka wersja, najbardziej przypominająca zwykłą 500. Cross natomiast ma oddawać nieco charakteru 500X.
500L mieści w bagażniku nawet do 1509 l. To pojemność kufra wersji Wagon po złożeniu oparć. Bez składania mieści ona 493 l. W odmianach Cross i Urban są to wartości odpowiednio 1480 i 455 l.
Co niezwykle ciekawe - 500L mimo swoich rozmiarów nie jest drogim autem. Jego ceny startują od 54 tys. zł za podstawowy wariant Pop.
500X
To najmłodszy model w gamie, ale jedyny, który dotychczas nie przeszedł liftingu. Wyniki sprzedaży wskazują na to, że nie będzie on konieczny - z roku na rok 500X cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Nic dziwnego - to model, który doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych odbiorców. Jest crossoverem, który przy transformacji stylistyki z małej 500 nie stracił zgrabności. Wygląda muskularnie i oferuje przyzwoitą ilość miejsca wewnątrz.
Zobacz z bliska Fiata 500X:
500X to krewny Jeepa Renegade'a, więc można oczekiwać po nim także niezłych właściwości terenowych. Czy te oczekiwania spełnia? Po prostej przeprawie po bezdrożach trudno mi to stwierdzić. Chociaż auto było wyposażone w napęd 4x4 i potencjalnie mogło być najlepszym wariantem, by sprawdzić jego umiejętności, to odcinek przeprowadzony po bezdrożach nie był na tyle wymagający, by nie pokonać go zwykłą 500. Zatem test zdolności terenowych 500X będzie musiał zaczekać na inną okazję.
Ceny 500X startują od 57 900 zł, więc jest to najdroższe z aut w gamie "Pięćsetek".
Rodzina w komplecie
Fiat ma teraz wyjątkowo interesującą ofertę i nie mam na myśli wyłącznie gamy 500. Do trzech aut - miejskiego, rodzinnego i crossovera, dołączyły niedawno tanie, ale oferujące sporo trzy warianty Tipo, a w grze jest także spektakularny model 124 Spider. Nie zapominajmy również o małej Pandzie. Fiat jest więc w stanie zapewnić zarówno "rozrywkę", jak i rozsądnie wycenione środki transportu do przemieszczenia się z punktu A do B, i to bez względu na to, ile chcecie zabrać osób na pokład. Na dodatek do końca roku trwają wyprzedaże, więc wszystkie 500 można kupić w wyjątkowo niskich cenach.