Fabryki samochodów w Polsce

Polskie zakłady produkujące samochody i silniki cenione są bardzo dobrą jakość

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 7Fabryka Volkswagena we Wrześni

Obraz
© zdjęcie producenta

Volkswagen poinformował, że we Wrześni wybuduje nową fabrykę samochodów. W wielkopolskim zakładzie będzie powstawać nowa generacja dostawczego Craftera we wszystkich wariantach tego modelu. Fabryka produkować ma 85 tys. aut rocznie. Nowa fabryka ma dać zatrudnienie 2300 osobom, a planowane nakłady inwestycyjne to ponad 800 mln euro. Cały zakład zajmie 220 ha, z czego ok. 300 tys. m2 znajdzie się pod dachem. Fabryka we Wrześni obejmie dział produkcji karoserii, lakiernię oraz dział montażu.

Aktualna generacja dostawczego Volkswagena została opracowana wspólnie z Daimlerem i jest bliźniaczym modelem Mercedesa Sprintera. Oba modele powstają przede wszystkim w fabryce Daimlera w Dusseldorfie. Przy kolejnej generacji dostawczych modeli drogi niemieckich koncernów się rozejdą, a to oznacza, że pierwsze Craftery wyjadą z polskiej fabryki w czwartym kwartale 2016 roku.

/ 7Fabryki Volkswagena w Poznaniu

Obraz
© zdjęcie producenta

O powstaniu fabryki we Wrześni zadecydowały nie tylko niższe niż w Niemczech koszty, ale też dobra opinia o polskich zakładach produkujących samochody. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe od lat wytwarza pojazdy w Poznaniu. Volkswagen Poznań powstał w 1993 roku jako spółka joint venture pomiędzy koncernem Volkswagen a poznańską fabryką Tarpan. W 1996 roku Volkswagen Poznań został w 100 proc. przejęty przez niemiecki koncern Volkswagen, a rok później włączony w struktury marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Całkowita powierzchnia zakładu, obejmująca trzy obszary, to 739 000 m2, z których 90 proc. zajmują budynki i hale produkcyjne. W poznańskiej fabryce pracuje 6500 pracowników. W 2013 roku wyprodukowano tam 170 900 lekkich samochodów użytkowych.

W Poznaniu produkowane są modele Caddy i Transporter T5. Oprócz gotowych samochodów, fabrykę opuszczają również głowice do silników oraz obudowy przekładni kierowniczych. Roczna produkcja wszystkich elementów wynosi około 4,5 miliona sztuk i trafiają one do samochodów większości marek koncernu. Aż 33 proc samochodów wyprodukowanych w europejskich fabrykach Volkswagena jest wyposażona w głowicę silnika z Poznania, a co czwarta obudowa przekładni kierowniczej pochodzi z Ciśnieniowej Odlewni Volkswagen Poznań.

Nie jest to jednak jedyna fabryka dużego koncernu ulokowana w Polsce. Z doświadczeń i umiejętności naszych rodaków od lat korzystają także inne marki.

/ 7Fabryka Fiata w Tychach

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszy Polski Fiat (508 Balilla) zadebiutował w 1931 roku i od tego czasu włoska marka związana jest z produkcją samochodów w Polsce. Fiat Auto Poland to spółka powstała w 1992 roku, która początkowo kontynuowała produkcję modelu 126, czyli poczciwego "Malucha". Dzisiaj fabryka mieszcząca się w Tychach wytwarza Fiata 500 i wszystkie spokrewnione z nim modele.

Fabryka zajmuje 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Jest jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. Z jego linii montażowych co 35 sekund zjeżdża jeden samochód. W zakładzie pracuje obecnie prawie 3400 osób, a dodatkowo na jego terenie znajduje się 56 firm świadczących usługi na rzecz fabryki.

W 2013 roku w tyskim zakładzie wyprodukowano 295 700 samochodów, w tym 174 183 Fiatów 500, 8512 Abartów 500, 61 361 Lancii Ypsilon. Oprócz modeli włoskiego koncernu produkowano także Forda Ka.

/ 7Fabryka Opla w Gliwicach

Obraz
© zdjęcie producenta

General Motors to trzeci największy koncern motoryzacyjny na świecie, a Opel to jego najważniejsza marka w Europie. Otwarta w 1998 roku fabryka w Gliwicach przez lata produkowała kolejne generacje kompaktowej Astry. Również dzisiaj z polskiego zakładu wyjeżdża Astra czwartej generacji w odmianach hatchback, GTC, sedan, OPC, jak również kabriolet Cascada. Aż 98 proc. tych samochodów trafia na eksport.

Gliwicka fabryka, w której pracuje 3000 osób wyprodukowała w 2013 roku 108 333 pojazdy, ale możliwości zakładu są niemal dwa razy większe. Wśród samochodów, które opuściły Gliwice, było 5815 Astr Classic sedan, 47 983 Astry IV w wersji 5-drzwiowej, 21 895 modeli 3-drzwiowych, 25 193 sedany i 7447 egzemplarzy modelu Cascada. Zajmująca 74 ha fabryka jest najważniejszym zakładem w Europie produkującym Astrę. Przedstawiciele General Motors potwierdzili również plany dotyczące przyszłości gliwickiej fabryki - od 2015 roku ma być w Polsce produkowana piąta generacja Astry.

/ 7Fabryka silników i skrzyń biegów Toyoty w Wałbrzychu

Obraz
© zdjęcie producenta

Znajdujące się w Polsce fabryki koncernów motoryzacyjnych produkują nie tylko kompletne samochody, ale też silniki do wielu modeli. Zatrudniający 1700 osób zakład Toyoty w Wałbrzychu uruchomił pracę w 2002 roku i zajmuje 500 000 m2, z czego 100 000 m2 przypada na zabudowę. Fabryka wytwarza 1,0-litrowy silnik benzynowy montowany w Toyocie Aygo, Peugeocie 107 i Citroenie C1. Możliwości produkcyjne zakładu to 371 000 silników rocznie.

Jeszcze bardziej znacząca jest produkcja skrzyń biegów. W Polsce wytwarzana jest manualna przekładnia montowana do silników o pojemności od 1,0 do 1,8 l. Znaleźć ją można w Aurisie, Corolli, Verso, Avensisie, Yarisie oraz w "trojaczkach z Kolina", czyli Toyocie Aygo, Peugeocie 107 i Citroenie C1. W Wałbrzychu powstaje druga przekładnia montowana w tych trzech miejskich autach, czyli półautomatyczna skrzynia M-MT. Łącznie zakład jest w stanie wytworzyć 720 000 skrzyń biegów.

/ 7Fabryka silników Fiata w Bielsku-Białej

Obraz
© zdjęcie producenta

Fiat w Polsce to nie tylko produkcja miejskich samochodów, ale też duża fabryka silników w Bielsku-Białej. Od chwili powstania (w 2003 roku) zakład, który obecnie zatrudnia ponad 1100 osób, wyprodukował ponad 5,5 mln silników. Są to jednostki turbo diesel 1,3 l (od 2003 r.) oraz dwucylindrowe silniki benzynowe 0,9 l TwinAir (od 2010 r.). Obie w rok po debiucie zostały uhonorowane tytułem Międzynarodowego Silnika Roku.

Warto również wspomnieć, że swoje zakłady w Polsce posiada należąca do Fiata firma Magneti Marelli. Fabryki, które łącznie zatrudniają 2700 pracowników, wytwarzają oświetlenie samochodowe, układy wydechowe, zawieszenia, amortyzatory, systemy zasilania paliwem, zbiorniki, deski rozdzielcze i zderzaki.

/ 7Fabryka silników Opla w Tychach

Obraz
© PAP

Również General Motors, oprócz zakładu w Gliwicach produkującego Astry, posiada fabrykę silników. Zatrudniający 550 osób zakład w Tychach zajmujący 21 ha wytwarza silniki Diesla o pojemności 1,7 l. Od czasu uruchomienia produkcji w 1999 roku, fabryka wyprodukowała 2,5 mln jednostek napędowych.

Amerykański koncern zapowiedział rozbudowę swojej tyskiej fabryki. Od 2017 roku ma ruszyć produkcja czterocylindrowych jednostek diesla o pojemności 1,6 l wykonanych w całości z aluminium. Powierzchnia użytkowa budynków zwiększy się o 30 proc. Rozbudowa obejmować będzie budowę nowych obiektów i instalację nowej technologii produkcyjnej. Fabrykę będzie mogło opuszczać maksymalnie 200 000 silników rocznie. Inwestycja pochłonie ok. 250 mln euro.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy