Fabryki samochodów w Polsce
Polskie zakłady produkujące samochody i silniki cenione są bardzo dobrą jakość
Fabryka Volkswagena we Wrześni
Volkswagen poinformował, że we Wrześni wybuduje nową fabrykę samochodów. W wielkopolskim zakładzie będzie powstawać nowa generacja dostawczego Craftera we wszystkich wariantach tego modelu. Fabryka produkować ma 85 tys. aut rocznie. Nowa fabryka ma dać zatrudnienie 2300 osobom, a planowane nakłady inwestycyjne to ponad 800 mln euro. Cały zakład zajmie 220 ha, z czego ok. 300 tys. m2 znajdzie się pod dachem. Fabryka we Wrześni obejmie dział produkcji karoserii, lakiernię oraz dział montażu.
Aktualna generacja dostawczego Volkswagena została opracowana wspólnie z Daimlerem i jest bliźniaczym modelem Mercedesa Sprintera. Oba modele powstają przede wszystkim w fabryce Daimlera w Dusseldorfie. Przy kolejnej generacji dostawczych modeli drogi niemieckich koncernów się rozejdą, a to oznacza, że pierwsze Craftery wyjadą z polskiej fabryki w czwartym kwartale 2016 roku.
Fabryki Volkswagena w Poznaniu
O powstaniu fabryki we Wrześni zadecydowały nie tylko niższe niż w Niemczech koszty, ale też dobra opinia o polskich zakładach produkujących samochody. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe od lat wytwarza pojazdy w Poznaniu. Volkswagen Poznań powstał w 1993 roku jako spółka joint venture pomiędzy koncernem Volkswagen a poznańską fabryką Tarpan. W 1996 roku Volkswagen Poznań został w 100 proc. przejęty przez niemiecki koncern Volkswagen, a rok później włączony w struktury marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Całkowita powierzchnia zakładu, obejmująca trzy obszary, to 739 000 m2, z których 90 proc. zajmują budynki i hale produkcyjne. W poznańskiej fabryce pracuje 6500 pracowników. W 2013 roku wyprodukowano tam 170 900 lekkich samochodów użytkowych.
W Poznaniu produkowane są modele Caddy i Transporter T5. Oprócz gotowych samochodów, fabrykę opuszczają również głowice do silników oraz obudowy przekładni kierowniczych. Roczna produkcja wszystkich elementów wynosi około 4,5 miliona sztuk i trafiają one do samochodów większości marek koncernu. Aż 33 proc samochodów wyprodukowanych w europejskich fabrykach Volkswagena jest wyposażona w głowicę silnika z Poznania, a co czwarta obudowa przekładni kierowniczej pochodzi z Ciśnieniowej Odlewni Volkswagen Poznań.
Nie jest to jednak jedyna fabryka dużego koncernu ulokowana w Polsce. Z doświadczeń i umiejętności naszych rodaków od lat korzystają także inne marki.
Fabryka Fiata w Tychach
Pierwszy Polski Fiat (508 Balilla) zadebiutował w 1931 roku i od tego czasu włoska marka związana jest z produkcją samochodów w Polsce. Fiat Auto Poland to spółka powstała w 1992 roku, która początkowo kontynuowała produkcję modelu 126, czyli poczciwego "Malucha". Dzisiaj fabryka mieszcząca się w Tychach wytwarza Fiata 500 i wszystkie spokrewnione z nim modele.
Fabryka zajmuje 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Jest jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. Z jego linii montażowych co 35 sekund zjeżdża jeden samochód. W zakładzie pracuje obecnie prawie 3400 osób, a dodatkowo na jego terenie znajduje się 56 firm świadczących usługi na rzecz fabryki.
W 2013 roku w tyskim zakładzie wyprodukowano 295 700 samochodów, w tym 174 183 Fiatów 500, 8512 Abartów 500, 61 361 Lancii Ypsilon. Oprócz modeli włoskiego koncernu produkowano także Forda Ka.
Fabryka Opla w Gliwicach
General Motors to trzeci największy koncern motoryzacyjny na świecie, a Opel to jego najważniejsza marka w Europie. Otwarta w 1998 roku fabryka w Gliwicach przez lata produkowała kolejne generacje kompaktowej Astry. Również dzisiaj z polskiego zakładu wyjeżdża Astra czwartej generacji w odmianach hatchback, GTC, sedan, OPC, jak również kabriolet Cascada. Aż 98 proc. tych samochodów trafia na eksport.
Gliwicka fabryka, w której pracuje 3000 osób wyprodukowała w 2013 roku 108 333 pojazdy, ale możliwości zakładu są niemal dwa razy większe. Wśród samochodów, które opuściły Gliwice, było 5815 Astr Classic sedan, 47 983 Astry IV w wersji 5-drzwiowej, 21 895 modeli 3-drzwiowych, 25 193 sedany i 7447 egzemplarzy modelu Cascada. Zajmująca 74 ha fabryka jest najważniejszym zakładem w Europie produkującym Astrę. Przedstawiciele General Motors potwierdzili również plany dotyczące przyszłości gliwickiej fabryki - od 2015 roku ma być w Polsce produkowana piąta generacja Astry.
Fabryka silników i skrzyń biegów Toyoty w Wałbrzychu
Znajdujące się w Polsce fabryki koncernów motoryzacyjnych produkują nie tylko kompletne samochody, ale też silniki do wielu modeli. Zatrudniający 1700 osób zakład Toyoty w Wałbrzychu uruchomił pracę w 2002 roku i zajmuje 500 000 m2, z czego 100 000 m2 przypada na zabudowę. Fabryka wytwarza 1,0-litrowy silnik benzynowy montowany w Toyocie Aygo, Peugeocie 107 i Citroenie C1. Możliwości produkcyjne zakładu to 371 000 silników rocznie.
Jeszcze bardziej znacząca jest produkcja skrzyń biegów. W Polsce wytwarzana jest manualna przekładnia montowana do silników o pojemności od 1,0 do 1,8 l. Znaleźć ją można w Aurisie, Corolli, Verso, Avensisie, Yarisie oraz w "trojaczkach z Kolina", czyli Toyocie Aygo, Peugeocie 107 i Citroenie C1. W Wałbrzychu powstaje druga przekładnia montowana w tych trzech miejskich autach, czyli półautomatyczna skrzynia M-MT. Łącznie zakład jest w stanie wytworzyć 720 000 skrzyń biegów.
Fabryka silników Fiata w Bielsku-Białej
Fiat w Polsce to nie tylko produkcja miejskich samochodów, ale też duża fabryka silników w Bielsku-Białej. Od chwili powstania (w 2003 roku) zakład, który obecnie zatrudnia ponad 1100 osób, wyprodukował ponad 5,5 mln silników. Są to jednostki turbo diesel 1,3 l (od 2003 r.) oraz dwucylindrowe silniki benzynowe 0,9 l TwinAir (od 2010 r.). Obie w rok po debiucie zostały uhonorowane tytułem Międzynarodowego Silnika Roku.
Warto również wspomnieć, że swoje zakłady w Polsce posiada należąca do Fiata firma Magneti Marelli. Fabryki, które łącznie zatrudniają 2700 pracowników, wytwarzają oświetlenie samochodowe, układy wydechowe, zawieszenia, amortyzatory, systemy zasilania paliwem, zbiorniki, deski rozdzielcze i zderzaki.
Fabryka silników Opla w Tychach
Również General Motors, oprócz zakładu w Gliwicach produkującego Astry, posiada fabrykę silników. Zatrudniający 550 osób zakład w Tychach zajmujący 21 ha wytwarza silniki Diesla o pojemności 1,7 l. Od czasu uruchomienia produkcji w 1999 roku, fabryka wyprodukowała 2,5 mln jednostek napędowych.
Amerykański koncern zapowiedział rozbudowę swojej tyskiej fabryki. Od 2017 roku ma ruszyć produkcja czterocylindrowych jednostek diesla o pojemności 1,6 l wykonanych w całości z aluminium. Powierzchnia użytkowa budynków zwiększy się o 30 proc. Rozbudowa obejmować będzie budowę nowych obiektów i instalację nowej technologii produkcyjnej. Fabrykę będzie mogło opuszczać maksymalnie 200 000 silników rocznie. Inwestycja pochłonie ok. 250 mln euro.
sj/tb/sj, moto.wp.pl