Fabryczne instalacje LPG w nowych autach
Skoda
Coraz więcej producentów wprowadza do swoich salonów modele z fabryczną instalacją LPG. Nie ma się czemu dziwić, samochody z silnikami zasilanymi autogazem cieszą się sporym zainteresowaniem klientów
| [
]( http://autogaz-journal.pl/ ) |
| --- | Coraz więcej producentów wprowadza do swoich salonów modele z fabryczną instalacją LPG. Nie ma się czemu dziwić, samochody z silnikami zasilanymi autogazem cieszą się sporym zainteresowaniem klientów. Jeszcze do niedawna koncerny samochodowe oraz autoryzowane serwisy zdecydowanie odradzały montaż instalacji gazowych w nowych autach. Wiązało się to głównie z niedomaganiami towarzyszącymi pojazdom wyposażonym w instalacje gazowe I-szej i II-giej generacji.
Obecnie sytuacja wygląda inaczej. Wraz z wprowadzeniem na rynek instalacji sekwencyjnych, także nowe samochody doczekały się fabrycznie montowanych układów zasilania LPG. Przegląd nowych aut z takim wyposażeniem, które można kupić w polskich salonach, zaczynamy od Skody, lidera sprzedaży na naszym rynku.
Ceny modeli z LPG i instalacji wraz z montażem:
- Skoda Citigo 1.0 (60 KM) - od 38 740 zł (40 240 zł w wersji pięciodrzwiowej), w tym cena instalacji - 3650 zł,
- Skoda Citigo 1.0 (75 KM) - od 40 350 zł (41 850 w wersji pięciodrzwiowej), w tym cena instalacji - 3750 zł,
- Skoda Fabia 1.2 (70 KM) - od 47 839 zł, w tym cena instalacji - 4490 zł,
- Skoda Fabia 1.4 (85 KM) - od 49 439 zł, w tym cena instalacji - 4790 zł,
- Skoda Roomster 1.4 (85 KM) - od 53 840 zł, w tym cena instalacji - 4790 zł,
- Skoda Rapid / Rapid Spaceback 1.2 (75 KM) - od 52 900 zł, w tym cena instalacji - 4350 zł,
- Skoda Praktik 1.4 (85 KM) - od 49 700 zł, w tym cena instalacji - 4650 zł.
W katalogu nowych samochodów czeskiej marki znajdują się dwa rodzaje instalacji gazowych - Direct OMEGAS oraz OMEGAS włoskiej firmy Landi Renzo. Objęte są one dwuletnią gwarancją producenta, pod warunkiem montażu w autoryzowanym serwisie Skody. W ofercie występują aż cztery silniki, współpracujące z zasilaniem LPG: 1.2, 1.4 16V, 1.6 oraz 1.4 TSI.
Instalacja Direct OMEGAS to rozwiązanie wykorzystywane w 4-cylindrowych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trwałość wtryskiwaczy benzynowych podczas zasilania auta gazem ma zapewniać system ich uruchamiania w różnych sekwencjach i z różną częstotliwością, zależną od punktu pracy silnika i obciążenia. Podczas pracy silnika na biegu jałowym zrezygnowano z zasilania gazem ze względu na zbyt wysokie ciśnienie benzyny w szynie wtryskowej. Przejścia z benzyny na gaz i wtryski benzyny pozostają niezauważone, gdyż przełączenie odbywa się stopniowo - cylinder po cylindrze.
Z kolei instalacja OMEGAS przeznaczona jest do każdego 3, 4, 5, 6 i 8 cylindrowego silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa, niezależnie od zastosowanego w nim typu sterownika paliwowego, sondy lub sond lambda. Wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego OMEGAS umożliwia przejście z zasilania benzynowego na zasilanie LPG w fazie lotnej. Praca systemu nadzorowana jest przez specjalny komputer sterujący, wyposażony w funkcje auto-adaptacji i auto-diagnozy. Wylicza on odpowiednią ilość gazu konieczną do uzyskania takiej samej mocy jaką silnik uzyskałby ze spalenia benzyny.