Trwa ładowanie...
kia
12-12-2006 17:28

Europejczyk - Kia cee`d

Europejczyk - Kia cee`d
d27vthq
d27vthq

Jeszcze do niedawna koreańskie samochody uchodziły za wyroby drugiej kategorii. Klient za stosunkowo niewielkie pieniądze otrzymywał bowiem spore auto, którego stylistyka oraz rozwiązania techniczne były opóźnione o kilka lat względem europejskich i japońskich konkurentów. Nic dziwnego, że atrakcyjny prototyp Kii cee'd wywołał wielkie zainteresowanie wśród odwiedzających salon w Genewie. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11225/kia-ceed-01.jpeg',550,365) ) |
| --- | Premiera seryjnego samochodu miała miejsce na salonie w Paryżu, a w chwili obecnej cee'd trafia do salonów.

Gdyby pozbawić karoserię oznaczeń, mało kto zgadłby, że ma do czynienia z Kią. Równie dobrze mógłby tak wyglądać nowy model Opla, Volkswagena, czy Toyoty. Zapewne niejeden obserwator wypatrzyłby w śmiałych liniach karoserii prototyp Seat lub Alfy Romeo... Potencjalnych nabywców urzeknie dynamiczna linia nadwozia, zadziorne spojrzenie przednich reflektorów, uśmiech grilla oraz niebanalne przetłoczenie w dolnej części drzwi. Sportowej aparycji dodaje znaczne nachylenie przedniej szyby oraz ostre ścięcie klapy bagażnika. Stylistyka idealnie trafiająca w europejskie gusta nie jest dziełem przypadku - cee'd jest pierwszym samochodem koncernu Kia, którego projektowanie oraz produkcja w całości odbywa się na terenie Starego Kontynentu. Rodowód najnowszego dziecka Kii podkreśla nazwa - cee'd jest skrótem od Community of Europe - European Design.

d27vthq

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Nie mniej ciekawie prezentuje się wnętrze. Już na pierwszy rzut oka widać, że tworzywo użyte do wykonania deski rozdzielczej oraz materiały tapicerskie są wysokiej jakości. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11225/kia-ceed-02.jpeg',550,365) ) |
| --- | Całość starannie zmontowano, więc nie ma mowy o skrzypieniu nawet podczas pokonywania znacznych nierówności. Dźwięki silnika z trudem przedzierają się przez szczelną zaporę różnych wygłuszeń. Poziom hałasu pozostaje na niskim poziomie nawet przy wyższych prędkościach dzięki karoserii o korzystnym współczynniku oporu powietrza (Cx=0,33) oraz podwójnym uszczelkom w drzwiach.

d27vthq

Dla pasażerów wygospodarowano znaczną ilość miejsca, co jest zasługą jednego z większych rozstawów osi w klasie kompakt - 2650 mm. Osoby o ponadprzeciętnym wzroście znajdą dla siebie miejsce nawet na tylnej kanapie. Niestety, coś za coś... Przestrzeń w kabinie uzyskano kosztem pojemności bagażnika, która wynosi 340 litrów. Kompaktowi konkurenci potrafią zaoferować nawet 40 litrów więcej. Na pocieszenie zostaje niski próg załadunku oraz płaska podłoga po złożeniu tylnej, asymetrycznie dzielonej kanapy.

Kia cee'd nie rozczarowuje pod względem wyposażenia. Podstawowa wersja otrzyma centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, ABS z EBD oraz 6 poduszek powietrznych. W bogatszych wariantach pojawi się radioodtwarzacz z przyciskami do sterowania rozlokowanymi na wielofunkcyjnej kierownicy. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11225/kia-ceed-04.jpeg',550,412) ) |
| --- | Urządzenie obsługuje pliki mp3, a odczyt danych będzie możliwy nie tylko ze popularnej płyty CD - Kia proponuje złącza USB, AUX oraz iPod. Na liście wyposażenia dodatkowego pojawi się ESP, układ kontroli trakcji TCS oraz asystent hamowania BAS. Nabywcy ceniący komfort będą mogli zamówić automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia oraz czterobiegowy "automat", który dostosowuje sposób zmiany przełożeń do stylu jazdy kierowcy.

d27vthq

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Do napędu cee'da posłużyła paleta nowoczesnych silników. Wszystkie jednostki benzynowe otrzymały głowicę z 16 zaworami, których pracą steruje układ zmiennych faz rozrządu CVVT. Efektem jest wysoka moc i moment obrotowy. Kierowca chcący w pełni wykorzystać walory nowoczesnych silników będzie zmuszony do utrzymywania wysokich obrotów. Wówczas nawet podstawowy wariant 1.4 rozpędzi się 0-100 km/h w przyzwoitym czasie 11,6 sekundy. Szczyt momentu obrotowego przypada na 5000 obr./min, więc redukcja biegu będzie nieodzowna przed rozpoczęciem wyprzedzania.

Silniki wysokoprężne są znacznie bardziej elastyczne. Rozpędzają samochód z pełną siłą już od 2000 obr./min. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11227/kia-ceed-08.jpeg',550,366) ) |
| --- | Pod względem dynamiki oraz prędkości maksymalnej są porównywalne z "benzynowcami". Układ common-rail drugiej generacji oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii VGT pozwoliła uzyskać niewielkie spalanie oraz spełnić z zapasem normy toksyczności Euro4. Obecnie w ofercie znajdują się dwa warianty silnika o pojemności 1.6 litra, do których w połowie przyszłego roku dołączyć 2.0 CDRi o mocy 140 KM.

d27vthq

Kia prowadzi się zaskakująco pewnie i neutralnie dzięki nowoczesnemu zawieszeniu. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPersona, natomiast tylne koła są prowadzone przez układ wielowahaczowy. Każda z wersji otrzymuje gazowe amortyzatory, które wraz ze stabilizatorami gwarantują przewidywalne zachowanie nawet podczas gwałtownych manewrów.

Ofensywnie jeżdżący kierowcy z pewnością docenią skuteczne hamulce. Przednie wentylowane tarcze mają 280 mm średnicy, tylne zaś 260 mm co pozwala zatrzymać cee'da pędzącego 100 km/h na dystansie niecałych 40 metrów.

Podstawowa wersja otrzyma 15-calowe felgi stalowe z oponami Michelin o wymiarach 185/65. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11225/kia-ceed-10.jpeg',550,411) ) |
| --- | Droższe warianty otrzymają większe i szersze koła, a za dopłatą klient może otrzymać 17-calowe alufelgi z oponami 225/45.

d27vthq

Przyjemność z jazdy zwiększa bezpośredni układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem. Od oporu do oporu można wykonać 2,7 obrotu kierownicą, co usprawnia parkowanie. Średnicy zawracania na poziomie 10,34 metra nie powstydziłyby się auta segmentu B.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Niewiele osób pamięta czasy, gdy japońskie koncerny musiały zmagać się ze stereotypami głoszącymi, iż dobre samochody pochodzą jedynie z Europy. Klientów udało się przekonać przystępną ceną i dobrym wyposażeniem. Tym samym szlakiem podąża obecnie Kia. Cena podstawowej wersji cee'da nie powinna przekroczyć 47.000 PLN, co udanej stylistyce i świetnym wykończeniu klienci z pewnością zaakceptują. Trwałość samochodu produkowanego w słowackiej Żylinie podkreśla siedmioletnia gwarancja na zespół napędowy oraz pięcioletnia na pozostałe składowe cee'da. Jedynymi obostrzeniami są: limit 150.000 km oraz konieczność serwisowania auta w autoryzowanych stacjach obsługi. Najlepsza gwarancja, jaką oferowano do tej pory w Europie została uhonorowana przez wpływowy brytyjski magazyn "Autocar" nagrodą "Idea of the Year".

d27vthq

Kia cee'd z pewnością będzie stanowić groźnego konkurenta kompaktów rodem z Europy i Japonii. Jean Charles Lievens, Senior Vice President Kia Motors Europe stwierdził: "Tak mocnego przedstawiciela segmentu C Kia w swojej historii jeszcze nie miała". Polskie przedstawicielstwo oferuje możliwość sprawdzenia walorów samochodów podczas jazd testowych, na które można się umówić dzwoniąc na infolinię Kia bądź wypełniając formularz na stronie www.kia.pl. Sprzedaż modelu cee'd rozpocznie się w Polsce w połowie grudnia.

silnik 1.4 16V 1.6 16V 2.0 16V 1.6 CDRi 1.6 CDRi 2.0 CDRi
Ilość cylindrów/ zaworów 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1396 1591 1975 1582 1582 1991
Moc maksymalna (KM) przy obr/min 109/6200 122/6200 140/6000 90/4000 115/4000 140/4000
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min 137/5000 154/5200 184/4750 235/1750-2500 255/1900-2750 305/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 187 192 205 172 188 205
średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6,1 6,4 7,1 4,7 4,7 6,1
Długość x szerokość x wysokość (cm) 423,5 x 1790 x 1480
Rozstaw osi (cm) 2650
Pojemność bagażnika (l) 340/1300

Łukasz Szewczyk

d27vthq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27vthq
Więcej tematów