Euro NCAP:

None

Obraz

/ 12Audi Q3

Obraz
© Euro NCAP

Euro NCAP przedstawiła wyniki najnowszychbadań sprawdzających bezpieczeństwo nowych modeli samochodów. Organizacja, która powstała w 1997 r., przeprowadza testy zderzeniowe wprowadzanych do obrotu modeli. Podczas badania imituje się czołowe zderzenie połową szerokości auta z murem przy prędkości 64 km/h, uderzenie w bok samochodu imitującym inny samochód obiektem jadącym z prędkością 50 km/h, uderzenie w słupek na wysokości połowy długości auta przy prędkości 29 km/h oraz potrącenie pieszego.

Spośród przetestowanych przez Euro NCAP dwunastu samochodów tylko jeden nie uzyskał pięciu gwiazdek. Audi Q3 znalazło się jednak w ścisłej czołówce. Niewielki SUV zza naszej zachodniej granicy osiągnął drugi w sprawdzonej stawce wynik pod względem ochrony dorosłych, trzeci jeśli chodzi o ochronę dzieci i pierwszy - ex aequo z czterema innymi samochodami - ze względu na zastosowane systemy poprawiające bezpieczeństwo.

tb/mw/mw

/ 12BMW serii 1

Obraz
© Euro NCAP

Bawarski maluch również otrzymał pięć gwiazdek Euro NCAP. Z oczywistych względów w porównaniu z Q3 seria 1 zapewnia nieznacznie mniejsze bezpieczeństwo dla pasażerów i kierowcy, ale za to zdecydowanie delikatniej obejdzie się z potrąconym pieszym.

/ 12Chevrolet Captiva

Obraz
© Euro NCAP

Wśród przebadanych tym razem samochodów klasy SUV, Captiva wypadła najsłabiej. Nie przeszkodziło to jednak specjalistom z Euro NCAP w przyznaniu Chevroletowi pięciu gwiazdek. Dorośli pasażerowie Captivy mogą liczyć na ochronę na dość dobrym poziomie. Nieco gorzej jest z dziećmi. W przypadku przewożenia dziecka w foteliku umieszczonym na przednim siedzeniu, kierowca nie otrzymuje wystarczająco jasnej i rzucającej się w oczy informacji, dotyczącej tego, czy przednia poduszka powietrzna została wyłączona.

SUV Chevroleta okazał się również najmniej delikatny w stosunku do pieszych. Jak sprawdzili badacze Euro NCAP, przechodzień nie odniesie dużych obrażeń tylko w przypadku, jeśli zostanie potrącony środkową częścią maski.

Wynik Chevroleta można jednak w pewnym stopniu wyjaśnić. W podstawowej wersji Captiva kosztuje 84 tys. zł. Za najsłabiej wyposażone Audi Q3 trzeba natomiast zapłacić 133,5 tys. zł.

/ 12Fiat Freemont

Obraz
© Euro NCAP

Nieco podwyższone kombi Fiata otrzymało pięć gwiazdek, choć pod pewnymi względami nie może zachwycać. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo dorosłych pasażerów - Freemont, wraz z innym spośród 12 samochodów, osiągnął drugi najsłabszy wynik. Dobrze jest natomiast w kwestii ochrony podróżujących autem dzieci. Niestety, inne sprawdzane parametry nie zachwycają. Ochrona pieszych nieco poniżej średniej i słaby wynik w kwestii systemów zwiększających bezpieczeństwo.

/ 12Ford Ranger

Obraz
© Euro NCAP

Ciekawostką najnowszej edycji crash testów Euro NCAP jest właśnie ten samochód. Ford Ranger, jako pierwszy w swojej klasie otrzymał pięć gwiazdek. To, że spory pickup jest bezpieczny dla pasażerów, nie może dziwić. Oklaski australijskim inżynierom Forda, gdzie powstał Ranger, za najlepszą w przebadanej stawce ochronę pieszych. Co więcej, przewaga Forda w tym względzie jest niemalże nokautująca. Zdecydowanie słabiej jest natomiast w przypadku systemów wspomagających bezpieczeństwo.

/ 12Hyundai Veloster

Obraz
© Euro NCAP

Mały, usportowiony Koreańczyk dostał pięć gwiazdek mimo, że okazuje się najgorszy pod względem ochrony potrąconych pieszych. Słaby wynik Veloster osiągnął także w kwestii systemów wspierających bezpieczeństwo. Dla kontrastu samochód ten okazał się najlepszy pod względem bezpieczeństwa dzieci i dorosłych. W tym drugim przypadku Veloster pierwsze miejsce na podium dzieli jednak z dwoma innymi samochodami – Fordem Rangerem i Mercedesem Klasy M.

Mimo to - pięć gwiazdek Euro NCAP.

/ 12Lancia Thema

Obraz
© Euro NCAP

Limuzyna Lancii, a właściwie Chrysler 300 z zamienionym znaczkiem, radzi sobie nie najlepiej. Choć pod względem ochrony oferowanej dorosłym osiąga wynik równie słaby jak Fiat Freemont, nieźle jest w przypadku ochrony pieszych. Zastanawiający się nad kupnem tego modelu rodzice małych dzieci muszą jednak pamiętać, że w Themie nie da się wyłączyć poduszki powietrznej pasażera, więc stosowanie fotelika na przedni fotel nie wchodzi w grę.

/ 12Lancia Voyager

Obraz
© Euro NCAP

Ten samochód nie zachwyca - jako jedyny w stawce nie osiągnął pięciu gwiazdek. Otrzymał cztery. Spośród 12 przetestowanych ostatnio przez Euro NCAP samochodów Voyager najsłabiej chroni dorosłych pasażerów i dzieci, a także pieszych. Najsłabszy jest wynik Lancii również w kategorii systemów zwiększających bezpieczeństwo. Tu jednak nie jest ona samotnym "liderem".

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, w kwestii Voyagera Lancia uczyniła duży postęp. Bliźniaczy Chrysler badany przez Euro NCAP w 1999 i 2007 r. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów otrzymał dwie gwiazdki. W przypadku nowszego z nich (Voyager z roku 2007), drugą później mu odebrano.

/ 12Mercedes Klasy M

Obraz
© Euro NCAP

Niemiecki SUV może być wzorem w dziedzinie ochrony dorosłych pasażerów i systemów podnoszących bezpieczeństwo. Klasa M osiągnęła również drugie miejsce w stawce jeśli chodzi o ochronę pieszych, nie zachwyca jednak poziomem oferowanym najmniejszym podróżnym. Jak podają badacze z Euro NCAP, dzieci bezpieczniej mogą czuć się w o wiele tańszej Captivie.

Pięć gwiazdek dla Mercedesa Kasy M jest jednak w pełni zasłużone.

10 / 12Opel Astra GTC

Obraz
© Euro NCAP

Produkowana jedynie w Polsce trzydrzwiowa Astra otrzymała od Euro NCAP pięć gwiazdek. Pod względem ochrony dorosłych pasażerów Opel osiągnął wynik równoważny z BMW serii 1. Słabiej jest jednak w pozostałych kategoriach. O ile w przypadku bezpieczeństwa dzieci nie jest najgorzej - Opel traci punkty za mało czytelną informację o wyłączeniu poduszki powietrznej pasażera - to pieszym, którzy zostaną potrąceni przez GTC nie można dobrze wróżyć. Słabo jest również pod względem systemów poprawiających bezpieczeństwo.

11 / 12Opel Zafira Tourer

Obraz
© Euro NCAP

Większy od Astry GTC samochód uzyskał lepsze wyniki. Auto znajduje się w czołówce pod względem ochrony dorosłych pasażerów i dzieci, a także zastosowanych systemów bezpieczeństwa. Nad ochroną pieszych Opel będzie musiał jeszcze nieco popracować. Mimo to, pięciogwiazdkowy wynik jest tu w pełni uzasadniony.

12 / 12Toyota Yaris

Obraz
© Euro NCAP

Japoński maluch radzi sobie całkiem nieźle. Zaskakuje wysoki wynik ochrony dorosłych pasażerów, który pozostawia w pobitym polu o wiele większego Fiata Freemonta, a poziom bezpieczeństwa przewożonych dzieci jest wyższy, niż w przypadku obydwu testowanych Lancii. Do Japończyków trudno mieć pretensje również pod względem ochrony pieszych i zastosowanych systemów, zwiększających bezpieczeństwo.

tb/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy