Trwa ładowanie...
26-06-2010 16:19

Elastyczność w praktyce

Elastyczność w praktyce
d4ihb41
d4ihb41

Każdy kierowca chciałby jeździć autem szybkim i dynamicznym. Jak je rozpoznać?

Producenci samochodów w swoich prospektach reklamowych podają czas rozpędzania do prędkości 100 km/h. Jest to istotny parametr, ale nie jedyny. Dla pełnego obrazu warto dowiedzieć się, jaką dynamikę ma dany samochód na wyższych biegach.

Wśród nabywców samochodów osobowych ukształtowało się przekonanie, że najważniejszym parametrem jest moc maksymalna silnika oraz czas przyspieszania do prędkości 100 km/h. Mniej popularnym wskaźnikiem jest moment obrotowy rozwijany przez jednostkę napędową. Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. Charakter pracy silnika spalinowego powoduje, że tak nie jest. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje.

Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do dźwigni zmiany biegów, aby wykonać redukcję. W samochodach osobowych miarą własności dynamicznych jest czas rozpędzania pojazdu na biegu poprzedzającym bieg bezpośredni i na biegu bezpośrednim. Na biegu czwartym mierzy się czas rozpędzania od prędkości 60 do 100 km/h, zaś na biegu piątym od 80 do 120 km/h. Jest to istotna wielkość, ponieważ określa mobilność samochodu w warunkach szosowych. Krótsze czasy sprawiają, że samochód szybciej wyprzedza wolniejsze pojazdy, przez co skraca się okres, w którym kierowca i pasażerowie są narażeni na zagrożenia wynikające z wykonywania tego niebezpiecznego manewru.

W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej uzyskują krótsze czasy wyprzedzania niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki wysokoprężne oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym.

d4ihb41

Z tabeli wynika, że najlepszą elastyczność na czwartym i piątym biegu ma Ford Mondeo z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,2 litra. Równoważnikiem tego silnika wśród benzyniaków jest 3-litrowa „szóstka” koncernu BMW dysponująca mocą aż o 103 KM większą. Wśród aut kompaktowych najlepszy jest Peugeot 307 z dieslem 1,6 l, który zdecydowanie wygrywa walkę z konstruktorami Forda. Focus II napędzany takim samym silnikiem wysokoprężnym 1,6 l, na dwu ostatnich biegach przyspiesza o 2 sekundy wolniej od rywala.

Aby samochód sprawnie przyspieszał jego silnik powinien dysponować mocą powyżej 110 KM, momentem obrotowym około 240 Nm, a masa własna nie powinna przekraczać 1300 kg.

Czasy rozpędzania na wyższych biegach nie są w zasadzie podawane przez producentów samochodów, gdyż nie mają oni takiego obowiązku. Te informacje są jednak istotne dla potencjalnego nabywcy, który chce wiedzieć, jak dynamiczne jest wybrane auto. Elastyczność pojazdów badają niezależne instytuty lub pisma motoryzacyjne. Są one przeprowadzane w różnych warunkach drogowych i pogodowych dla pojazdów o różnym wyposażeniu standardowym (a więc masie), stąd występują różnice w pomiarach.

Marka/model Moc (KM) Maksymalny moment obr. (Nm) Masa własna (kg) Elastyczność 60-100 km/h (s) Elastyczność 80-120 km/h (s) Przysp. 0-100 km/h (s)
Opel Corsa 1,4 16V 90/5600 125/4000 1095 10,5 17,1 11,7
Ford Fusion 1,6 100/6000 146/4000 1100 11,1 17,9 12,2
Dacia Logan 1,6 90/5500 126/4250 1022 11,1 19,5 12,9
Renault Thalia 1,4 98/6000 127/3750 1016 11,4 17,4 11,6
Nissan Micra 1,2 65/5200 110/3600 1025 11,5 18,7 13,8
Fiat Panda 1,3JTD 70/4000 145/1500 1070 11,5 19,5 14,4
Skoda Fabia 1,4 100/6000 126/3800 1146 12,2 19,2 12,1
VW Polo 1,4 75/5000 126/3800 1065 12,8 22,1 13,9
Peugeot 307 1,6Hdi 109/4000 240/1750 1310 8,0 11,3 11,0
Renault Megane 1,5Dci 105/4000 240/2000 1315 8,7 13,6 11,9
Toyota Corolla 1,4 D-4D 90/3800 190/1800 1247 9,3 14,8 13,2
Ford Focus II 1,6 TDCi 109/4000 240/1750 1372 9,6 14,8 9,6
Opel Astra III 1,6 105/6000 150/3900 1240 10,6 16,3 12,0
Audi A3 1,6 102/5600 148/3800 1315 11,0 15,3 11,6
VW Golf V 1,6 115/6000 155/4000 1305 11,3 18,5 11,1
Chevrolet Lacetti 1,4 92/6300 131/4400 1190 13,2 22,7 13,6
Ford Mondeo 2,2 TDCi 155/3500 360/1800 1550 5,3 7,8 9,4
Toyota Avensis 2,2D-CAT 177/3600 400/2000 1555 5,6 12,9 9,6
BMW 330 i 258/6600 300/2500 1550 6,6 11,1 6,6
Skoda Octavia 2,0 Tdi 140/4000 320/1750 1475 6,6 11,9 9,9
Opel Vectra 1,9CDti 150/4000 315/2000 1525 7,0 13,9 10,2
Honda Accord 2,2 D 140/4000 340/2000 1490 7,5 10,8 9,5
Peugeot 407 2,0 Hdi 136/4000 320/2000 1590 7,5 12,8 10,8
Renault Laguna 1,9Dci 120/4000 270/2000 1510 8,5 17,3 11,2

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

d4ihb41
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ihb41
Więcej tematów