Ducati Multistrada V4 to pierwszy produkcyjny motocykl z aktywnym tempomatem
Ducati wystartowało z produkcją Multistrady V4 - zaawansowanego technicznie jednośladu charakteryzującego się niespotykanym dotąd wyposażeniem. Na pokładzie znajdziemy rozwiązania znane z samochodów - aktywny tempomat i radar obiektów w martwym polu.
Systemy wsparcia kierowcy wykorzystywane dotychczas w samochodach zaczynają wkraczać również do świata motocykli. Przykładem jest Ducati V4 Multistrada - pierwszy produkcyjny jednoślad z dwoma radarami: przednim odpowiedzialnym za funkcjonowanie aktywnego tempomatu oraz tylnym koordynującym działanie systemu BSD (Blind Spot Detection).
Pierwsze rozwiązanie określane w skrócie jako ACC (Adaptive Cruise Control) sprawdzi się głównie w dłuższych trasach, a w szczególności na autostradach. Pozwala automatycznie utrzymywać właściwą prędkość i dystans do poprzedzającego pojazdu w zakresie 30-160 km/h.
Oprogramowanie sterujące działaniem ACC zostało skalibrowane w taki sposób, by odpowiadało specyfice jazdy motocyklem. Oznacza to, że zarówno zwalnianie, jak i przyspieszanie będzie odbywać się łagodnie i płynnie, tak by jeździec ani przez chwilę nie tracił panowania nad pojazdem.
BSD z kolei ma badać sytuację z tyłu motocykla, wliczając w to pojazdy w tzw. martwym polu, czyli te, których nie widać w lusterku, jak również informować o obiektach zbliżających się z dużą prędkością. Obydwa rozwiązania zapowiedziano już w 2018 roku, lecz dopiero teraz udało się je po raz pierwszy zastosować w produkcyjnym, drogowym jednośladzie
Multistrada V4 jest pierwszym, lecz zapewne nie ostatnim modelem Ducati wykorzystującym ACC i BSD. Podobnych systemów powinniśmy spodziewać się także w produktach konkurencji, m.in. BMW, które również ogłaszało prace nad aktywnym tempomatem.