| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/caliber-01.jpeg',500,333) ) |
| --- | Obecne porównanie nie jest typowe, bo oba auta w gamie modelowej poszczególnych marek to oryginały. Czy ktoś widział tak wielki gabarytowo samochód kompaktowy, jak Dodge Caliber? A czy ktoś pamiętający Toledo jako klasycznego sedana przewidziałby, że teraz ten model stał się praktycznie hatchbackiem?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/altea-01.jpeg',500,333) ) |
| --- | Projektując nowego Dodge’a Amerykanie poszli zupełnie inną drogą, niż Hiszpanie. Pokazali, że auto może mieć rasowy charakter, zerwać z wzorniczą nudą i stylizacją wnętrza. Gdy Dodge Caliber wchodził na rynek otwarcie mówiono: „wszystko oprócz pokory”.
Przy nim Toledo sprawia wrażenie samochodu poprawnie zaprojektowanego, ale nie mniej oryginalnego, żeby nie powiedzieć kontrowersyjnego.
ZOBACZ GALERIĘ DODGE'A CALIBER Cechy szczególne
Caliber stylizacją nawiązuje do sprawdzonych wzorów PT Cruiser’a – jest typowo amerykańskim autem, z potężnym, czterodzielnym grillem i masywnymi nadkolami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/caliber-02.jpeg',500,317) ) |
| --- | Sprawia wrażenie, większego i potężniejszego niż jest w rzeczywistości.
Caliber to kwintesencja Ameryki, z jej umiłowaniem do krążowników szos, pick-up’ów i potężnych ciężarówek. Seat Toledo to również samochód, zrywający z dotychczasową tradycją sedana. Jest znacznie wyższy od poprzednika, dzięki czemu zwiększyła się przestrzeń wewnątrz pojazdu, nad głowami i w bagażniku.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/altea-02.jpeg',500,333) ) |
| --- | Konfrontacja na pojemności bagażnika wypada lepiej dla Seata. Przy pięcioosobowej rodzinie na pokładzie, zabierze więcej bagażu od Dodge’a. Caliber ma dodatkowo przesuwaną tylną kanapę, dzięki której pojemność bagażnika spada poniżej 300 l.
Za to pasażerowie drugiego rzędu będą mogli podróżować w komforcie, bo oparcie kanapy jest także regulowane. Ilość miejsca na przednich fotelach w obu autach jest wystarczająca i zapewniająca wygodną jazdę. Jedynie pod względem wyprofilowania foteli Seat, ze względu na silne, w przypadku tej marki akcenty sportowe, plasuje się wyżej od rywala – trzymanie boczne jest wręcz wzorcowe.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/caliber-03.jpeg',500,333) ) |
| --- | Standardowe wyposażenie w obu autach jest podobne, ale w Seacie obejmuje elementy, których próżno szukać u rywala: dwustrefową, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD, elektrycznie składane lusterka boczne, czujniki deszczu oraz ciśnienia w oponach.
Caliber za to „puszcza oko do ludzi młodych” – to dla nich dolny schowek jest praktyczną lodówką na napoje, podświetlane są uchwyty na kubki, a tylną lampkę po demontażu można użyć jako latarkę.
Dodatkowym gadżetem (w opcji za 2900 zł) jest system Musicgate Power, składający się z ośmiu głośników oraz subwoofera w bagażniku.
Seat Toledo pod tym względem jest bardziej spokojny, za to posiada znacznie lepsze wykończenie wnętrza.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/altea-03.jpeg',500,333) ) |
| --- | Dodge Caliber może mieć pod maską trzy jednostki napędowe: dwa silniki benzynowe o pojemności 1,8 l/ 150 KM i 2,0 l /156 KM oraz diesel 2.0 CRD/140 KM. Ten ostatni motor pochodzi z półki Volkswagena, a nie jak dotychczas Mercedesa. Sercem Seata Toledo też jest turbodiesel 2.0 o tej samej mocy, ale z oznaczeniem TDi.
Caliber jest bardziej hałaśliwy od Toledo, co zapewne jest spowodowane zmienioną charakterystyką pracy jego silnika.
Zużycie paliwa w obu samochodach jest bardzo podobne, zarówno Toledo, jak i Caliber z tymi silnikami oszczędnie gospodarują olejem napędowym. W Seacie Toledo oprócz dwulitrowego diesla jest dostępny słabszy, o pojemności 1,9 l/115 KM oraz dwa silniki benzynowe: 1.6 16V/102 KM oraz 2.0 Fsi/150 KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/caliber-04.jpeg',500,333) ) |
| --- | *Wrażenia z jazdy *
Dodge Caliber to samochód, który na pewno robi wrażenie na otoczeniu, dlatego poruszając się nim drogami mało kto nie zwrócił na niego uwagi. Wrażenie robił piorunujące, dzieląc przy okazji gapiów na zwolenników i przeciwników tego rodzaju stylizacji.
Nieco mniej widowiskowy był Seat Toledo, tyle, że to właśnie nim jeździło się najprzyjemniej. Wielowahaczowe tylne zawieszenie, znane z Golfa V i Audi A3, także w Toledo sprawuje się znakomicie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11902/altea-04-d.jpeg',500,333) ) |
| --- | Nawet w ciasnych zakrętach auto nie zachowuje się nerwowo, a tendencję do wyjeżdżania przodem na zewnątrz zakrętu można łatwo opanować. Sprężyście reaguje, podczas przejazdu przez wyboje i poprzeczne nierówności.
Pod tym względem Caliber pozostaje w tyle, choć jego miękkie zawieszenie nie zawsze jest mankamentem, biorąc pod uwagę stan naszych dróg. Nie jest to jednak samochód, który polecilibyśmy do szybkiego pokonywania zakrętów. Na dodatek powyżej 120 km/h w kabinie robi się głośno – to zasługa dużych oporów powietrza.
Obaj rywale pozwalają na swobodne wyprzedzanie na trasie, dynamika silników zadowala zarówno podczas dłuższych wojaży, jak i w normalnym ruchu miejskim. Przy pełnym wykorzystaniu miejsca na przedniej i tylnej kanapie nieco większym komfortem podróży poszczycić się może Seat. Za to Caliber daje pasażerom nieco większe możliwości wykorzystania kabiny, dzięki praktycznym schowkom i wnękom.
Podsumowanie
Dodge Caliber i Seat Toledo to auta ekscentryczne. Seat Toledo, pomimo kontrowersyjnej sylwetki świetnie spełnia rolę samochodu rodzinnego, pojemnego i bezpiecznego. Dodge Caliber to powiew stylizacji rodem z dawnych, dobrych lat amerykańskiej hossy motoryzacyjnej. Polubią go szczególnie ci, którzy lubią wyróżnić się z tłumu innych aut. Młodym spodobać się mogą obszerne wnętrze, pomysłowe gadżety i nie najwyższa cena, przy której nieco zbledną niektóre niewątpliwe wady tego pojazdu.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Dodge Caliber | Seat Toledo | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne
| | Dodge Caliber | Seat Toledo |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/R | 4/16/R |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1968 | 1968 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 140/4000 | 140/4000 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 310/2500 | 320/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 10 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 201 |
| Pojemność bagażnika (l) | 296/1013 | 500/1440 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 51 | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,2/7,8 | 6,0/7,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 441/180/153 | 446/177/157 |
| Rozstaw osi (cm) | 263 | 258 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 94 400 | 109 200 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | Dodge Caliber SXT | Seat Toledo Stylance |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | 2400 zł | S |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Jarosław Zgirski