Trwa ładowanie...

Dobra passa Skody

Dobra passa SkodyŹródło: zdjęcie producenta
d29yzn1
d29yzn1

Już od 75 lat Skoda nieprzerwanie króluje w statystykach sprzedaży w swojej ojczyźnie. W grudniu 1936 roku ostatecznie wyprzedziła swych najmocniejszych konkurentów, wytwórnie Praga i Tatra, stając się od tego momentu najchętniej kupowaną marką na rodzimym rynku.

Wypada przypomnieć, że osiągnięcie takiej pozycji w latach 30. było nie lada wyczynem. Po pierwsze, wewnętrzna konkurencja rynkowa w tym okresie była nadzwyczaj silna. Oprócz wspomnianych fabryk Praga i Tatra, o nabywców zabiegało wiele innych czechosłowackich producentów - chociażby Wikov, Walter, Aero, Z (Zbrojovka) czy też Jawa. Poza tym w ciągłej sprzedaży znajdowała się cała paleta modeli producentów zagranicznych, zwłaszcza amerykańskich, często w porównywalnych klasach wielkości nadwozi i mocy silników, jednak tańszych od rodzimych pojazdów.

Osiągnięcie tak znakomitego wyniku, a zwłaszcza jego utrzymanie, było bezpośrednią konsekwencją ogromnych zmian, jakie Skoda wdrażała konsekwentnie od początku lat 30., poczynając od rozbudowy sieci sprzedaży oraz zakładów, poprzez wyposażenie tych ostatnich nowoczesnym oraz wysokowydajnym zapleczem technologicznym, dobrą kadrą pracowniczą, konstruktorską oraz zarządczą, kończąc na radykalnej i całkowitej wymianie swej oferty.

Wreszcie szereg innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i nienaganna pod względem stylistycznym linia modeli Popular - Rapid - Favorit - Superb od razu stała się bestsellerową. Sprzedaż wydatnie wspomagały nowatorskie jak na tamte czasy kampanie propagandowe oraz doskonale rozwinięta sieć usług serwisowych. Sprzedaż Skody w sezonie 1936 wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o imponujące 59 proc., a poziom eksportu przekroczył połowę całej produkcji.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kolejnym okresem, w którym zachowanie przez Skodę pozycji rynkowego lidera sprzedaży było trudne, są wczesne lata 90. W czasie, gdy w innych krajach postkomunistycznych, rodzimi producenci samochodów nie wytrzymywali konkurencji z masowymi wytwórcami południowoeuropejskimi oraz dalekowschodnimi, pozycja Skody wręcz się umacniała.

d29yzn1

Inwestycja w nowoczesny, przednionapędowy samochód jeszcze w latach 80., rozważnie dobrany, silny partner strategiczny, okazały się gwarancją przetrwania, zachowania tożsamości i szeregu sukcesów w kolejnych latach gospodarki wolnorynkowej.

Również i w Polsce Skoda podtrzymuje swoją rekordową passę i nieprzerwanie od 32 miesięcy zajmuje pozycję lidera sektora samochodów osobowych. Jest to najdłuższe przewodnictwo zanotowane na polskim rynku od ponad dekady.

sj

d29yzn1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d29yzn1
Więcej tematów