Moda na SUV-y jest obecnie najsilniejszym trendem w całej motoryzacji i trwa już od lat 90., gdy zaczęła się w USA. Na czym polega fenomen popularności tego typu samochodów?
Według badania przeprowadzonego przez agencję rynku motoryzacyjnego JATO Dynamics, tylko w 2015 roku w Europie zarejestrowano 3,2 mln nowych SUV-ów. W porównaniu do roku 2014 to wynik wyższy o 24 proc. i odpowiadający aż 22,5 proc. całkowitego rynku na Starym Kontynencie. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii SUV-y wyprzedziły najpopularniejsze dotąd auta kompaktowe. Trend ten zauważyli producenci - dzisiaj uterenowiony model posiada w swojej ofercie zdecydowana większość z nich.
Profesor Wydziału Wzornictwa Transportowego Studium Zawodowego w Pforzheim, Lutz Fugener, zauważa, że zainteresowanie SUV-ami w Europie przyszło wraz z rozpadem Związku Radzieckiego, w następstwie którego kraje bloku wschodniego zwróciły się ku USA.
- Na początku lat 90. na postsowieckich rynkach szczególnym powodzeniem cieszyły się duże, amerykańskie SUV-y. Na trend ten złożyło się wiele czynników - zapotrzebowanie na podwyższony poziom bezpieczeństwa, słabe nawierzchnie dróg oraz ogólne postrzeganie dużych samochodów w społeczeństwie - powiedział. Niektóre ze sprzedawanych tam modeli po delikatnym "wygładzeniu" trafiły na rynki Europy Zachodniej, gdzie przyjęły się z równie dużym powodzeniem.
Co przemawia za SUV-ami? Przede wszystkim uniwersalność. Z uwagi na komfort podróżowania zdają one egzamin podczas długich tras, radzą sobie z krawężnikami w mieście czy na niezbyt wymagających bezdrożach (często stosowany w SUV-ach napęd 4x4 ma bardzo niewielkie zdolności terenowe). Osoby w środku mogą liczyć na większą niż w przypadku "zwyczajnych" pojazdów ilość miejsca na głowę, a czasami również na nogi. Kierowca doceni także wysoką pozycję za kierownicą, która daje poczucia bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest również aspekt psychologiczny - w ogólnym postrzeganiu SUV-y traktowane są jako synonim zamożności i statusu społecznego.
Popularności takim modelom nie odbierają liczne wady - wysoka cena zakupu, utrudnione parkowanie w mieście czy kosztowniejsza eksploatacja (opony, serwis, zużycie paliwa).
Źródło: Skoda
ll