1,9 TDI - Volkswagen
Silniki wysokoprężne koncernu VAG zawsze słynęły z wytrzymałości, niemniej dopiero w 1991 pojawiła się jednostka, która zapewniała również dynamikę. Wtedy po raz pierwszy pod maską Audi 80 zamontowano czterocylindrowy motor 1,9 TDI o mocy 90 KM. Aby wyeliminować kłopoty z rozruchem w mroźne poranki, inżynierowie zastosowali bezpośredni wtrysk paliwa - po kilku latach pompę rotacyjną zastąpiono pompowtryskiwaczami.
W zależności od rocznika i wariantu, silnik wykorzystywał ośmio- lub szesnastozaworową głowicę, stosowano także różne turbosprężarki - słabsze odmiany otrzymały turbo ze stałą geometrią łopatek, zaś mocniejsze - ze zmienną. O sukcesie 1,9 TDI świadczy ogromna popularność. Motor trafiał pod maski wielu modeli Audi (A4, A6), Volkswagena (Golf, Passat, Touran, Sharan), Skody (Fabia, Octavia, Superb) i Seata (Ibiza, Leon, Toledo, Altea, Alhambra), występując w dużej liczbie wersji o mocy od 75 do nawet 150 KM.