DEKRA 2014: niedoceniane samochody
Nie brakuje modeli, z którymi czas obchodzi się łaskawie, a mimo to nie znalazły one uznania w oczach potencjalnych kupców
Tańsze i dobre auta
Zdecydowana większość Polaków nie może sobie pozwolić na zakup nowego samochodu w salonie. Pozostaje im polowanie na okazje z rynku wtórnego. Tu auta mają najczęściej spory przebieg i nie do końca jasną historię. Niezwykle ważne jest więc, by nasz wybór padł na udaną konstrukcję, która wyróżnia się na tle konkurencji niską awaryjnością. Jakie to samochody? Stereotyp mówi, że najtrwalsze są auta niemieckie i japońskie. Raport DEKRA na temat usterkowości modeli o przebiegu od 100 do 150 tys. km pokazuje jednak, że nie brakuje modeli, z którymi czas obchodzi się łaskawie, a mimo to nie znalazły uznania w oczach potencjalnych nabywców. Skutek? Dziś samochody te można kupić w bardzo atrakcyjnych cenach, a dodatkowo spodziewać się niewielkich wydatków u mechanika.
Segment A i B: Citroen C1
Jednym z takich modeli jest Citroen C1. Samochód powstał przy współpracy Peugeota i Toyoty, zaskakuje solidnością. Jak wynika z niemieckiego raportu, 66,1 proc. egzemplarzy o przebiegu 100 - 150 tys. km nie posiada istotnych usterek (przy średniej dla segmentu wynoszącej 53,7 proc.). Jak wygląda to na tle konkurencji? Brylują tu Skoda Fabia II generacji (70,9 proc.) Toyota Aygo (68,6 proc.) czy Mitsubishi Colt (67,9 proc.). Jednak gorsze od Citroena wyniki odnotowały uznawane za bardzo solidne modele, takie jak m.in. Honda Jazz pierwszej generacji (63,7 proc.), Mazda 2 II generacji (61,9 proc.) VW Polo IV generacji (51,6 proc.), Seat Ibiza III generacji (55,1 proc. - gorzej od Fiata Grande Punto i Forda Fiesty VI generacji). Na dole stawki znalazła się pierwsza generacja powstałego przy udziale BMW, Mini (47,9 proc.), utrzymująca wysokie ceny na rynku wtórnym.
tb/mw/tb, moto.wp.pl
Samochody kompaktowe: Volvo S40 / V50
Kiedy przeciętny Kowalski rozważa nad zakupem kompaktowego auta segmentu premium, na myśl przychodzi mu Audi i BMW. Tymczasem, ciekawą propozycję mają Szwedzi. Model S40 w wersji sedan i V50 z nadwoziem kombi, mechanicznie są spokrewnione z Focusem drugiej generacji, ale lepiej od niego radzą sobie z upływem czasu. Aż 75,8 proc. tych samochodów nie miało istotnych usterek, mimo przebiegu od 100 do 150 tys. km (średnia dla segmentu i przebiegu to 66 proc.). Lepszy wynik osiągnęły m.in. VW Golf VI (82,9 proc.), Jetta (80 proc), Toyota Auris I generacji (79,8 proc.) i Honda Civic (76,8 proc.). Wszystkie one - oprócz Jetty - rynku wtórnym utrzymują bardzo wysokie ceny - mimo, że nie należą do segmentu premium. Słabiej spisało się BMW serii 1 (72,6 proc.), Audi A3 (72,1 proc), VW Golf V generacji (71,7 proc.), Ford Focus II generacji (69,1 proc.), a wysoko ceniona wśród zmotoryzowanych Mazda 3 I generacji, która osiągnęła wynik jedynie (61,5 proc.).
Jak radzi DEKRA, podczas kupna Volvo S40 i V50 trzeba zwrócić uwagę na błędy w systemie diagnostyki pokładowej OBD i nieszczelne amortyzatory.
Segment D: Opel Insignia
Od czasu Senatora Opel nie może przebić się do europejskiej czołówki w segmencie D. Podobnie jest z Insignią, która co prawda jest modelem popularnym, ale daleko jej do liderów wśród samochodowych średniaków. Tymczasem Insignia okazuje się całkiem trwałym samochodem. Według DEKR-y przy przebiegu 100-150 tys. km aż 87 proc. tych samochodów nie miało istotnych usterek (średnia dla segmentu i przebiegu to 69,1 proc.). Lepiej wypadły tylko: Audi A5 (89,9 proc) i Audi A4 B8 (88,5 proc.). Gorzej wypadły m.in. Volkswagen Passat B6 (77,1 proc.) - Passat B5 tylko 55,8 proc., BMW serii 3 E90 (79,8 proc.), Ford Mondeo IV generacji (76,7 proc.), Renault Laguna (76,6 proc.), Alfa Romeo 159 (68,6 proc.), Honda Accord VII generacji (66,7 proc.).
Typowe usterki Insigni dotyczą nieprawidłowego ustawienia reflektorów i zużycia w układzie hamulcowym, a na rynku wtórnym można kupić ten model w rozsądnej cenie.
Minivany: Citroen C4 Picasso
Choć segment ten został spopularyzowany przez samochody francuskie, dziś największym poważaniem cieszą się vany produkcji niemieckiej i japońskiej. Tymczasem dane DEKRY pokazują, że w kategorii przebiegu 100-150 tys. km świetnie spisuje się Citroen C4 Picasso. Aż 71 proc. przebadanych samochodów (przy średniej dla segmentu równej 62,3 proc.) nie miało istotnych usterek, co oznacza, że model ten poradził sobie z upływem czasu lepiej niż Mazda 5 (70,2 proc.), Seat Altea (69,7 proc.) czy popularny Volkswagen Touran (66,9 proc.).
Od Citroena, na którego większość zmotoryzowanych Polaków spogląda z drwiną, lepiej poradziły sobie m.in. Toyota Corolla Verso (73,4 proc.), Opel Zafira III generacji (73,6 proc.), Volkswagen Golf Plus (75,3 proc.) czy Mercedes Klasy B W245 (76,9 proc.). Za każdy z nich na rynku wtórnym trzeba jednak zapłacić znacznie więcej niż za Citroena.
Jak informuje raport DEKRA, C4 Picasso może stwarzać problemy z elektroniką silnika. Kupując samochód trzeba więc zwrócić uwagę na kontrolki w zespole zegarów.
SUV-y: Mercedes Klasy M W164
Wśród marek z wyższej półki - na temat Mercedesa krążą sprzeczne opinie. Jedni, wspominając stare czasy lub przedkładając najnowsze przykłady, wychwalają jego solidność. Inni, mając na myśli samochody z przełomu XX i XXI wieku, są innego zdania. Mercedes Klasy M W164 padł ofiarą złej opinii słabszych poprzedników. Tymczasem, ten ekskluzywny SUV okazuje się niezawodny. Przy przebiegu 100-150 tys. km, 77,8 proc. sprawdzonych przez DEKRĘ egzemplarzy nie miało poważnych usterek (przy średniej dla segmentu i przebiegu, równej 70 proc.). W tej klasie lepiej wypadają tylko Audi Q5 (91,9 proc.) i BMW X5 (83,2 proc.), obydwa są jednak wyraźnie droższe na rynku wtórnym. Jak wypadają inne SUV-y? VW Tiguan (82,2 proc.), Toyota RAV4 III generacji (77,7 proc.), Nissan Qashqai (71,1 proc.), Subaru Forester II generacji (72,5 proc.), Volvo XC90 (69,6 proc.), Honda CR-V pierwszej generacji (68,1 proc.), Kia Sportage II generacji (59,5 proc.).
Mercedes Klasy M miewa problemy z cieknącymi amortyzatorami i popękanymi wężami hamulcowymi.
W niższym przedziale przebiegu - od 50 do 100 tys. km. - świetny wynik odnotowało Volvo XC60 (93,6 proc.).
tb/mw/tb, moto.wp.pl
tb, moto.wp.pl