SUV-y: Kia Sorento/Hyundai Santa Fe/Hyundai Terracan
Niezwykle modne samochody o podwyższonym nadwoziu, większych kołach i nie zawsze wybitnych właściwościach jezdnych poza asfaltem są oczkiem w głowie każdego producenta. To właśnie SUV-y jako jedyne mają w najbliższych latach zyskiwać na popularności. Klientów nie odstraszają wyższe koszty eksploatacyjne i te związane z naprawami. Do których SUV-ów należy podchodzić z rezerwą? O dziwo DEKR-a przestrzega przed produktami azjatyckimi. Wśród aut o przebiegu do 50 tys. km najwyższą awaryjnością odznacza się Kia Sorento pierwszej generacji, która nad wyraz często ma problemy z silnikiem i elektryką. Niewiele "ustępują" mu modele o ugruntowanej pozycji: Suzuki Ignis - 83,2 proc. aut bez poważnych awarii, Suzuki Grand Vitara - 83,6 proc., Hyundai Tucson - 85,1 proc., Toyota RAV 4 II gen - 86,5 proc. Chevrolet Captiva - 87 proc., Nissan X-Trail I generacji - 88,5 proc.
Kategoria SUV-ów w przedziale od 50 do 100 tys. km również zdominowana jest przez modele azjatyckie. Najgorszy wynik osiągnął Hyundai Santa Fe pierwszej generacji, w którym szczególnie często posłuszeństwa odmawia elektryka, podwozie i układ kierowniczy, a silnik i skrzynia biegów cierpią na wycieki oleju. Niektóre modele z Azji również nie mają się czym pochwalić: Mitsubishi Outlander I gen. - 66,6 proc. bez poważnych usterek, Kia Sorento - 66,9 proc., Kia Sportage - 71,5 proc. Chevrolet Captiva - 72,5 proc., Hyundai Tucson - 73 proc.,
Wśród SUV-ów o przebiegu powyżej 100 tys. km zdaniem DEKR-y najgorzej spisuje się Hyundai Terracan. Mało popularny w Polsce samochód, będący koreańską ewolucją Mitsubishi Pajero II generacji, ma szczególnie częste problemy z korodującymi elementami układu hamulcowego, zawodną elektryką, podwoziem i układem kierowniczym. Słabe wyniki osiągnęły również: Jeep Grand Cherokee I gen. - 45,8 proc., Hyundai Santa Fe - 53 proc., Kia Sorento - 54,1 proc., Nissan X-Trail I gen po lifcie - 57,2 proc.
Do 50 tys. km
Kia Sorento - 83 proc. bezawaryjnych
Średnia - 91,9 proc. bezawaryjnych
Od 50 do 100 tys. km
Hyundai Santa Fe - 62,9 proc. bezawaryjnych
Średnia - 82,2 proc. bezawaryjnych
Od 100 do 150 tys. km
Hyundai Terracan - 45,3 proc. bezawaryjnych
Średnia - 70 proc. bezawaryjnych