Czym się kierujemy, wybierając samochód?
Z raportu "Komfort jazdy" wynika, że przy podejmowaniu decyzji o kupnie samochodu aż 65 proc. Polaków kieruje się ceną. Blisko połowa badanych bierze pod uwagę moc silnika, a 40 proc. - markę. Zestawienie przygotowano na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków.
Najbardziej wrażliwi na cenę okazali się mieszkańcy województw łódzkiego i mazowieckiego (73 proc.), a najmniej - dolnośląskiego i opolskiego (54 proc.). Polacy zamieszkujący zachodnią część kraju znacznie częściej kierują się marką samochodu (50 proc.) niż krajanie ze wschodu (36 proc.).
Co ciekawe, na samochody zupełnie inaczej patrzą kobiety i mężczyźni. Moc i ekonomia silnika są istotne dla połowy panów oraz dla jednej trzeciej pań. Oprócz tego mężczyźni wykazują większe przywiązanie do marki – niemalże połowa z nich deklaruje, że ma ona znaczenie przy zakupie auta, podczas gdy wśród kobiet jest ona istotna tylko dla 33 proc. Dla płci pięknej większe znaczenie ma z kolei pakowny bagażnik. Okazuje się również, że to mężczyźni są bardziej decyzyjni, jeśli chodzi o zakup samochodu. Aż 15 proc. badanych kobiet wskazuje, że nie do nich należy ostatnie słowo w salonie dealerskim.
Z raportu wynika też, że wraz z wiekiem zwracamy większą uwagę na dobrą widoczność – jest ona ważna dla osób w wieku 45-55, bardziej niż dla przedstawicieli innych grup wiekowych. Osoby dojrzałe (35+) więcej uwagi poświęcają również wygodnemu wnętrzu samochodu oraz systemom komfortu. Najmłodsi kierowcy, do 24 roku życia, znacznie częściej kierowali się mocą silnika i rodzajem skrzyni biegów.
- Jak pokazuje nasz raport, najważniejszymi elementami, które wpływają na komfort w podróży są klimatyzacja (81 proc.) oraz wygodny podłokietnik (34 proc.). Niemalże 90 proc. badanych z południowej i północno-wschodniej Polski (m.in. woj. śląskie, małopolskie, podkarpackie, podlaskie) jako udogodnienie, bez którego nie mogą się obejść, wskazało klimatyzację. Co trzeci respondent wschodniego regionu naszego kraju (33 proc., m.in. woj. podlaskie i lubelskie) wybrał wentylację i chłodzenie fotela. Dla porównania, zaledwie 17 proc. mieszkańców centralnej Polski (m.in. woj. mazowieckie i łódzkie) wskazało te opcje jako istotne w wyposażeniu auta - mówi Krzysztof Hauk z Kongsberg Automotive Pruszków.
Źródło: Kongsberg Automotive
ll