Czym jest CEPiK?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, budzi ciągle wiele pytań wśród zmotoryzowanych. Czym jest ten system?

Plany budowy CEPiK sięgają lat 90-tych, natomiast jego uruchomienie miało miejsce w latach 2003-2004 na zlecenie ówczesnego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Powstał w celu zabezpieczenia interesów państwa, kierowców i kupujących pojazdy, a podstawą do jego prowadzenia jest ustawa Prawo o ruchu drogowym.

W bazie prowadzone są dwa rejestry - Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP), w której gromadzone są informacje o pojazdach i ich właścicielach oraz Centralna Ewidencja Kierowców (CEK), w której rejestrowane są osoby posiadające uprawnienie do prowadzenia pojazdów i te, którym te uprawnienia zostały cofnięte. W rejestrze CEP uprawnione podmioty znajdą szczegółowe dane pojazdu (np. marka i model), dane techniczne (np. pojemność, moc silnika), informacje o dokumentach pojazdu, dane obecnego i poprzednich właścicieli i posiadaczy pojazdu, informacje o zdarzeniach związanych z pojazdem (takich jak: kradzież, odnalezienie, zbycie pojazdu czy wyrejestrowanie), informacje o ubezpieczeniu OC, badaniu technicznym i stanie licznika odnotowanym podczas badania).

W rejestrze CEK natomiast można znaleźć informacje o osobach, które posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami, osobach, którym te uprawnienia cofnięto oraz o tych, które mają zakaz prowadzenia pojazdów. W rejestrze gromadzone są również dane o dodatkowych uprawnieniach np. do przewozu niebezpiecznych pojazdów. Na podstawie rejestrów tworzone są raporty, w tym zarejestrowanych pojazdów i wydanych praw jazdy.

Istnieje grupa instytucji, które są zobowiązane do przekazywania danych do rejestru. Wśród nich są wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które rejestrują pojazdy oraz wydają dokumenty prawa jazdy; ubezpieczyciele, którzy mają informować o ubezpieczeniach pojazdów; stacje kontroli pojazdów, które mają przekazywać informacje o badaniu technicznym oraz stanie licznika. W grupie tej jest również policja i Inspekcja Transportu Drogowego, które przekazują dane między innymi o kradzieżach pojazdów i zatrzymaniu dokumentów.

Na 4 czerwca 2018 roku zostało przesunięte uruchomienie zmodernizowanego systemu informatycznego CEPiK 2.0. System ten ma stworzyć dodatkową ewidencję posiadaczy kart parkingowych CEPKP . W ramach systemu CEPiK 2.0 mają być wprowadzone nowe elementy, w tym między innymi szczegółowe informacje o kandydatach na kierowców czy informacje o realizowanych badaniach technicznych. Dodatkowo obywatele mają mieć zapewniony szybki i łatwy dostęp do wielu informacji zgromadzonych w rejestrach.

ll/Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła