Czy Francja chciała chronić Renault?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/DPA/Patrick Pleul

Francuski resort środowiska zaprzeczył, jakoby pominął kluczowe elementy w raporcie o emisji spalin przez samochody Renault, które zamówił po skandalu z Volkswagenem.

"Financial Times" podał, że raport pominął istotne elementy, np., że samochody Renault mogły emitować mniej trujących związków podczas testów. W raporcie podano, że niektóre modele emitowały 9-11 razy więcej tlenków azotu od unijnych norm.

Trzech z 17 członków komisji stwierdziło jednak, że w raporcie nie podano wszystkich szczegółów ustaleń, w tym faktu uruchamiania się "pułapki na NOx" w modelu Captur przygotowanym do testowania w warunkach laboratoryjnych. Według członków tej komisji - dodał "FT" - nie było dowodów, że Renault używało podobnych rozwiązań do zastosowanych przez Volkswagena w USA, ale uważali, że potrzebne są dalsze testy dla zbadania różnic wyników w warunkach laboratoryjnych i drogowych. Pominięcie pewnych elementów wywołało u nich obawy, że rząd mógł być zbyt pobłażliwy względem Renault, bo ma w nim 20 proc. udziałów.

Renault zaprzeczyło, by stosowało niezgodne z prawem rozwiązania podczas testów, a w styczniu objęło akcją przywoławczą 15 tys. samochodów i obiecało wdrożyć bardziej skuteczne technologie dezaktywacji spalin.

Również Bruksela wezwała rząd Francji do ujawnienia metodologii i danych zawartych w raporcie o Renault. Jedna z rzeczniczek oświadczyła, że "podobnie jak to było z innymi krajowymi raportami, które nam przekazano, chcielibyśmy mieć pełny dostęp do metodologii i danych, zanim wyciągniemy własne wnioski".

"Ministerstwo środowiska oficjalnie zaprzecza twierdzeniom "FT" w tekście o raporcie komisji ws. emisji spalin samochodowych. Francja jest jedynym krajem, który powołał otwartą i niezależną komisję po rewelacjach w sprawie Volkswagena i przetestował wszystkie marki samochodowe na francuskim rynku" - stwierdza komunikat Paryża.

Dodano, że resort ogłosił wyniki testów wszystkich 86 pojazdów, a urząd konkurencji i urząd ścigania oszustw wszczęły śledztwo dotyczące wszelkich anomalii wykrytych podczas testów.

Renault powtórzyło po raz kolejny, że ściśle przestrzegało przepisów, a jego samochody nie posiadały oprogramowania fałszującego emisje spalin. Dodało, że przesłało wszelkie wymagane wyjaśnienia i techniczne francuskiej komisji i innym władzom prowadzącym podobne postępowania.

Piotr Rudzki

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie