Czteronapędowa klasa C 

Obraz
Obraz

Latem na rynki europejskie zostanie wprowadzony Mercedes-Benz klasy C z napędem na obie osie (4MATIC).

Układ 4MATIC będzie dostępny w wersjach C 280, C 350 i C 320 CDI. Jest wydajniejszy od poprzedniego napędu, ma niższą masę i mniejsze wymiary, co znajduje odzwierciedlenie w spadku zużycia paliwa.

C 280 4MATIC z silnikiem o mocy 231 KM zużywa średnio 9,6 l benzyny na 100 km, jest więc oszczędniejszy od swego poprzednika o 0,2 l. W przypadku C 320 CDI 4MATIC (po raz pierwszy w klasie C napęd na cztery koła z silnikiem wysokoprężnym) z dieslem osiągającym moc 224 KM i średnie zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi 7,7 l/100 km.

Obraz

Standardowym wyposażeniem klasy C 4MATIC jest pakiet Agility Control, obejmujący aktywne amortyzatory, 7 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki foteli, automatyczną klimatyzację, aluminiowe felgi oraz 7-stopniową automatyczną skrzynię biegów przekonstruowana przez Mercedesa specjalnie do wersji z napędem na cztery koła.

System 4MATIC jest non-stop aktywny wspierając kierowcę w złych warunkach drogowych. Jego najważniejszy element stanowi skrzynka rozdzielcza z centralnym mechanizmem różnicowym, zintegrowana w skrzyni biegów. Tu siła napędowa jest rozdzielana pomiędzy osie przednią i tylną w stosunku 45:55.

Obraz

Nowoopracowane sprzęgło wielotarczowe w centralnym mechanizmie różnicowym przenosi moc silnika na cztery koła z bazową siłą blokowania wynoszącą 50 Nm pomiędzy osiami.

Mercedes-Benz łączy standardowo permanentny napęd na cztery koła z systemem ESP oraz kontroli trakcji 4ETS. Ten ostatni selektywnie przyhamowuje koła w przypadku ich uślizgu, zwiększając siłę napędową na kołach, które mają dobrą przyczepność.

System wykorzystuje sygnały czujników do pomiaru automatycznych impulsów hamowania, co poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach i zwiększa stabilność podczas krytycznych manewrów. W efekcie 4ETS zapewnia taki sam efekt jak tradycyjne blokady mechanizmów różnicowych, zarazem jednak zapewnia o wiele wyższy komfort jazdy niż w innych autach z napędem na cztery koła.

Autor: (mp)

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3