Land Rover Freelander
Pierwszą poważną i wartą uwagi konstrukcją pochodzącą z Europy był Land Rover Freelander. Pierwsza generacja brytyjskiego SUV-a weszła na rynek w 1998 roku, od razu zdobywając serca klientów na Starym Kontynencie. Do wyboru były trzy wersje nadwoziowe. Najpopularniejsza dysponowała pięciodrzwiowym nadwoziem, pozwalającym traktować Freelandera jak auto rodzinne. Kolejne odmiany - trzydrzwiowe - różniły się w zasadzie tylko dachem. Jedna z nich otrzymała zdejmowany, plastikowy panel. Wnętrze niestety nie rozpieszcza przestronnością ani bogatym wyposażeniem. Największym rozczarowaniem w przypadku pierwszego Land Rovera jest jego układ napędowy sprawiający masę problemów po latach użytkowania. Wycieki i awarie napędu na cztery koła są na porządku dziennym. Paleta jednostek napędowych składa się z problematycznych wysokoprężnych konstrukcji 2,0 Di i TD4 98-112 KM oraz angielskich benzyniaków 1,8 i 2,5 V6 (generujących 117-120 i 177 KM).