Crash-test: Suzuki Swift vs Swift

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W ramach realizacji grantu naukowego pana dr. inż. Jarosława Seńki, Przemysłowy Instytut Motoryzacji przeprowadził crash test samochodu osobowego Suzuki Swift uderzającego czołowo w drugi samochód osobowy.

Z naukowego punktu widzenia było to uderzenie offsetowe, czyli uderzenie w przedmiot stały przyjmujący energię uderzenia. Zderzenie to doskonale odzwierciedla wypadki, które często występują na polskich drogach (przeważnie jednojezdniowych, dwupasmowych).

Materiał zrealizowany przez Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów PIMOT

Przyczynami takich wypadków prócz nadmiernej prędkości, czy niekorzystnych warunków atmosferycznych jest także nieuwaga kierowców. Przy prędkości 50 km/h, czyli prędkości dopuszczalnej w mieście i takiej z jaką poruszał się samochód w próbie badawczej, wystarczy chwila nieuwagi, by stała się tragedia.

Obraz
© (fot. PIMOT)

Zmiana przez kierowcę w czasie jazdy płyty kompaktowej, spojrzenie na telefon komórkowy, czy odwrócenie się do dziecka na ułamek sekundy, może spowodować, że bezwiednie skręcimy lekko kierownicą i samochód znajdzie się na przeciwległym pasie ruchu. Dojdzie wtedy do zderzenia czołowego.

Celem badania było pokazanie jak działają prawa fizyki na uczestników ruchu i wypadku drogowego (manekiny wyposażone w czujniki badawcze), w tym przypadku - dwie osoby dorosłe i dziecko w foteliku. To właśnie dzięki prawidłowemu zapięciu dziecka w foteliku i przypięciu fotelika do tylnego siedzenia, odniosło one w tym wypadku najmniejsze obrażenia.

Bardzo często słyszymy pytania, dlaczego nie przeprowadzamy zderzeń z większymi prędkościami. Dzieje się tak, ponieważ prędkość ok. 50 - 60 km/h to prędkość przy której jeszcze możemy zaobserwować, jak zderzenie dwóch pojazdów wpływa na uczestników wypadku, jakie powoduje obrażenia. Przy prędkości powyżej 60 km/h wynik możemy z dużym prawdopodobieństwem z góry przewidzieć. Podróżni ponoszą śmierć na miejscu lub doznają bardzo ciężkich uszczerbków na zdrowiu powodujących trwałe kalectwo.

Źródło: PIMOT

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3