Podstawy - olej, filtry, płyny
Na początku wymieniamy olej silnikowy (oczywiście razem z filtrem). Olej kosztuje w granicach 20-60 złotych za litr, w zależności od jego parametrów i rodzaju (mineralny, syntetyczny). Cała procedura powinna kosztować około 200-400 złotych w zależności od tego jakie auto posiadamy. Uchroni nas to przed ryzykiem zatarcia jednostki napędowej, bo tym grozi obecność wyeksploatowanego oleju w silniku, który z wiekiem i zużyciem traci swoje właściwości. Mogą pojawić się w nim opiłki metalu, a to wszystko plus czas może spowodować zniszczenie jednostki napędowej i naprawy, które uszczuplą naszą kieszeń o kilka tysięcy złotych.
Warto też zainwestować w wymianę filtru paliwa - szczególnie w silnikach wysokoprężnych. Zyskujemy wówczas pewność, że paliwo w silniku będzie pozbawione zanieczyszczeń, chociaż te mogą również pochodzić z zabrudzonego baku.
Jeżeli już jesteśmy przy filtrach, to obowiązkowo wymieniamy filtr powietrza. Silnik samochodu pracuje dzięki mieszance paliwa oraz powietrza, zatem wszystkie zanieczyszczenia dostające się do komory spalania mogą go uszkodzić. Koszt takiej wymiany zaczyna się od kilkudziesięciu, a kończy na kilkuset złotych w droższych autach. O wiele drożej możemy zapłacić za wymianę oleju przekładniowego - od 150 do nawet ponad tysiąca złotych w przypadku przekładni automatycznych. Lepiej jednak zainwestować, bo nieodpowiedni olej może doprowadzić do zatarcia skrzyni, a wtedy naprawa znacznie wybiega ponad tysiąc złotych.
Można powiedzieć, że w samochodzie najważniejsze są dwa elementy - układ hamulcowy oraz kierowniczy. I właśnie płyn hamulcowy także powinniśmy wymienić tuż po zakupie nowego-starego auta. Dlaczego? Jest to płyn higroskopijny (tzn. wchłaniający wodę z otoczenia) za sprawą czego z czasem znacznie spada jego temperatura wrzenia. Podczas miejskiej eksploatacji raczej nie odczujemy skutków takiej zmiany. Jeśli jednak wybierzemy się poza nie i trzeba będzie pokonać dłuższy zjazd ze wzniesienia dohamowując, mamy spore szanse na zagotowanie płynu. Co wtedy? Tracimy hamulce i to nagle. Sprawny płyn hamulcowy powinien być przejrzysty, delikatnie jasnożółty. Niesprawny jest ciemny. Wymieniać go powinniśmy co dwa lata eksploatacji. Koszt tej operacji nie jest wysoki - zamkniemy się w granicy 100-200 złotych.
Ostatni z płynów, któremu powinniśmy się przyjrzeć w nowo kupionym, używanym samochodzie, jest płyn chłodniczy. Nie ma zbytnio wpływu na nasze bezpieczeństwo, ale ma za to ogromny wpływ na trwałość naszego auta. Warto wymienić go od razu po zakupie samochodu. Zużyty może powodować korodowanie chłodnicy i doprowadzić do przegrzania się jednostki napędowej, a to często skutkuje setkami bądź nawet tysiącami wydanymi na naprawę. Koszt wymiany płynu chłodniczego jest niemal śmieszny - około 50 złotych.
Jeśli zostało nam jeszcze kilka groszy w kieszeni, warto pomyśleć o nowym filtrze kabinowym. To z reguły wydatek rzędu przynajmniej 30 zł, ale za to za wymianę najprawdopodobniej nic nie zapłacimy. W większości przypadków jest ona bowiem bardzo łatwa i z powodzeniem można się zająć tym samemu. Filtr kabinowy odpowiada za czyste powietrze wewnątrz samochodu, a jeśli nie był długo wymieniany, z pewnością stał się siedliskiem licznych grzybów.