Trwa ładowanie...

Clio TCE 100 - mały, a mocny

Clio TCE 100 - mały, a mocny
d21aq3c
d21aq3c

Technika projektowania jednostek napędowych rozwinęła się na tyle, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby mimo niewielkiej pojemności rozwijały one dużą moc. Przykładem jest silnik TCE 100, który trafił właśnie pod maskę Renault Clio.

Najnowsza benzynowa jednostka koncernu Renault ma pojemność 1,2 l. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki rozwija moc 101 KM (przy 5500 obr./min), a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 145 Nm i jest dostępny przy 3000 obr./min.

d21aq3c

Funkcja „overpower” umożliwia uzyskanie na ok. 1 minutę dodatkowej mocy 5 KM i momentu obrotowego 6 Nm podczas jazdy na drugim, trzecim i czwartym biegu powyżej 4500 obr./min. Udaje się to dzięki dostarczeniu dodatkowej porcji powietrza wykorzystywanego w mieszance paliwowej.

Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 7,6 l/100 km, a w trasie 5,0 l/100 KM. To mniej niż w przypadku silnika 1,4 l/98 KM (8,7/5,4 l) także stosowanego w Clio, chociaż osiągi są lepsze (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,1 sekundy w porównaniu do 11,9 sekundy).

Ograniczenie zapotrzebowania na benzynę wynika m.in. z mniejszej pojemności komór spalania, wyższej skuteczności mieszania paliwa z powietrzem i ograniczenia o 20 kg masy jednostki 1,2 l w porównaniu z silnikiem 1,4 l.

Clio TCE 100 oferowane jest już w Polsce. Ceny samochodu w wersji 3-drzwiowej zaczynają się od 44 100 zł, a w wersji 5-drzwiowej od 45 500 zł. To o 1200 zł więcej niż w przypadku samochodu z silnikiem 1,4 l.

d21aq3c

Wrażenia z jazdy

Clio z silnikiem 1,2 l/100 KM jest autem dość dynamicznym. Turbosprężarka zaczyna pracować przy ok. 1500 obr./min, dzięki czemu sprawne rozpędzanie się już przy niewielkich prędkościach obrotowych jednostki napędowej nie stanowi problemu. Dość duża elastyczność (97 proc. momentu obrotowego dostępne jest w zakresie od 2000 do 5000 obr./min) sprawia, że biegów nie trzeba zmieniać zbyt często. Silnik jest dość dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy ok. 3800 obr./min.

| Typ silnika | benzynowy |
| --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1149 |
| Moc (KM) przy obr./min | 101/5500 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 145/3000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 184 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,0/7,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 398,5 x 172 x 149,5 |
| Pojemność bagażnika (l) | 288/1030 |
| Cena brutto (zł) | 44 100/45 500* |

  • wersja 3-drzwiowa ** wersja 5-drzwiowa
d21aq3c

Autor: (mp)

d21aq3c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d21aq3c
Więcej tematów