Citroen C1 kontra VW Fox

Obraz

Sprzedawcy samochodów przekonują, że nowe auto za 32 tys. zł kosztuje tyle co nic, a nawet jeszcze mniej. Za pół darmo oddają swoje produkty Citroen i Volkswagen. Czyżby dlatego, że C1 produkowany jest w Czechach, a Fox - w Brazylii?

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volkswagen przyzwyczaił nabywców, że jego produkty są wysokiej jakości i dlatego nie mogą być tanie. Tymczasem model Fox w cenie 31 990 zł jest tylko o 190 zł droższy od Citroena C1, a przecież francuska marka zasłynęła z gigantycznych opustów. Dla porządku trzeba jednak dodać, że cena 31 800 zł za C1 dotyczy wersji 3-drzwiowej. Za odmianę 5-drzwiową trzeba zapłacić 33 100 zł. W każdym razie pojawienie się Foxa zadało kłam twierdzeniom, że najtańszym Volkswagenem jest Skoda.

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wydaje się, że poza ceną oba auta nic nie łączy. A jednak - Fox i C1 są rejestrowane jako auta 4-osobowe, napędzane silnikiem 3-cylindrowym i mają podobną konstrukcję układu zawieszenia. Fox jest pojazdem zdecydowanie większym od Citroena, a różnica długości wynosi aż 40 cm. Volkswagen, wykorzystujący płytę podłogową Polo, ma także o 16 cm większy rozstaw osi i przez to przestronniejsze wnętrze od Citroena. Jednak długość siedzisk foteli przednich obu aut jest niemal identyczna. Na tylnej kanapie Foxa miejsca jest całkiem sporo. Niestety pojazd ten oferowany jest wyłącznie w wersji 3-drzwiowej, co utrudnia zajmowanie miejsca z tyłu. Na środku tylnej kanapy Foxa umieszczono plastikowe uchwyty na kubki, zapewne po to, by nikt tam nie usiadł.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nabywca C1 może wybrać wersję 3- lub 5-drzwiową, ale w każdej z nich tablica przyrządów wygląda bardzo skromnie, a plastikowe pokrętła do ustawiania nawiewu powietrza nie wyglądają zbyt solidnie. Wrażenie daleko posuniętych oszczędności C1 potęgowane jest przez nieosłonięte blachy drzwi. Blachy we wnętrzu Foxa są zasłonięte i przez to auto wygląda solidniej, ale nie aż tak, jak np. w Polo. Fox ma zupełnie inną tablicę przyrządów niż europejskie modele VW i pozbawioną wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Nota bene wskaźnik ten wyeliminowano również w Citroenie. Bagażnik francuskiego auta ma objętość zaledwie 139 l, a w VW – 260 l.

ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C1ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C1

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wygląda na to, że silnik 4-cylindrowy w małym aucie to teraz luksus. Według nowej, proekologicznej koncepcji malucha napędza benzynowy silnik 3-cylindrowy, bo jest oszczędny i mniej wydziela zanieczyszczeń. I tak jest w C1 i Foxie. Do Citroena montowany jest nowoczesny, 12-zaworowy silnik Toyoty, który z pojemności 1 l osiąga 68 KM mocy i ma układ zmiennych faz rozrządu.

W Foxie wykorzystano jednostkę napędową o pojemności 1,2 l i mocy 55 KM, lecz mającą tylko 6 zaworów. Za to w niemieckim silniku umieszczono wałek wyrównoważający, który przynajmniej teoretycznie ma niwelować drgania. Po silnikach 3-cylindrowych nie można oczekiwać zbyt wysokiej kultury pracy. Pod tym względem jednostki napędowe Citroena i Volkswagena mają zbliżone walory. Oszczędniejszym autem jest jednak C1, który w mieście zużywa ok. 6,3 l/100 km, o blisko 2 l mniej od Foxa. Za to silnik Foxa jest cichszy.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ze względu na większe rozmiary i rozstaw osi autem bardziej komfortowym jest Fox. Jednak oba pojazdy mają całkiem przyzwoite własności jezdne i nie sprawiają kłopotu w zakrętach. Konstrukcja układu zawieszenia jest podobna i typowa dla małych aut – z przodu kolumna McPhersona, z tyłu belka skrętna. Na dalsze trasy lepszy wydaje się Fox, gdyż jest lepiej wyciszony. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu jest dwukrotnie niższy w aucie francuskim. Citroen szybciej rozpędza się ze startu stojącego do prędkości 100 km/h, natomiast Fox ma krótsze czasy rozpędzania na wyższych biegach. To bodaj największa niespodzianka w Volkswagenie, po którym nie spodziewaliśmy się aż tak dobrej dynamiki, biorąc pod uwagę 55 KM jego silnika. Układ hamulcowy obu aut nie jest ich mocną stroną. Fox i C1 zatrzymują się z prędkości 100 km/h po przebyciu drogi 42 m.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Citroen C1 to typowy pojazd miejski, o małych wymiarach zewnętrznych i niewielkim zużyciu paliwa. Auto francuskie z wrodzonym sobie wdziękiem nie udaje lepszego niż jest. VW Fox ma przestronniejsze wnętrze i bagażnik, ale i on daje do zrozumienia, żeby nie oczekiwać zbyt wiele. Więcej jest na liście wyposażenia dodatkowego. W standardzie Fox ma tylko 2 poduszki powietrzne, a C1 – 2 poduszki i układ ABS. Wyrabianie bicepsów mamy za darmo, bo w żadnym z aut nie ma standardowego wspomagania układu kierowniczego. Trzeba myśleć pozytywnie, albo dopłacić. Wybór tylko pozornie należy do nabywcy. Tak naprawdę, decyzja zależy od grubości jego portfela.

*Nasza ocena *

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Citroen C1 Volkswagen Fox
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu +
Hamulce Remis
Dynamika Remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Citroen C 1 | Volkswagen Fox |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 3/6/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 1198 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 68/6000 | 55/4750 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 108/3000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,7 | 17,5 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 16,1 | 13,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 148 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 73 | 69 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,9 | 42,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 260 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 50 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 5,0/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 343 x 163 x 147 | 383 x 166 x 154 |
| Rozstaw osi (cm) | 234 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 31 800** | 31 990 |

  • - pomiar wg ADAC ** - cena wersji 3-drzwiowej, wersja 5-drzwiowa Flirt kosztuje 33 100 zł

Wyposażenie seryjne:

| | Citroen C1 Flirt | VW Fox Base |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
| Układ ABS | S | O - dopłata 800 zł |
s - wyposażenie seryjne
o – wyposażenia za dopłatą

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy