Trwa ładowanie...

Citroen C1 kontra VW Fox

Citroen C1 kontra VW Fox
d28szw9
d28szw9

Sprzedawcy samochodów przekonują, że nowe auto za 32 tys. zł kosztuje tyle co nic, a nawet jeszcze mniej. Za pół darmo oddają swoje produkty Citroen i Volkswagen. Czyżby dlatego, że C1 produkowany jest w Czechach, a Fox - w Brazylii?

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volkswagen przyzwyczaił nabywców, że jego produkty są wysokiej jakości i dlatego nie mogą być tanie. Tymczasem model Fox w cenie 31 990 zł jest tylko o 190 zł droższy od Citroena C1, a przecież francuska marka zasłynęła z gigantycznych opustów. Dla porządku trzeba jednak dodać, że cena 31 800 zł za C1 dotyczy wersji 3-drzwiowej. Za odmianę 5-drzwiową trzeba zapłacić 33 100 zł. W każdym razie pojawienie się Foxa zadało kłam twierdzeniom, że najtańszym Volkswagenem jest Skoda.

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wydaje się, że poza ceną oba auta nic nie łączy. A jednak - Fox i C1 są rejestrowane jako auta 4-osobowe, napędzane silnikiem 3-cylindrowym i mają podobną konstrukcję układu zawieszenia. Fox jest pojazdem zdecydowanie większym od Citroena, a różnica długości wynosi aż 40 cm. Volkswagen, wykorzystujący płytę podłogową Polo, ma także o 16 cm większy rozstaw osi i przez to przestronniejsze wnętrze od Citroena. Jednak długość siedzisk foteli przednich obu aut jest niemal identyczna. Na tylnej kanapie Foxa miejsca jest całkiem sporo. Niestety pojazd ten oferowany jest wyłącznie w wersji 3-drzwiowej, co utrudnia zajmowanie miejsca z tyłu. Na środku tylnej kanapy Foxa umieszczono plastikowe uchwyty na kubki, zapewne po to, by nikt tam nie usiadł.

d28szw9

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nabywca C1 może wybrać wersję 3- lub 5-drzwiową, ale w każdej z nich tablica przyrządów wygląda bardzo skromnie, a plastikowe pokrętła do ustawiania nawiewu powietrza nie wyglądają zbyt solidnie. Wrażenie daleko posuniętych oszczędności C1 potęgowane jest przez nieosłonięte blachy drzwi. Blachy we wnętrzu Foxa są zasłonięte i przez to auto wygląda solidniej, ale nie aż tak, jak np. w Polo. Fox ma zupełnie inną tablicę przyrządów niż europejskie modele VW i pozbawioną wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Nota bene wskaźnik ten wyeliminowano również w Citroenie. Bagażnik francuskiego auta ma objętość zaledwie 139 l, a w VW – 260 l.

ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C1ZAPRASZAMY DO GALERII CITROENA C1

d28szw9

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wygląda na to, że silnik 4-cylindrowy w małym aucie to teraz luksus. Według nowej, proekologicznej koncepcji malucha napędza benzynowy silnik 3-cylindrowy, bo jest oszczędny i mniej wydziela zanieczyszczeń. I tak jest w C1 i Foxie. Do Citroena montowany jest nowoczesny, 12-zaworowy silnik Toyoty, który z pojemności 1 l osiąga 68 KM mocy i ma układ zmiennych faz rozrządu.

d28szw9

W Foxie wykorzystano jednostkę napędową o pojemności 1,2 l i mocy 55 KM, lecz mającą tylko 6 zaworów. Za to w niemieckim silniku umieszczono wałek wyrównoważający, który przynajmniej teoretycznie ma niwelować drgania. Po silnikach 3-cylindrowych nie można oczekiwać zbyt wysokiej kultury pracy. Pod tym względem jednostki napędowe Citroena i Volkswagena mają zbliżone walory. Oszczędniejszym autem jest jednak C1, który w mieście zużywa ok. 6,3 l/100 km, o blisko 2 l mniej od Foxa. Za to silnik Foxa jest cichszy.

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/c1-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ze względu na większe rozmiary i rozstaw osi autem bardziej komfortowym jest Fox. Jednak oba pojazdy mają całkiem przyzwoite własności jezdne i nie sprawiają kłopotu w zakrętach. Konstrukcja układu zawieszenia jest podobna i typowa dla małych aut – z przodu kolumna McPhersona, z tyłu belka skrętna. Na dalsze trasy lepszy wydaje się Fox, gdyż jest lepiej wyciszony. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu jest dwukrotnie niższy w aucie francuskim. Citroen szybciej rozpędza się ze startu stojącego do prędkości 100 km/h, natomiast Fox ma krótsze czasy rozpędzania na wyższych biegach. To bodaj największa niespodzianka w Volkswagenie, po którym nie spodziewaliśmy się aż tak dobrej dynamiki, biorąc pod uwagę 55 KM jego silnika. Układ hamulcowy obu aut nie jest ich mocną stroną. Fox i C1 zatrzymują się z prędkości 100 km/h po przebyciu drogi 42 m.

d28szw9

Podsumowanie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9139/fox-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Citroen C1 to typowy pojazd miejski, o małych wymiarach zewnętrznych i niewielkim zużyciu paliwa. Auto francuskie z wrodzonym sobie wdziękiem nie udaje lepszego niż jest. VW Fox ma przestronniejsze wnętrze i bagażnik, ale i on daje do zrozumienia, żeby nie oczekiwać zbyt wiele. Więcej jest na liście wyposażenia dodatkowego. W standardzie Fox ma tylko 2 poduszki powietrzne, a C1 – 2 poduszki i układ ABS. Wyrabianie bicepsów mamy za darmo, bo w żadnym z aut nie ma standardowego wspomagania układu kierowniczego. Trzeba myśleć pozytywnie, albo dopłacić. Wybór tylko pozornie należy do nabywcy. Tak naprawdę, decyzja zależy od grubości jego portfela.

d28szw9

*Nasza ocena *

Citroen C1 Volkswagen Fox
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu +
Hamulce Remis
Dynamika Remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Citroen C 1 | Volkswagen Fox |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 3/6/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 1198 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 68/6000 | 55/4750 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 108/3000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,7 | 17,5 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 16,1 | 13,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 148 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 73 | 69 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,9 | 42,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 260 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 50 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 5,0/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 343 x 163 x 147 | 383 x 166 x 154 |
| Rozstaw osi (cm) | 234 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 31 800** | 31 990 |

  • - pomiar wg ADAC ** - cena wersji 3-drzwiowej, wersja 5-drzwiowa Flirt kosztuje 33 100 zł
d28szw9

Wyposażenie seryjne:

| | Citroen C1 Flirt | VW Fox Base |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
| Układ ABS | S | O - dopłata 800 zł |
s - wyposażenie seryjne
o – wyposażenia za dopłatą

Autor: Ryszard Polit

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj