Trwa ładowanie...
chrysler
22-02-2006 14:20

Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

Chrysler Voyager III (1995 – 2000)
d1647w0
d1647w0

*Chrysler Voyager to samochód do długich i wygodnych podroży z rodziną lub znajomymi. *

Nadwozie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Chrysler Voyager należy do najpopularniejszych modeli na świecie. Pierwsze Voyagery zjechały z linii produkcyjnej w 1983 r. i postawiły koncern na „nogi”. Od 1991 r. rozpoczęto wytwarzanie modelu w Europie, w fabryce w Austrii.

d1647w0

*Zwykły czy Grand? *
Voyagera 3. generacji wprowadzono w 1995 r. Na rynku występują dwie wersje nadwozia – standardowa i Grand - dłuższa i szersza. W pojeździe najbardziej imponuje przestronne wnętrze, zaprojektowane w amerykańskim stylu. Z przodu są dwa wygodne fotele, z tyłu kanapa lub dwie kanapy (trzeci rząd siedzeń). W wersji Grand Voyager kanapy zostały zastąpione niezależnymi fotelami. Samochód może przewozić do 7 osób. Sporo jest dodatkowych schowków. Przyrządy kokpitu są czytelne, a kierowca ma do nich łatwy dostęp. Materiały wykończeniowe, choć może nie najwyższej jakości, są przyzwoite. W wielu modelach zastosowano jasne tworzywa, co trochę widać po kilkuletnim użytkowaniu. Ogromną zaletą Voyagera są odsuwane po obu stronach tylne, boczne drzwi, które ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie.

ZAPRASZAMY DO GALERII CHRYSLERA

Bagażnik w modelu standardowym ma pojemność 450 l (Grand 670 l). Wystarczy jednak wyjąć tylne siedzenia (stosunkowo lekkie), aby uzyskać auto dostawcze – przestrzeń załadunkowa powiększa się do ponad 4000 l. Dostęp do niej jest łatwy, poprzez unoszone ku górze drzwi.

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do wyboru jest pięć silników, w tym jeden turbodiesel, które w zależności od rocznika produkcji auta miały różną moc (trochę większe moce w młodszych modelach). Najbardziej popularne jednostki to czterocylindrowy 2,4 l o mocy 150 KM, sześciocylindrowy w układzie V6 3,3 l i mocy 158 KM oraz czterocylindrowy turbodiesel włoskiej firmy VM 2,5 l/116 KM. Z wymienionej trójki godny polecenia jest silnik 2,4 l o proporcjonalnych kosztach eksploatacji w stosunku do osiągów. Z innych jednostek jest benzynowy 2,0 l z mocą 133 KM, 3,0 l/152 KM i 6-cylindrowy 3,8 l/178 KM.

d1647w0

Eksploatacja

Na rynku wtórnym występują Voyagery o dwóch rodowodach – europejskim i z kontynentu amerykańskiego. Europejskie pochodzą z polskiej sieci Chryslera i indywidualnego importu z krajów Unii. Te zza oceanu, choć z jednej rodziny, mają inne nazwy: Chrysler Town & Country, Plymouth Voyager, Dodge Caravan. Poza nazwami, różnice są w zawieszeniu (amerykańskie bardziej komfortowe i delikatniejsze), układzie hamulcowym (słabszy), wyposażeniu i kształcie grilla. ponadto model produkowany w Grazu, w numerze VIN, ma 11. literkę „U”.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Największym mankamentem modelu są wysokie koszty eksploatacji. Wszystkie silniki, nawet ten „oszczędny” 2,0 l, są paliwożerne. Także zawieszenie i układ kierowniczy wymagają częstszych wizyt w warsztacie, ale to z powodu jakości polskich dróg. Zastrzeżenia, szczególnie w modelach z lat 1995 – 1997, budzi układ hamulcowy – niewystarczający do masy pojazdu. Od 1998 r. wszystkie auta wyposażone są już w hamulce tarczowe wszystkich kół. Zdarzają się też awarie układu elektrycznego – drobne usterki np. w oświetleniu, centralnym zamku.

d1647w0

Generalnie jednak Chrysler Voyager jest autem mało awaryjnym, jak się go określa - „długodystansowym”. Nie ma problemu z korozją, silnikami. Nie ma też kłopotów z serwisowaniem i dostępem do części zamiennych. Na rynku jest sporo zamienników, choć jak zwykle trzeba zwracać uwagę na ich jakość. Ceny aut europejskich i amerykańskich są zbliżone do siebie. Dobrze eksploatowany Voyager wytrzymuje przebieg kilkuset tysięcy kilometrów.

Wady:

- wysokie koszty eksploatacji
- średnia jakość wykonania,
- niewystarczający układ hamulcowy.

Zalety:

- obszerne wnętrze,
- bogate wyposażenie podstawowe,
- komfort jazdy

d1647w0

*Ważniejsze daty z historii modelu: *
1995 – wprowadzenie III generacji Voyagera (styczeń),
1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4,
1998 – silnik 2.0 o mocy 133 KM; hamulce tarczowe na wszystkich kołach,
2000 – prezentacja IV generacji modelu.

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.0 | - | - | - | 29,0-32,0 | - | - |
| 2.4 | 13,2-21,6 | 14,9-31,0 | 13,5-26,8 | 24,0-30,9 | 25,9-31,9 | 35,0-39,3 |
| 3.3 | 12,9-25,0 | 14,9-28,5 | 16,8-33,6 | 19,0-29,7 | - | 34,9-41,0 |
| 3.8 | - | - | 20,0-31,5 | - | - | - |
| 2.5 TD | 12,9-21,0 | 20,9-31,9 | 17,9-33,9 | 28,5-39,0 | 24,5-41,0 | 29,5-49,9 | * na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

d1647w0

Wybrane dane techniczne**

| Silnik | 2.0 | 2.4 | 3.3 V6 | 3.8 V6 | 2.4 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1996 | 2429 | 3301 | 3778 | 2500 |
| Moc (KM/obr./min.) | 133/5900 | 150/5250 | 158/4700 | 178/4300 | 116/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 176/4800 | 229/4000 | 275/3250 | 325/3150 | 262/1800 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 175 | 180 | 175 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,6 | 12,0 | 11,7 | 12,0 | 12,6 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 7,6/11,6 | 8,3/14,2 | 9,5/17,3 | 11,4/19,0 | 7,2/11,4 |
| Opony | 215/65 R15 | 215/65 R16 | | | |
| Objętość zbiornika paliwa (l) | 75 | | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 450/4080 | | | | |
| Rozstaw osi (mm) | 2878 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1600/1626 | | | | |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 480/199/175 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1735 | 1760 | 1800 | 1950 | 1850 |
| Masa całkowita (kg) | 2410 | 2435 | 2485 | 2600 | 2540 | ** - dane z 1998 r.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d1647w0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1647w0
Więcej tematów