Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

Obraz

*Chrysler Voyager to samochód do długich i wygodnych podroży z rodziną lub znajomymi. *

Nadwozie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Chrysler Voyager należy do najpopularniejszych modeli na świecie. Pierwsze Voyagery zjechały z linii produkcyjnej w 1983 r. i postawiły koncern na „nogi”. Od 1991 r. rozpoczęto wytwarzanie modelu w Europie, w fabryce w Austrii.

*Zwykły czy Grand? *
Voyagera 3. generacji wprowadzono w 1995 r. Na rynku występują dwie wersje nadwozia – standardowa i Grand - dłuższa i szersza. W pojeździe najbardziej imponuje przestronne wnętrze, zaprojektowane w amerykańskim stylu. Z przodu są dwa wygodne fotele, z tyłu kanapa lub dwie kanapy (trzeci rząd siedzeń). W wersji Grand Voyager kanapy zostały zastąpione niezależnymi fotelami. Samochód może przewozić do 7 osób. Sporo jest dodatkowych schowków. Przyrządy kokpitu są czytelne, a kierowca ma do nich łatwy dostęp. Materiały wykończeniowe, choć może nie najwyższej jakości, są przyzwoite. W wielu modelach zastosowano jasne tworzywa, co trochę widać po kilkuletnim użytkowaniu. Ogromną zaletą Voyagera są odsuwane po obu stronach tylne, boczne drzwi, które ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie.

ZAPRASZAMY DO GALERII CHRYSLERA

Bagażnik w modelu standardowym ma pojemność 450 l (Grand 670 l). Wystarczy jednak wyjąć tylne siedzenia (stosunkowo lekkie), aby uzyskać auto dostawcze – przestrzeń załadunkowa powiększa się do ponad 4000 l. Dostęp do niej jest łatwy, poprzez unoszone ku górze drzwi.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do wyboru jest pięć silników, w tym jeden turbodiesel, które w zależności od rocznika produkcji auta miały różną moc (trochę większe moce w młodszych modelach). Najbardziej popularne jednostki to czterocylindrowy 2,4 l o mocy 150 KM, sześciocylindrowy w układzie V6 3,3 l i mocy 158 KM oraz czterocylindrowy turbodiesel włoskiej firmy VM 2,5 l/116 KM. Z wymienionej trójki godny polecenia jest silnik 2,4 l o proporcjonalnych kosztach eksploatacji w stosunku do osiągów. Z innych jednostek jest benzynowy 2,0 l z mocą 133 KM, 3,0 l/152 KM i 6-cylindrowy 3,8 l/178 KM.

Eksploatacja

Na rynku wtórnym występują Voyagery o dwóch rodowodach – europejskim i z kontynentu amerykańskiego. Europejskie pochodzą z polskiej sieci Chryslera i indywidualnego importu z krajów Unii. Te zza oceanu, choć z jednej rodziny, mają inne nazwy: Chrysler Town & Country, Plymouth Voyager, Dodge Caravan. Poza nazwami, różnice są w zawieszeniu (amerykańskie bardziej komfortowe i delikatniejsze), układzie hamulcowym (słabszy), wyposażeniu i kształcie grilla. ponadto model produkowany w Grazu, w numerze VIN, ma 11. literkę „U”.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9154/voyager-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Największym mankamentem modelu są wysokie koszty eksploatacji. Wszystkie silniki, nawet ten „oszczędny” 2,0 l, są paliwożerne. Także zawieszenie i układ kierowniczy wymagają częstszych wizyt w warsztacie, ale to z powodu jakości polskich dróg. Zastrzeżenia, szczególnie w modelach z lat 1995 – 1997, budzi układ hamulcowy – niewystarczający do masy pojazdu. Od 1998 r. wszystkie auta wyposażone są już w hamulce tarczowe wszystkich kół. Zdarzają się też awarie układu elektrycznego – drobne usterki np. w oświetleniu, centralnym zamku.

Generalnie jednak Chrysler Voyager jest autem mało awaryjnym, jak się go określa - „długodystansowym”. Nie ma problemu z korozją, silnikami. Nie ma też kłopotów z serwisowaniem i dostępem do części zamiennych. Na rynku jest sporo zamienników, choć jak zwykle trzeba zwracać uwagę na ich jakość. Ceny aut europejskich i amerykańskich są zbliżone do siebie. Dobrze eksploatowany Voyager wytrzymuje przebieg kilkuset tysięcy kilometrów.

Wady:

- wysokie koszty eksploatacji
- średnia jakość wykonania,
- niewystarczający układ hamulcowy.

Zalety:

- obszerne wnętrze,
- bogate wyposażenie podstawowe,
- komfort jazdy

*Ważniejsze daty z historii modelu: *
1995 – wprowadzenie III generacji Voyagera (styczeń),
1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4,
1998 – silnik 2.0 o mocy 133 KM; hamulce tarczowe na wszystkich kołach,
2000 – prezentacja IV generacji modelu.

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 2.0 | - | - | - | 29,0-32,0 | - | - |
| 2.4 | 13,2-21,6 | 14,9-31,0 | 13,5-26,8 | 24,0-30,9 | 25,9-31,9 | 35,0-39,3 |
| 3.3 | 12,9-25,0 | 14,9-28,5 | 16,8-33,6 | 19,0-29,7 | - | 34,9-41,0 |
| 3.8 | - | - | 20,0-31,5 | - | - | - |
| 2.5 TD | 12,9-21,0 | 20,9-31,9 | 17,9-33,9 | 28,5-39,0 | 24,5-41,0 | 29,5-49,9 | * na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

Wybrane dane techniczne**

| Silnik | 2.0 | 2.4 | 3.3 V6 | 3.8 V6 | 2.4 TD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1996 | 2429 | 3301 | 3778 | 2500 |
| Moc (KM/obr./min.) | 133/5900 | 150/5250 | 158/4700 | 178/4300 | 116/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 176/4800 | 229/4000 | 275/3250 | 325/3150 | 262/1800 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 175 | 180 | 175 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,6 | 12,0 | 11,7 | 12,0 | 12,6 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 7,6/11,6 | 8,3/14,2 | 9,5/17,3 | 11,4/19,0 | 7,2/11,4 |
| Opony | 215/65 R15 | 215/65 R16 | | | |
| Objętość zbiornika paliwa (l) | 75 | | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 450/4080 | | | | |
| Rozstaw osi (mm) | 2878 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1600/1626 | | | | |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 480/199/175 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1735 | 1760 | 1800 | 1950 | 1850 |
| Masa całkowita (kg) | 2410 | 2435 | 2485 | 2600 | 2540 | ** - dane z 1998 r.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯