Chery Exeed TX i Tiggo: chińskie SUV-y dla Europy
Chińskie firmy motoryzacyjny od dawna ostrzą sobie zęby na rynek europejski. Dwa prezentowane podczas salonu samochodowego we Frankfurcie modele marki Chery z łatwością mogłyby wpisać się w motoryzacyjny pejzaż Starego Kontynentu.
Pierwszym z rzeczonych modeli jest produkcyjny Exeed TX. Samochód, który mógłby być rywalem Nissana Qashqaia, Forda Kugi, Volkswagena Tiguana, Mazdy CX-5 czy Hyundaia Tucsona, jest zapowiedzią nowego stylu kształtowania nadwozi, który ma stać się obowiązujący w następnych modelach Chery.
Przód samochodu zdominowany jest przez dużą osłonę chłodnicy. Jej kształt przywodzić może na myśl modele Lexusa. Dzięki zastosowaniu technologii LED projektanci mogli zdecydować się na wąskie reflektory. Stonowany bok samochodu, z subtelnymi przetłoczeniami nie budzi kontrowersji. Podobnie jest z tyłu, gdzie w oczy rzuca się połączenie LED-owym paskiem stopu obydwu lamp.
Przedstawiciele Chery zapowiadają, że wnętrze samochodu będzie wykończone z zachowaniem europejskiej jakości. Jej wyrazem mają być przede wszystkim skórzane obicia siedzeń oraz nowoczesny ekran wieńczący deskę rozdzielczą. Ten, w zależności od wybranej wersji, będzie mierzył 7 lub 10 cali przekątnej. W Chinach samochód ma trafić do sprzedaży w 2018 r., a klienci będą mogli wybrać pomiędzy benzynowymi silnikami o pojemności 1,5 oraz 1,6 l.
Drugim z zaprezentowanych we Frankfurcie samochodów Chery jest koncepcyjny Tiggo. W przypadku tego SUV-a pracujący dla chińskiej marki styliści nie krępowali swojej fantazji. W efekcie powstało bardzo interesujące nadwozie o ultranowoczesnym przodzie i zaskakująco wydłużonym tyle. Jeśli tak mają wyglądać przyszłe modele marki, to należy wróżyć jej świetlaną przyszłość.
Czy samochody spod znaku Chery pojawią się w Europie? Wiele wskazuje na to, że tak. Producent szuka właśnie miejsca na swoje europejskie centrum rozwojowe. Taki krok pozwoli Azjatom na zatrudnienie większej liczby zdolnych i doświadczonych projektantów, a to powinno doprowadzić do powstania samochodów wyższej jakości. Nie bez znaczenia są również eksportowe aspiracje marki. W 2016 r. Chery wyprodukowała 700 tys. samochodów. 100 tys. z nich trafiło poza granice Chin, co stanowiło aż 30 proc. motoryzacyjnego eksportu wszystkich producentów z Państwa Środka.