Wrażenia zza kierownicy jak w aucie sportowym. Świetne przyspieszenie, a do tego napęd na cztery koła. Okazuje się że jazda terenówką wcale nie musi być nudna.
Przecieranie drogowych szlaków Nissan Murano rozpoczął od Stanów Zjednoczonych . To na tamtejszy rynek trafiły (w 2002 r.) pierwsze egzemplarze produkowanego w Japonii Crossovera. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11728/bmw-x3-1-b.jpeg',500,366) ) |
| --- | Jego twórcy nie byli do końca przekonani, czy auto przyjmie się na starym kontynencie. Zainteresowanie w USA okazało się bardzo duże. Europejska premiera odbyła się rok później, a popularność Murano wśród klientów przerosła najśmielsze oczekiwania. Poligonem doświadczalnym X3, był starszy model X5. To od jego powodzenia uzależniano wejście na rynek małej terenówki BMW. Ale pierwsze opinie na temat X3 nie były zbyt pochlebne. Krytyczne komentarze dotyczyły głównie dyskusyjnej stylistyki i mało eleganckiego wnętrza. Prace nad poprawą wizerunku rozpoczęto więc niemal natychmiast. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11728/nissan-murano-1-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Pod koniec 2006 roku zaprezentowano odświeżone i dużo ciekawsze BMW X3.
WIĘCEJ ZDJĘĆ MURANOWIĘCEJ ZDJĘĆ MURANO
Cechy szczególne
Nowe wcielenie X3 bije o głowę swego poprzednika. Począwszy od stylistyki, poprzez wnętrze, a skończywszy na gamie silnikowej. Wszystko jest lepsze. Co najważniejsze - wcale nie droższe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11729/bmw-x3-2-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | Nowy zderzak, światła i boczna linia nadwozia nawiązują do modelu serii 3. Z niezgrabnej terenówki auto przeistoczyło się w kombi o podwyższonym zawieszeniu. We wnętrzu znalazły się nowe fotele. Przeprojektowano deskę rozdzielczą, tunel środkowy i boczki drzwi. Teraz klient ma dużo większy wybór opcji. Może przebierać wśród kilku niedostępnych wcześniej kolorów tapicerki i długiej listy innych dodatków. Do dyspozycji jest także sześć nowoczesnych jednostek napędowych. Od najsłabszej, benzynowej 2.0 l/150 KM, po rewelacyjny silnik Diesla 3.0sd/286 KM. Dużą zaletą X3 są również kompaktowe wymiary. Od serii 3 auto jest dłuższe o zaledwie 5 cm. Mimo to, udało się wygospodarować spory bagażnik (480 l), a manewrowanie na zatłoczonym parkingu nie sprawia najmniejszych kłopotów.
Murano zarówno długością jak i wysokością znacznie przewyższa swego konkurenta, ale we wnętrzu różnica nieco się zaciera. W obu pojazdach kierowcom nie zabraknie miejsca, choć w Murano brakuje osiowej regulacji kierownicy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11728/nissan-murano-2-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Na szczęście ustawienie fotela ma na tyle duży zakres, że nawet wysokie osoby nie będą miały problemu z zajęciem wygodnej pozycji. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, a widoczność z za koła kierownicy lepsza niż u konkurenta. Ciekawym rozwiązaniem jest znane z X-traila centralne umieszczenie prędkościomierza.
Największą zaletą japończyka jest jednak stylizacja nadwozia. Wśród całej masy podobnych do siebie aut tej klasy, Murano z pewnością należy do najbardziej oryginalnych.
Silniki
W tej dziedzinie oba auta mają się czym pochwalić. W BMW pracuje rzędowy, sześciocylindrowy motor o pojemności 3,0 l. Pod względem rozwiązań technicznych, silnik ten należy do ścisłej światowej czołówki. System zmiennych faz rozrządu pozwala nie tylko na wygenerowanie 272 KM, ale silnik jest przy tym oszczędny i przyjazny środowisku. W podstawowej specyfikacji współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną i rozpędza ważące ponad 1800 kg auto do 100 km/h w 7,2 s.
Do napędu Murano użyto silnik znany ze sportowego Nissana 350Z. Sprzężony z bezstopniową skrzynią CVT, w Murano rozwija on moc 234 KM. Jest przy tym bardzo cichy i natychmiast reaguje na każde naciśnięcie pedału gazu. Jedyną jego wadą jest dość spore zużycie paliwa – średnio ok. 13 l/100km.
Jazda
X3 jak przystało na BMW, na asfaltowych drogach spisuje się świetnie. Zawieszenie o dość skomplikowanej konstrukcji: z przodu dwuprzegubowe kolumny amortyzujące, z tyłu oś z amortyzatorem centralnym, na krętych drogach daje się poznać z jak najlepszej strony. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11729/bmw-x3-3-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Auto posłusznie utrzymuje tor jazdy nawet przy wyższych prędkościach. W razie potrzeby do akcji wkracza system dynamicznej kontroli trakcji (DTC). Napęd xDrive zaprojektowano tak, aby większa część napędu była przekazywana na koła tylne (w stosunku 40/60). W razie potrzeby napęd płynnie wędruje między obiema osiami. Podczas jazdy w terenie każde z kół jest napędzane niezależnie. Wszystko to dzieje się za sprawą elektroniki, która w tym aucie zastępuje blokady mechanizmów różnicowych.
Napęd Murano nie jest tak skomplikowany. Choć i tu o wszystkim decyduje elektronika. W warunkach miejskich centralne sprzęgło lepkościowe przekazuje napęd w proporcjach 91/9 (przód/ tył). Kiedy czujniki wykryją poślizg przedniej osi proporcje mogą się zmienić maksymalnie do 50/50. Komfort jazdy Murano, podobnie jak w BMW stoi na bardzo wysokim poziomie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11728/nissan-murano-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Zawieszenie pracuje cicho i pozawala na szybkie i pewne pokonywanie ciasnych łuków.
WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW X3WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW X3
Podsumowanie
Aby zostać posiadaczem jednego z tych aut, trzeba wydać ponad 200 tys. zł. Zarówno BMW jak i Nissan swoim prestiżem i dobrym prowadzeniem w pełni rekompensują tak duży wydatek. Kompletne wyposażenie, wysoka jakość wykonania, duża moc i napęd 4x4, to cechy których może pozazdrościć prezentowanym modelom niejeden samochód sportowy.
*Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem) *
| | BMW X3 | Nissan Murano | | |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | Remis | | | |
| Silnik | + | | | |
| Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | | | |
| Zużycie paliwa | + | | | |
| Wyposażenie | Remis | | | |
| Cena | + | | | |
| | | | | |
Wybrane dane techniczne
| | BMW X3 | Nissan Murano |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 6/24/ benzynowy | 6/24/ benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2996 | 3498 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 272/6650 | 234/6000 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 315/2750 | 318/3600 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,2 | 8,9 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 200 |
| Pojemność bagażnika (l) | 480/1560 | 473/877 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 67 | 82 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 7,7/14,2 | 9,5/17,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 456,9/198,7/167,4 | 447/188/170,5 |
| Rozstaw osi (cm) | 279,5 | 282,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
| Cena (zł) | 203 600 | 215 000 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | BMW X3 | Nissan Murano |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | S |
Autor: Bartłomiej Bałdyga