Marka BMW dla jednych oznacza prestiż i mądry wybór, a inni, rozszyfrowując sławny skrót sugerują duże wydatki na eksploatację. Okazuje się, że to auto ma równie dużo wad co zalet.
Historia firmy BMW sięga początków XX wieku. Wtedy to firma Bayerische Motoren Werke AG Munchen zajmowała się produkcją ...rowerów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10026/bmw-1997-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Potem były silniki do samolotów, a dopiero po nich powstały pierwsze modele samochodów.
Model serii 5 o produkcyjnej nazwie E39 po raz pierwszy został zaprezentowany w 1995 roku. Sprzedaż rozpoczęto w maju’96 (w Anglii jeszcze w 1995 r.). Nowy model stylistycznie nawiązywał do większej serii 7. Wkrótce okazało się, że ten pomysł stylistów przypadł także do gustu klientom. Sedan klasy średniej okazał się nie tylko bardzo elegancki. Jego największą zaletą była dużo większa niż w zbyt małej trójce, ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Nie zrezygnowano przy tym z najważniejszej cechy modeli z Monachium - świetnych osiągów i własności jezdnych. Rok po premierze wersji sedan na rynku pojawiło się kombi (touring). Tym modelem firma potwierdziła, że nawet w wersji kombi “piątka” nie obawia się sportowej jazdy.
Silniki
W pierwszych miesiącach produkcji dostarczano cztery rodzaje silników. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10026/bmw-1997-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Dwa z nich, benzynowe 2,3 l/170 KM oraz 2,8 l(193 KM) pochodziły z modelu E36 (seria 3), dwa kolejne to turbodiesle 2,5 l/115 KM i 2,5/143 KM z poprzedniej wersji piątki (E34). Już w 1996 roku pojawiła się benzynowa jednostka 2,0 l/150 KM oraz dwa silniki ośmiocylindrowe 3,5 l/235 KM i 4,0 l/282 KM. W kolejnych latach pojawił się poprawiony silnik 2,8 l, a później 4,4/286 KM oraz 3,5 l/245 KM. W 1998 roku pod maskę "piątki" trafił jeden z najlepszych na rynku silników diesla – 3,0 l o mocy 184 KM, a później 193 KM. Gwarantował on znakomite przyspieszenie przy relatywnie niewielkim spalaniu. Kolejnym jego atutem była długa bezawaryjna praca. Warto wspomnieć o jeszcze jednym, znakomitym silniku montowanym w BMW 5. Trafiał on do nielicznych egzemplarzy z charakterystycznym znaczkiem M- Power. Osiągający moc 400 KM motor o pojemności 4,9 l rozpędzał najmocniejszą "M-piątkę" od 0 do 100 km/h w 5,3s.
ZAPRASZAMY DO GALERII BMW
Eksploatacja
Codzienna eksploatacja BMW jest w stanie zapewnić jego właścicielom wiele przyjemności. Świetne prowadzenie, bardzo dobre hamulce, dynamiczne silniki - to wszystko sprawia, że kierowca szybko polubi swoje auto. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10026/bmw-1997-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Powszechna opinia o wysokich kosztach eksploatacji powoli traci na aktualności. Wszystkie części do tego modelu są w ofercie mniejszych i tańszych producentów. Problemy, które mogą się zdarzyć dotyczą zazwyczaj elementów zawieszenia, które wykonano z aluminium. Jak się okazuje jest zbyt delikatny na nasze dziurawe drogi. Jedyną radą może być dokładne sprawdzenie zawieszenia jeszcze przed kupnem tego samochodu oraz uważne omijanie większych nierówności. Inną przypadłością E39 były problemy z elektroniką w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji. Z tym jednak upora się profesjonalny warsztat, których z roku na rok przybywa.
Przez ostatnie kilka lat do Polski sprowadzono wiele używanych modeli E39, sprowadzonych z za zachodniej granicy. Ceny używanych “piątek” z tych lat zaczynają się już od 40 tys. zł, więc popyt jest dość duży. W przypadku tego auta warto jednak uważnie przyjrzeć się konkretnym
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- świetne prowadzenie,
- dynamiczny i oszczędny silnik.
Wady:
- delikatne zawieszenie podatne na uszkodzenia,
- drogie przeglądy w autoryzowanych warsztatach,
- nieudokumentowane pochodzenie i słaby stan techniczny niektórych egzemplarzy.
*Historia modelu: *
1995 – rusza sprzedaż w Wielkiej Brytanii
1996 – pojawiają się kolejne wersje silnikowe oraz kombi
1998 – wzrasta moc w niektórych jednostkach napędowych, a we wszystkich modelach z silnikami V8 pojawiają się w standardzie boczne poduszki powietrzne
2000 – wzrasta poziom wyposażenia podstawowego
2001 - facelifting: m.in. zmieniają się przednie światła, a do tylnych lamp zastosowano diody LED
2003 - zakończenie produkcji modelu E39
Rok produkcji | 1997 | 2000 | 2002 |
---|---|---|---|
520i | 31 000 | 46 700 | 74 000 |
520i touring | 33 700 | 31 000 | 76 800 |
Błotnik przedni | 149 |
---|---|
Reflektor | 1660 |
Klocki hamulcowe przednie | 105 |
Sprzęgło kompletne | 1130 |
BMW seria 5 – (E 39) | 520i | 528i | 525tds | 530d |
---|---|---|---|---|
Typ silnika | Benz. R6 | Benz. R6 | Diesel R6 | Diesel R6 |
Ilość cylindrów | 6 | 6 | 6 | 6 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1991 | 2793 | 2497 | 2926 |
Moc maksymalna (KM) | 150 | 193 | 143 | 193 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 190/4200 | 280/3950 | 260/2200 | 410/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10, 2 | 7,5 | 11,0 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 236 | 205 | 230 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 460 | |||
Średnie zużycie paliwa (l /100 km) | 7,6 | 7,8 | 6,7 | 7,3 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | |||
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 477,5/ 180/ 143 | |||
Rozstaw osi (cm) | 283 |
Autor: Bartłomiej Bałdyga