BMW 3 (1998 – 2002 r.)

Obraz

Sportowe właściwości jezdne, a jednocześnie wysoki komfort jazdy. Dobre osiągi silnika, świetne wykończenie i zadowalająca ilość miejsca. Czy możliwe, by jeden samochód łączył w sobie te wszystkie właściwości?

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9559/bmw-3-1998-1-b.jpeg',500,369) ) |
| --- | Historia sportowych aut BMW rozpoczęła się przed ponad trzydziestu laty legendarnym modelem 2002. Czwarta generacja serii „trójek”, oznaczona symbolem E 46 nawiązuje również do pierwowzoru. Produkowany był w latach 1998 – 2002 w kilku wersjach nadwoziowych – sedan, kombi (Touring), coupe oraz kabriolet. Stylistycznie seria 3 z przełomu wieku w dalszym ciągu wygląda bardzo atrakcyjnie. Linie auta nie zdezaktualizowały się zbytnio, a sylwetka jest zgrabna, lekka i nieco agresywna, co jest nieodłącznym elementem stylu marki.
ZAPRASZAMY DO GALERII BMW

Na sportowo

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9559/bmw-3-1998-2-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | Jazda BMW należy do przyjemności. Legendarne właściwości jezdne, doskonałe, sportowe zawieszenie, świetny układ kierowniczy to największe atuty serii 3. Pozycja za kierownicą jest poprawna, rozmieszczenie przycisków i ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola środkowa uporządkowane. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótki skok dźwigni. Szukając modelu E 46 zazwyczaj trafimy na dobrze wyposażone auto. BMW należy do marek prestiżowych, dlatego możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9559/bmw-3-1998-3-b.jpeg',500,369) ) |
| --- | Samochód oferowany był z bogatą ofertą silnikową, poczynając od benzynowego 1,6 l/105 KM, 1,8 l/118 KM, 2,0 l/150 KM, 2,3 l/170 KM, 2,5 l/192 KM, 2,8 l/193 KM aż po sportowe 286-konne M3 i trzylitrowy silnik 330i osiagający moc 321 KM. Gamę uzupełniały jednostki wysokoprężne 2,0 l/136 KM i 3,0 l/184 KM. Dla oszczędnych szczególnie godny polecenia jest diesel z bezpośrednim wtryskiem. W tamtym czasie ostatnią serią 3 z napędem na wszystkie koła była wersja z lat 1991 jako 325ix (E 30). Dlatego BMW wprowadziło model z 3-litrowym silnikiem, zamieniając jednostkę 2,8 l na właśnie 3, 0 l/231 KM. Auto oznaczone było jako 330xd i dostępne jako sedan i kombi.

Eksploatacja

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9559/bmw-3-1998-4-b.jpeg',500,370) ) |
| --- | BMW to auta drogie i choć nie należą do bardzo awaryjnych jednak w razie wizyty w serwisie można czasem chwycić się za głowę. Raport awaryjności Dekry na podstawie badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech, wśród aut 5-letnich mówi, że 65, 6 proc. aut w ogóle nie miało usterek, 19,4 proc miało nieznaczne usterki, a 14,9 proc posiadało poważne błędy techniczne. Ceny podzespołów nie są najtańsze i są w granicy od 40 zł (filtr oleju), po np. 1750 zł za alternator. Przedni reflektor to wydatek 1319 zł, a sprzęgło 807 zł.

Jedyne co może martwić, to wysoki poziom cen i zbyt małe dopuszczalne obciążenie. Cała reszta jest godna polecenia. BMW serii 3 może nieco dowartościować tych, którzy potrzebują dowartościowania, dać sporo przyjemności z jazdy tym, którzy lubią jeździć i zapewnić odrobinę komfortu wszystkim innym...

Historia modelu:

1998 – wprowadzenie czwartej generacji (E 46)
2002 – modernizacja modelu
2005 – prezentacja następcy - model (E 90)
2006 – od roku 1998 BMW sprzedaje 2,9 miliona egzemplarzy serii 3.

Wybrane dane techniczne:

| BMW seria 3 – (E 46) | 318i | 320d | 330i | 330xi |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Typ silnika | Benz. R4 | Diesel R4 | Benz R6 | Benz R6 |
| Ilość cylindrów | 4 | 4 | 6 | 6 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1895 | 1951 | 2979 | 2979 |
| Moc maksymalna (KM) | 118 KM | 136 KM | 231 KM | 231 KM |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min)
: | 180/3900 | 280/1750 | 300/3500 | 300/3500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10, 4 | 9, 9 | 6, 5 | 6,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 206 | 207 | 250 | 247 |
| Pojemność bagażnika | 440 l | 440 | 440 l | 440 l |
| Średnie zużycie paliwa (l /100 km) | 7,9 | 5, 7 | 9, 1 | 10, 3 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 63 | 63 | 63 | 63 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447/ 174/ 142 | | | |
| Rozstaw osi (cm): | 273 | | | |

Orientacyjne ceny (zł)

| | 1999 | 2000 | 2001 |
| --- | --- | --- | --- |
| 316i | 16,0 – 25,9 | 17,4 | 33,5 –40,1; 49,9* |
| 318i | 24,5 - 39,9 | 24,6 – 41,5 | 42,8 - |
| 320d | 36,0 – 46,9 | 40,6 – 49,0; 41,9 – 44,9 * | 44,0 - 46,9; 43,0 – 62,1* |
| 325i | 39,5 - 42,9 | | 44,9 | * Compact
** Touring

Autor: Michał Grygier

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę