Błędy przy wymianie opon. Możesz za nie drogo zapłacić

Październik jest dla wielu kierowców tradycyjnym miesiącem na zmianę ogumienia. Warto zawczasu wiedzieć o błędach, które bywają popełniane przez samych kierowców, jak i przez pracowników zakładów wulkanizacyjnych.

Wymiana oponWymiana opon
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Blank

/ 5Lepsze opony należy założyć na tył

Bieżnik może mieć inną grubość na boku, niż na środku.
Bieżnik może mieć inną grubość na boku, niż na środku. © autokult

Stwierdzenie "Lepsze opony zakładamy na przód" to popularne przekonanie, które często powtarzane jest nawet przez wulkanizatorów. No cóż, wydaje się logiczne. W sytuacji, gdy jeździmy ostrożnie i w sprzyjających warunkach, lepsze opony z przodu mogą skrócić drogę hamowania w trudnej sytuacji, a także szybciej się zużyją, co wyrówna bieżnik w stosunku do tylnych opon. Jeśli jednak zależy nam na maksymalnym bezpieczeństwie, lepiej umieścić opony z głębszym bieżnikiem na tylnej osi. Będą one efektywniejsze na mokrych nawierzchniach, które są bardziej zdradliwe i zwiększają ryzyko poślizgu. Utrata przyczepności tylnej osi na mokrym asfalcie jest znacznie bardziej niebezpieczna niż w przypadku osi przedniej.

/ 5Opony trzeba założyć według oznaczeń? Nie zawsze

Wymiana opon
Wymiana opon © Autokult | Marcin Łobodziński

W serwisach specjalizujących się w wymianie opon, często spotyka się praktykę oznaczania opon zgodnie z ich wcześniejszym położeniem na osi pojazdu. Wulkanizatorzy zazwyczaj używają skrótów PP, LP, LT, PT, które odnoszą się do pozycji prawy przód, lewy przód, lewy tył i prawy tył. Gdy opony są tak oznakowane, zazwyczaj wraca się do tych samych pozycji przy ponownym montażu. Jest to jednak błędne podejście, ponieważ opony powinno się rotować co najmniej raz na rok. Jeśli stopień ich zużycia jest podobny, warto zamieniać przednie z tylnymi. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przednie opony są bardziej starte - wtedy powinny pozostać z przodu.

/ 5Trzy rzeczy, które musisz poprawić po wymianie

Ciśnienie w oponie
Ciśnienie w oponie © Autokult | Marcin Łobodziński

Właściwie zasadą jest, że po wizycie w warsztacie kierowca zmuszony jest samodzielnie dopracować pewne elementy. Pierwszym z nich jest ciśnienie w oponach — najlepiej sprawdzić je zaraz po ich wymianie. Niewielu mechaników upewnia się, by opony były napompowane do wartości sugerowanej przez producenta. Nawet jeśli poprosimy o konkretne ciśnienie, to nie mamy gwarancji, że nasza prośba nie została zignorowana. Kolejną kwestią jest dokręcenie śrub. Tutaj sytuacja jest bardziej złożona: śruby mogą być przykręcone zbyt mocno lub z biegiem czasu mogą się poluzować. Dlatego warto obserwować, czy mechanik używa klucza dynamometrycznego. W przeciwnym razie możemy spodziewać się konieczności poprawy. Ostatni element to wyważenie kół. Jeśli opony były przechowywane bez felg w trakcie zimy, niezbędne może być ich ponowne wyważenie po przejechaniu kilkuset kilometrów.

/ 5Tanie opony do taniego auta

Peugeot 205
Peugeot 205 © Licencjodawca | Marcin Łobodziński

Dużym błędem jest wybieranie opon do samochodu jedynie na podstawie ceny zarówno samego pojazdu, jak i ogumienia. Tańszy samochód to często starszy model lub pojazd niższej klasy, co wiąże się z gorszym stanem technicznym i niższym poziomem bezpieczeństwa. W takich przypadkach, poprawa bezpieczeństwa może być osiągnięta poprzez inwestycję w wysokiej jakości opony. Dlatego zasada powinna być prosta: im niższa jakość samochodu, tym bardziej powinniśmy się skupić na lepszych oponach. Nowoczesne auta są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, technologie wspomagające kontrolę pojazdu, a w razie potrzeby, zapewniają solidną ochronę pasażerów podczas kolizji.

/ 5Sprawdź rok produkcji opony - zaoszczędzisz

Opona_data_produkcji
Data produkcji opony © autokult.pl

Zakup opon do samochodu to doskonała okazja do oszczędności, szczególnie jeśli skorzystasz z ofert sklepów internetowych i zdecydujesz się na starsze modele opon. Często uważa się, że należy montować opony tylko z bieżącego roku, ale to nie jest konieczne. Nawet opony dwu- czy trzyletnie są wciąż pełnowartościowe, pod warunkiem że nie były wcześniej użytkowane. W wielu hurtowniach można je nabyć w atrakcyjniejszych cenach.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3