Reklamy na billboardach oraz tablice informacyjne umieszczane przy drogach mogą rozpraszać kierowców i powodować niebezpieczne sytuacje. Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez Institute For Road Safety Research.
Formą reklamy, która najbardziej rozprasza kierowców, jest billboard z ruchomymi elementami oraz telebim. Okazuje się też, że tablice reklamowe umieszczone mniej więcej na wysokości jezdni, przyciągają uwagę badanych częściej i na dłużej, niż te zawieszone wyżej (ponad 3 m nad poziomem drogi).
W 2006 r. w Stanach Zjednoczonych udało się sprawdzić, jaki wpływ ma dekoncentracja kierowcy na bezpieczeństwo drogowe. Wyniki tych badań sugerują, że aż 7 proc. wypadków jest częściowo spowodowanych przez problemy kierowcy z utrzymaniem koncentracji. Wynik taki uzyskano biorąc pod uwagę jedynie takie sytuacje, w których dany kierowca nie był zajęty jednocześnie żadnymi dodatkowymi czynnościami np. rozmową przez telefon czy ustawianiem radia, ani nie był zmęczony.
W Amsterdamie władze postanowiły zmniejszyć ryzyko dekoncentrowania się kierowców.
Obowiązuje tam przepis, który zakazuje umieszczania reklam wzdłuż dróg publicznych. Przewidziano odstępstwa od tego zakazu, jednak dopuszczone wyjątki nie mogą mieć wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W Polsce póki co nie ma planów na podobne rozwiązanie.
Autor: (mp)