Stan zdrowia i samopoczucie kierowcy wpływają na jego zachowanie na drodze, a co za tym idzie na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Elementem utrzymania dobrej formy jest także prawidłowa pozycja za kierownicą, która pozwoli na dłuższe zachowanie fizycznego komfortu podczas jazdy.
Ubiegłoroczne wakacje należały do najbezpieczniejszych od kilkunastu lat. Mimo to policja w lipcy i sierpniu 2011 r. odnotowała 7257 wypadków, w których zginęło 777 osób, a ponad 9,2 tys. Zostało rannych. Jeśli spojrzymy na statystyki przedstawiające liczbę wypadków w poszczególnych miesiącach roku okaże się, ze najbardziej niebezpieczny okres to wakacje oraz dwa przyległe do nich miesiące, czyli czerwiec oraz wrzesień. To czas sprzyjający dalekim podróżom. Podczas takich samochodowych wypraw największym wrogiem kierowcy jest zmęczenie.
Bezpieczny kierowca to taki, który jest między innymi wypoczęty i nie jest zdenerwowany. - Prowadzenie pojazdu, choć dla wielu jest codziennością, wymaga odpowiedniej formy - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Dobra kondycja fizyczna i prawidłowa postawa ciała to także element zachowania bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Czynniki te odgrywają szczególną rolę podczas wielogodzinnej podróży. Osoby cieszące się dobrą kondycją mają lepszą koncentrację, ogólną wytrzymałość oraz odporność na zmęczenie. Ci, którzy potrafią utrzymać dobrą postawę ciała, mniej odczuwają dolegliwości związane z długim przebywaniem w jednej pozycji. Umiejętność zachowania poprawnej postawy za kierownicą pozwala na zmniejszenie ryzyka bólu pleców. Ten z kolei może rozpraszać powodując konieczność ciągłej zmiany pozycji. Jednak drobna zmiana pozycji od czasu do czasu jest zalecana.
Aby bezpiecznie jeździć kierowcy powinni kontrolować stan swojego zdrowia. Szczególnie ważne jest zachowanie prawidłowego wzroku. Nawet kierowcy, którzy w momencie starań o prawo jazdy nie mieli wady wzroku powinni, według okulistów, badać wzrok co 4 lata, bo wady mogą się pojawić lub pogłębić. Częściej wzrok powinni badać prowadzący samochód po 40. roku życia, bo szczególnie wtedy istnieje ryzyko osłabnięcia wzroku.
Przed wyruszeniem w podróż prowadzący pojazd powinien odpowiednio ustawić fotel – to pozwoli na zachowanie komfortu, a także zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa w sytuacji wypadku. Fotel nie może być ustawiony zbyt blisko od kierownicy – minimalna odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25 cm ze względu na zachowanie bezpieczeństwa podczas wystrzelenia poduszki powietrznej. Fotel nie powinien być także zbyt daleko od pedałów, ponieważ może to prowadzić do nadwyrężenia górnej partii pleców czy szyi. Aby chronić kręgosłup, trzeba również zawsze odpowiednio dopasować wysokość zagłówka - środek głowy powinien być na jego środku.
Jeśli kierowca regularnie odczuwa ból pleców podczas długiej podroży, powinien z góry założyć dłuższe przerwy podczas jazdy. Pamiętajmy, że podczas podróży konieczne jest robienie 15-minutowego postoju raz na 2 godziny. Należy wówczas opuścić samochód, aby się dotlenić i rozruszać. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdy odczuwamy dyskomfort siedząc za kierownicą – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Należy pamiętać, że po długiej jeździe dochodzi do osłabienia kręgosłupa i staje się on bardziej podatny na urazy.
tb/