WP

Bezpieczeństwo - Safety Sense

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Bezpieczeństwo - Safety Sense
(wp.pl)
WP

Cenimy życie swoje i naszych bliskich i robimy co w naszej mocy, aby zapewnić im spokój, zaoszczędzić przykrych doświadczeń. Nic więc dziwnego, że wybierając samochód, zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo. Jego podstawą jest oczywiście wytrzymała konstrukcja auta, która ochroni pasażerów w razie wypadku. Pięć gwiazdek przyznane Aurisowi w teście zderzeniowym przez Euro NCAP oraz bardzo wysokie wskaźniki szczegółowe dotyczące ochrony dorosłych i dzieci mówią tu same za siebie. Tak naprawdę jednak w segmencie „C” ciężar walki o bezpieczeństwo podróżnych przesuwa się w kierunku systemów, które mają zapobiegać kolizjom. Odświeżony Auris ma na tym polu wiele do zaoferowania.

Toyota Safety Sense to tak naprawdę nie jeden system, ale cztery układy sprzęgnięte ze sobą, by zapewnić jak najwyższy stopień ochrony. Najważniejszym z ogniw tego łańcucha jest mechanizm zapobiegania kolizjom. Działa on od 10 do 80 km/h, a podstawą jego działania jest kamera. Monitoruje ona sytuację przed samochodem, identyfikując samochody oraz jednoślady. Gdy stwierdzi ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu, ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi. Jednocześnie przygotowywany jest układ hamulcowy, by zapewnić jak najwyższą skuteczność. Jeśli mimo ostrzeżenia kierowca nie wykona na czas żadnej operacji, wyręczy go samochód. Automatyczne awaryjne hamowanie zatrzyma auto przed przeszkodą, a w razie szybkiej jazdy przed zdarzeniem, zmniejszy prędkość o około 30 km/h. Podczas jazdy w zatłoczonym mieście to wręcz idealny partner kierowcy.

Kolejną funkcją systemu Safety Sense jest asystent pasa ruchu. Monitoruje on przebieg oznakowania poziomego i w razie zbliżania się samochodu do linii bez wcześniejszej sygnalizacji manewru kierunkowskazem ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie. Komunikaty te mają formę wizualną i dźwiękową.

WP

Chyba każdy, komu zdarza się jeździć nocą poza miastem, doskonale wie, jak ważne jest wówczas dobre oświetlenie. Im dłuższy jest snop rzucanego przez reflektory światła, tym wcześniej możemy dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio na nie zareagować. Podczas nocnych podróży zapewne każdy zmotoryzowany żałuje, że nie można włączyć świateł drogowych na stałe. Otóż można. W odświeżonym Aurisie taką ewentualność zapewnia system Automatic High Beam. Jego działanie polega na automatycznym przełączaniu świateł drogowych na mijania, gdy z przeciwka zbliża się do nas inny pojazd lub zbliżamy się do poprzedzającego nas samochodu. Gdy zagrożenie oślepienia innego użytkownika drogi mija, na powrót automatycznie zostają włączone światła drogowe.

Tak naprawdę wszelkie systemy bezpieczeństwa nie zdadzą się na nic, jeśli kierowca ma problemy z zachowaniem zdrowego rozsądku na drogach. Najczęstszym przejawem jego braku jest zbyt szybka jazda. Trzeba jednak przyznać, że nie zawsze jest ona wynikiem rozmyślnego działania osoby za kółkiem. Bywa i tak, że w gąszczu stojących przy drodze znaków po prostu przeoczymy ten, który informuje nas o limicie prędkości. Tu przydaje się kolejny system wchodzący w skład Toyota Safety Sense. Samochód wyposażono w układ rozpoznający znaki ograniczenia prędkości. By prawa stopa kierowcy nie pozwalała sobie na zbyt wiele, piktogram miniętego znaku z jego wartością wyświetlany jest przed oczami kierowcy - pomiędzy zegarami. Gdy przekroczymy dozwoloną prędkość, zostaniemy o tym wizualnie poinformowani, co powinno ostudzić nasz zapał.

W przypadku wielu producentów systemy zabezpieczające przed kolizją oraz inne elektroniczne asystenty są ekskluzywnym dodatkiem do bogato wyposażonego samochodu. Toyota ma do tej kwestii inne podejście. Jak szacuje japoński koncern, do końca 2015 roku aż 70 proc. europejskich nabywców samochodów tej marki będzie mogło wyposażyć swoje nowe auto w system Safety Sense. Będzie on oferowany nawet w mniejszych modelach, takich jak Yaris i Aygo. Ile trzeba zapłacić za niego w odnowionym Aurisie? Nie tak dużo, jak można byłoby sądzić. Jego cenę ustalono na 2,5 tys. zł. Tyle zapłacimy w przypadku kupna auta w jednym z trzech pierwszych wariantów wyposażenia: Life, Active lub Premium. W przypadku czwartego - Comfort – wydamy 4,5 tys. zł, ale wraz z Safety Sense otrzymamy fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, czujniki deszczu i zmierzchu oraz elektrycznie składane lusterka. To czwarta z pięciu dostępnych konfiguracji Aurisa. System jest na liście standardowego wyposażenia samochodu w najbogatszej wersji Prestige.

Polub WP Moto
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP