Bentley to jedna z najważniejszych angielskich firm motoryzacyjnych. Marka, której historia sięga 1919 r., jest ucieleśnieniem tego, co w brytyjskiej motoryzacji od zawsze było najistotniejsze, czyli luksusu, elegancji i stateczności. Firma od niedawna ma również inną twarz - sportowe oblicze, ukryte pod konserwatywną karoserią. Jeszcze dalej przed szereg występuje model Continental Supersports Convertible ISR - najmocniejsze auto w historii Bentleya.
W 2007 r. Juha Kankkunen, czterokrotny rajdowy mistrz świata, udowodnił, że Bentley może być szybki jak błyskawica. Modelem Continental GT, na zamarzniętym Morzu Bałtyckim osiągnął prędkość przekraczającą 321 km/h. Ustanowiony wówczas rekord prędkości samochodu na lodzie nie wydał się jednak skandynawskiemu mistrzowi wystarczający, dlatego w tym roku podjął on kolejną próbę, tym razem w kabriolecie. Seryjny model Continental Supersports, do którego wsiadł Kannkunen, ze względu na wymogi bezpieczeństwa, został wyposażony w rajdową klatkę i spadochron jako hamulec aerodynamiczny. Jak się okazało, samochód osiągnął prędkość 330,7 km/h. By uczcić ustanowienie kolejnego rekordu Bentley stworzył limitowaną serię modelu Continental Supersports Convertible. To najmocniejszy samochód Bentleya, jaki kiedykolwiek opuścił taśmę produkcyjną.
* ZOBACZ BICIE REKORDU PRĘDKOŚCI SAMOCHODU NA LODZIE * Serię Bentleya Continental Supersports Convertible ISR, czyli Ice Speed Record, zaplanowano na sto sztuk. Auto zaproponowano w trzech kolorach, Beluga, Quartzite oraz Arctica White. Kabriolet posiada miękki, szary dach, który dopełnia wizerunku samochodu. Jego nabywcy mogą bez dopłaty zdecydować się na pakiet zewnętrzny ISR Mulliner. Zawiera on czerwono-białe, dziesięcioramienne felgi o średnicy 20 cali i czerwone zdobienia na bocznych powierzchniach auta. We wnętrzu dominuje skóra - na obiciu foteli, kierownicy i gałce zmiany biegów oraz Alcantara - na drzwiach. Materiały te łączą się z włóknem węglowym wykorzystanym na desce rozdzielczej. Został on zabarwiony na czerwono, a dodatkowo wykończono go tak, by uzyskać wizualny efekt przeplotu.
Ekskluzywne materiały to tylko jeden z elementów budujących luksus we wnętrzu sportowego Continentala. W tym samochodzie odnajdzie się każdy, kto ceni nowinki techniczne. Bentley w wersji ISR dysponuje m.in. 8-calowym ekranem. Może on obsługiwać system nawigacji lub odtwarzacz DVD. Na dodatek na pokładzie pojazdu zainstalowano twardy dysk o pojemności 30 GB. Dzięki slotowi na karty SD i odpowiedniemu oprogramowaniu system nawigacji może nas zaprowadzić na miejsce, w którym wykonane zostało oglądane na ekranie zdjęcie - o ile zostało wykonane przez aparat z systemem geo-tagging. Tak bogato wyposażone wnętrze nie zdarza się w samochodach supersportowych. Bentley Continental Supersports Convertible ISR niewątpliwie jednak zalicza się do tej klasy dzięki temu, co drzemie pod jego maską.
Sercem Bentleya Continental Supersports Convertible ISR jest sześciolitrowy silnik W12 wyposażony w dwie sprężarki. Potężna jednostka wytwarza 640 KM mocy i osiąga moment obrotowy o robiącej duże wrażenie wartości 800 Nm. To najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek został zastosowany w seryjnym Bentleyu. Dodatkową moc w znanym już silniku uzyskano dzięki modyfikacjom intercoolera, a także w układzie wydechu i poboru powietrza. Konstruktorzy Bentleya chwalą się nie tylko osiągami, ale i ekologicznym wymiarem swojego silnika. Jednostce nie szkodzi spalanie biopaliwa, a emisja CO2 została w niej ograniczona o 70 proc.
Jednostka napędowa współpracuje z sześciobiegową, automatyczną przekładnią. Moc silnika przenoszona jest na wszystkie koła, co wraz z rozkładem masy w stosunku 40/60 zapewniać ma wyśmienite własności trakcyjne. Na jakie emocje będzie mógł liczyć posiadacz Bentleya Continental Supersports Convertible ISR? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4 sekundy robi wrażenie, a to jeszcze nie koniec. Od 0 do 160 km/h można rozpędzić się w 9,4 sekundy, a od 80 do 120 km/h zaledwie w 2,5 sekundy.
Na felgach samochodu swoje miejsce znalazły opony Pirelli w rozmiarze 275/35Z R20, które zapewnić mają optymalne prowadzenie pojazdu. Jego zatrzymywanie powierzono hamulcom o ceramicznych tarczach (420 mm średnicy z przodu i 356 mm z tyłu) oraz ośmiotłoczkowych zaciskach.
Continental Supersports Convertible ISR to niewątpliwie samochód dla indywidualisty. Dodatkowo takiego, który potrafi docenić zarówno tradycjonalizm jak i elegancką ekstrawagancję. Nabywca tego Bentleya musi mieć też niezwykle gruby portfel. Cena Continentala z tej limitowanej serii to prawie 842,5 tys. złotych.
WP:
Tomasz Budzik/