Audi S1: mała rakieta
Audi prezentuje S1 i S1 Sportback, nowe, topowe modele miejskiej serii A1. Zamontowany w nich silnik 2.0 TFSI generuje moc 231 KM i moment obrotowy 370 Nm. Stały napęd na cztery koła quattro i pieczołowicie podwozie, mają zapewnić skuteczne przeniesienie siły napędowej na drogę. Dzięki temu Audi S1 i S1 Sportback plasują się w ścisłej czołówce swojej klasy.
Jednostka napędowa najmniejszego Audi w sportowym wydaniu to czterocylindrowy benzynowy silnik 2.0 TFSI. Wyposażony w turbosprężarkę, dostarcza 231 KM i moment obrotowy 370 Nm. Ta dwulitrowa jednostka rozpędza Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h w odpowiednio 5,8 lub 5,9 sekundy. Jego maksymalna prędkość to 250 km/h. Motor TFSI o sportowym, głębokim brzmieniu spala średnio 7 lub 7,1 l paliwa na 100 km.
Jak każdy model Audi typu S, także S1 posiada stały napęd na cztery koła quattro. Sercem napędu jest wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Jego własne, odpowiednio wyregulowane sterowanie komputerowe, oddziałuje bardzo dynamicznie na układ jezdny. Elektroniczna blokada sprzęgła z udoskonalonym, selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, to jedna z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC. System posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę sprzęgła wielopłytkowego, dodatkowo delikatnie przyhamowując koła będące po wewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki współpracy obu systemów samochód ma być wyjątkowo zwrotny.
Podwozie oraz elektromechaniczny układ kierowniczy modelu S1 pieczołowicie przeprojektowano. Zmodyfikowane łożyska przegubów przedniego zawieszenia zwiększają spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu, konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, typową dla modeli A1. Jest ona sportowa i sztywna. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferując do wyboru kilka opcji, pozwala na regulowanie sposobu pracy silnika, automatycznej klimatyzacji i seryjnie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów.
Modele S1 i S1 Sportback wyróżniają się już z zewnątrz. Zamontowano w nich zupełnie nowe ksenonowe reflektory Xenon plus. Diodowe światła tylne otrzymały nową, poziomą stylizację. Wiele detali, przede wszystkim przedniego i tylnego zderzaka, progów i układu wydechowego, nabrało wyrazistości. Cztery nowe kolory lakieru uzupełniły dotychczasową ofertę. Dzięki opcjonalnemu, zewnętrznemu pakietowi stylistycznemu quattro, obejmującemu np. spojler dachowy, samochody zyskały jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Wnętrza obu modeli utrzymane są w ciemnych odcieniach. Dominuje w nich czerń. Zegary mają typowe dla modeli S ciemnoszare podziałki. Nakładki na pedałach wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Alternatywnie do montowanych seryjnie sportowych foteli, zamówić można siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami. Na życzenie, pojazd wyposażony w pakiet stylistyczny „wnętrze quattro”, zyskuje wyraźne kolorowe akcenty.