Audi Q3 i RS Q3: dwa oblicza SUV-a
Wbrew swoim korzeniom, SUV-y to najczęściej samochody wykorzystywane w mieście do codziennych czynności, takich jak dojazd do pracy, na zakupy czy odwiezienie dzieci do szkoły. Nic dziwnego, że klienci chętnie wybierają mniejsze auta tego typu – są one tańsze i wygodniejsze w miejskim ruchu. Jednym z takich modeli jest Audi Q3, który przeszedł lifting zmieniający przede wszystkim przód samochodu.
Za sukcesem SUV-ów niezaprzeczalnie stoi moda. Mimo wyższej ceny kolejni klienci chętnie kupują samochody, które wyglądają na większe i bardziej prestiżowe. Nic więc dziwnego, że w tej klasie wzorem są marki premium. Ogromne Audi Q7 to już prawdziwy klasyk rynku luksusowych SUV-ów, który często stawiany jest za wzór. Jednak ograniczony budżet, a także brak potrzeby posiada tak ogromnego auta, powoduje, że klienci szukają mniejszych i tańszych przedstawicieli tego gatunku – takich jak model Q3.
Kompaktowy SUV Audi mierzy 4,39 m długości, 1,83 m szerokości i 1,59 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,60 m. Oznacza to, że samochód bez problemu sprawdzi się w miejskim ruchu i nie będzie problemu z zaparkowaniem. Z drugiej strony wnętrze jest wystarczająco przestronne, aby pomieścić cztery osoby. Również pojemność bagażnika jest bardzo dobra jak na tę klasę, gdyż wynosi 460 l, a po złożeniu oparć powiększa się do 1365 l.
Wersja poliftingowa różni się przede wszystkim projektem osłony chłodnicy. Duża ramka jest teraz innego koloru niż nadwozie i łączy się ze światłami. W podstawowym Q3 jest ona srebrna, natomiast w najmocniejszej odmianie RS otrzymała czarny kolor. Zmieniono również reflektory, które standardowo wyposażone są w światła xenon plus i diody do jazdy w dzień. Z tyłu natomiast dostępne są dynamiczne kierunkowskazy znane już z droższych modeli Audi jak R8. Jak one działają? Składają się linii diod, które zapalają po kolei w kierunku skręcania (od wewnątrz). W ten sposób w jeszcze bardziej czytelny sposób sygnalizują chęć zmiany kierunku jazdy.
Odświeżone Q3 to zmiany nie tylko w wyglądzie, ale przede wszystkim wśród jednostek napędowych. W ofercie znajdują się trzy turbodoładowane silniki benzynowe TFSI i trzy diesle TDI o większej niż dotychczas mocy. Oznacza to, że oferują one od 120 do 220 KM. Na szczególną uwagę zasługuje jednostka benzynowa o pojemności 1,4 l, która posiada odłączane cylindry. W momencie, gdy tylko lekko dotykamy pedału przyspieszenia, aby samochód utrzymywał stałą prędkość, silnik odłącza dwa z czterech cylindrów, co pozwala na oszczędność paliwa.
Audi Q3 sprawdzi się w mieście, ale też podczas okazjonalnych dalszych wypraw. Jednak jest to samochód o dwóch twarzach – drugą jest odmiana RS. Sportowy pakiet stylistyczny tego modelu tylko w delikatny sposób sugeruje możliwości auta. Pod maską kryje się pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 l, który po zmianach generuje imponujące 340 KM i 450 Nm. W akompaniamencie agresywnej ścieżki dźwiękowej dobiegającej z wydechu RS Q3 potrzebuje zaledwie 4,8 s, aby osiągnąć 100 km/h, a maksymalnie rozpędza się do ograniczonej elektronicznie prędkości 250 km/h.
Moc trafia na wszystkie koła za pośrednictwem zestrojonej na nowo siedmiobiegowej skrzyni S tronic wyposażonej w nowe hydrauliczne sprzęgło płytkowe piątej generacji. Inżynierowie dopracowali również zawieszenie. To stosowane w modelu RS jest bardziej sportowe, a za dopłatą dostępne są adaptacyjne amortyzatory. W ten sposób samochód bardzo udanie łączy komfort z dobrymi właściwościami jezdnymi.
Jak przystało na auto klasy premium – model Q3 posiada bardzo długą listę wyposażenia dodatkowego. Oprócz typowych w tej klasie dodatków, jak skórzana tapicerka, czy elektryczne fotele, Audi oferuje też kilka ciekawych elektronicznych dodatków. Po zainstalowaniu w samochodzie karty SIM nawigacja wykorzystuje mapy Google wraz ze zdjęciami satelitarnymi, co ułatwia dokładne określenie celu podróży, oraz tego, gdzie aktualnie znajduje się samochód. Dodatkowo w Q3 w takiej sytuacji posiada hotspot Wi-Fi pozwalający pasażerom na korzystanie z internetu.
Wysoka jakość wykonania to znak firmowy Audi. Nie inaczej jest w przypadku modelu Q3. Wszystkie elementy w kabinie są idealnie spasowanie, a jakość materiałów bardzo dobra jak na tę klasę. Jednak najmniejszy SUV Audi nie jest tani. Cena przedliftowego Q3 rozpoczyna od nieco powyżej 110 000 zł, a odświeżony model na pewno będzie kosztować podobnie. Choć samochód wygląda na duży, to nie należy zapominać, że tak naprawdę mamy do czynienia z kompaktem. Po wybraniu mocniejszej wersji silnikowej i uzupełnieniu auta o kilka dodatków okaże się, że niemal w tej samej cenie można wybrać większy model A4. Dlatego, jak zawsze w przypadku SUV-ów, kupując, trzeba sobie zadać pytanie, czy faktycznie warto dopłacać za taki rodzaj nadwozia.
Nie da się ukryć, że SUV-y mają swoje zalety. Dla większości jest to wygląd, tym bardziej, że jedyny „offroad” z jakim spotyka się większość takich aut, to potrzeba wjechania na krawężnik. Z drugiej strony podczas weekendowego wypadu do lasu pewniej będzie się czuł kierowca SUV-a. Choć pojazdowi takiemu daleko do prawdziwej terenówki, to zapewnia większy prześwit.
Mniejsze SUV-y, jak standardowe Q3, to dzisiaj typowe samochody miejskie, do których wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. Pytanie zatem do kogo kierowany jest model RS Q3? Tak mocne kompaktowe auto, które z założenia jest mało sportowe, wydaje się bardzo niszowe. Audi jednak liczy na kierowców, którzy wypróbują ten model. Wystarczy kilka kilometrów za kierownicą najmocniejszej wersji kompaktowego SUV-a, aby dać ponieść się emocjom. Wrażenia z jazdy są wyjątkowe. Osiągi i dźwięk silnika pozwalają szybko zapomnieć, z jak dziwną kombinacją mamy do czynienia.
Szymon Jasina, moto.wp.pl