Audi A7 Sportback Chile Tour

None

Obraz

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Około 2500 km, pokonanych słynną Panamericaną, a także krętymi drogami w Andach i zrujnowanym asfaltem przez pustynię Atacama pozwoliło poznać znacznie bliżej samochód, który jesienią ubiegłego roku był jedną z największych gwiazd Salonu Samochodowego w Paryżu. By dowiedzieć się jak jeździ nowe Audi A7 Sportback, grupa dziennikarzy z Polski ruszyła w trwającą kilkanaście godzin lotniczą podróż do Ameryki Południowej, by testować samochód na drogach dalekiego Chile.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Pokonanie dystansu ponad 13 000 kilometrów, które dzielą Warszawę i Santiago de Chile było wielkim wyzwaniem nie tyle dla ludzi, co dla zarejestrowanych w naszym kraju, sześciu nowych samochodów. Zapakowane w kontenery przez miesiąc płynęły na pokładzie statku z Hamburga do Valparaiso. Na miejsce dotarły bez uszczerbku. Był to jednak dopiero początek czekających je wyzwań.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Kto Amerykę Południową, a zwłaszcza Chile zna tylko z książek, gazet, internetu i opowieści podróżników, słysząc o takim wyjeździe, może spodziewać się niezbyt cywilizowanego kraju. Nic bardziej mylącego. Wieki temu, na długo przed przybyciem Hiszpanów, tereny obecnego Chile były zamieszkane przez Indian, a na początku XVI wieku zostały włączone do Imperium Inków.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Stolica kraju, Santiago de Chile imponuje wielkością oraz nowoczesnym centrum, pełnym wysokich, szklanych budynków. Warszawa przegrywa porównanie z tym miastem pod wieloma względami, choćby w kategorii ilości linii metra.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Dziś Chile jest szóstym co do liczebności państwem Ameryki Południowej z bardzo wysokim poziomem edukacji niespełna 17 mln swoich mieszkańców.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

To także jeden z najmniej zadłużonych krajów Ameryki Południowej o wysokim tempie wzrostu PKB. Mało tego, Chile jest jednym z nielicznych krajów świata, którego zadłużenie zagraniczne się zmniejsza.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Dynamiczny rozwój Chile najlepiej widać zza kierownicy samochodu. Świadczy o nim choćby jakość wspomnianej na wstępnie Panamericany, szerokiej szosy przebiegającej z północnego na południowy kraniec kraju.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

W znacznej części jest drogą dwujezdniową o standardzie europejskiej autostrady. O tym, że jesteśmy w Ameryce Południowej przypominają tylko stojący na poboczach, ubrani na biało sprzedawcy nadziewanych mięsem i serem Empanadas. Jeszcze większe wrażenie robią przydrożne jatki. Zachwalający swój towar wymachują półtuszami przed oczami kierowców. Osobliwy widok.

/ 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Z Santiago de Chile ruszamy w stronę odległej o ok. 500 km miejscowości La Serena.

10 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Po drodze odwiedzamy jedną z licznych winnic. Wino jest jednym z flagowych produktów eksportowych Chile.

11 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Przyjeżdżając samochodami na degustację nie musimy obawiać się policji, bo dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy to 0,5 promila.

12 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

O ile chilijskie prawo jest dość liberalne dla miłośników wina, o tyle nie ma litości dla amatorów wysokich prędkości. Chilijska policja drogowa działa sprawnie i jest widoczna w wielu miejscach. Nawet co kilkadziesiąt kilometrów można napotkać patrole, wyposażone w nowoczesne, laserowe urządzenia do pomiaru prędkości.

13 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Chile to najdłuższy kraj Ameryki Południowej: całe 4300 km wzdłuż zachodniego wybrzeża. Jednocześnie bardzo wąski: w najszerszym miejscu 468 km, a w najwęższym zaledwie 90 km.

14 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Panamericana zaczyna się na Alasce w Ameryce Północnej, wiedzie przez Kanadę, USA i Meksyk, Gwatemalę, Salwador, Honduras Nikaraguę, Kostarykę, Panamę, Kolumbię, Ekwador i Peru oraz Chile. Kończy na południowym krańcu Argentyny. W sumie ma długość około 37 000 km.

15 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Spora część chilijskiego odcinka Panamericany wiedzie wzdłuż wybrzeży Pacyfiku.

16 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Spoglądając przez bezramkowe, boczne szyby Sportbacka podziwiamy potężny ocean.

17 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Znad brzegu Pacyfiku ruszamy w dalszą drogę. Zajedziemy do miejscowości Ovalle, w której znajdują się wyryte w skałach w VII w. n.e. płaskorzeźby, zwane Petroglifami, przedstawiające przedziwne, antropomorficzne postaci.

18 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Polacy są wszędzie? Jasne, że tak. Ślady obecności naszych rodaków znajdziemy na całym świecie, również w Chile. W La Serenie jest tablica, upamiętniająca pielgrzymkę Jana Pawła II w 1987 roku. Po drodze przejeżdżamy przez miejscowość o swojsko brzmiącej nazwie Domeyko. To nie przypadek. Nazwano ją tak na cześć polskiego filomaty, geologa i inżyniera górnictwa, Ignacego Domeyki. Jego zasługi dla rozwoju górnictwa w Chile są ogromne. Przyczynił się też do upowszechnienia i podniesienia poziomu oświaty, zwłaszcza jako rektor uniwersytetu w Santiago de Chile. Jego nazwisko nosi jedno z górskich pasm w Andach, tzw. „Kordyliera Domeyki”, jest też planetoida Domeyko i minerał Domeykit. Inne polskie ślady? Na trasie spotykamy relikt polskiej motoryzacji w postaci świetnie utrzymanego Fiata 125p. Chilijski klimat najwyraźniej nie sprzyja korozji.

19 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Z La Sereny ruszamy w liczącą 600 km drogę do Copiapo. Miasta, które jest bramą do pustyni Atacama. To właśnie tu mieściła się jedna z baz tegorocznego Rajdu Dakar, a jego trasa wiodła właśnie bezdrożami Atacamy.

20 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Na Atacamie są miejsca, gdzie deszcz nie spadł od ponad 400 lat. Jedynym źródłem wody są mgły i poranna rosa. Po drodze mijamy ruiny dawnej miejscowości. Pustynia pochłonęła ją w kilkadziesiąt lat po tym, gdy wynieśli się z niej ludzie. Pozostały tylko spalone słońcem fragmenty ścian, szybko zamieniających się w gruboziarnisty pył.

21 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Dookoła tylko góry, kamienie i szary pył.

22 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Jedyne wyraźnie dostrzegalne w tym miejscu kolory to karoserie naszych samochodów i pomalowane na żółto znaki drogowe.

23 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Krajobraz jest księżycowy, a skały mają różne odcienie szarości.

24 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Widok jak z innej planety. Jedyny ziemski element to Audi A7. Gdyby nie ono, można by pomyśleć, że zdjęcie zrobiono na powierzchni księżyca.

25 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Głębokie koleiny i wyrwy, gdzieniegdzie leżące na jezdni, ostre kamienie. Mamy pecha, jeden z nich rozrywa na strzępy oponę w naszym samochodzie i uszkadza felgę. Na szczęście bez problemu udaje się nam bezpiecznie zatrzymać. Wymiana koła i ruszamy w dalszą drogę.

26 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Jadąc z Copiapo można przejechać przez Atacamę utwardzoną drogą, pokrytą zrujnowanym asfaltem.

27 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Oprócz rolnictwa, podstawą gospodarki Chile jest górnictwo. Wydobywa się tu głównie rudy miedzi i żelaza, a także złoto, srebro, ropę naftową, gaz ziemny i węgiel kamienny. Położone blisko granicy z Peru i Boliwią Copiapo to nie tylko wrota kamiennej pustyni, ale również górnicze centrum. To właśnie tu w październiku 2010 roku rozpoczęła się bezprecedensowa, trwająca 69 dni i zakończona pełnym sukcesem akcja ratunkowa w kopalni miedzi i złota, której celem było wydobycie uwięzionych pod ziemią, 33 górników. Po przejeździe przez Atacamę, ruszamy w liczącą 800 kilometrów drogę powrotną. Nim dojedziemy do Santiago, odwiedzimy jeszcze „chilijski Sopot”, położony nad brzegiem Pacyfiku, wypoczynkowy kurort Con Con.

28 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Pora ruszać do ostatniego punktu naszej wyprawy. Znajduje się on na wysokości 3000 m n.p.m. To popularny kurort narciarski Valle Nevado, założony przez francuskiego biznesmena, który budując wyciągi i kompleks budynków wzorował się na najlepszych, alpejskich kurortach. Po drodze wjeżdżamy na skalne siodło z którego rozciąga się przepiękna panorama Andów. Aby tam dotrzeć, trzeba pokonać bardzo głębokie koleiny i przejechać gruntową drogą, najeżoną wysoko sterczącymi skałami. Tu bardzo przydała się możliwość podniesienia zawieszenia.

29 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Droga na szczyt, pomimo, że dziurawa, miejscami bardzo wąska i bardzo kręta nie trwa długo. Musimy pokonać 34 ostre jak brzytwa zakręty, przed którymi ostrzega tablica z napisem: „curvas peligrosas” (hiszp. „niebezpieczne zakręty”). Na niespełna 30-kilometrowym odcinku wzniesiemy się na wysokość prawie 2,5 km. Tu znów sprawdziło się adaptacyjne zawieszenie, które trzeba było ustawić w tryb sportowy. Silniki mają aż nadmiar mocy i z łatwością wciągają nasze auta na sam szczyt. Napęd Quattro optymalnie rozdziela moment obrotowy nie tylko pomiędzy osiami, ale dla każdego z kół z osobna. Błyskawiczna zmiana wysokości nie robi wrażenia na maszynach, ale ludzie odczuwają jej skutki w postaci lekkiej duszności. Po kilkudziesięciu minutach wszystko wraca jednak do normy. Droga powrotna trwa jeszcze krócej. Hamulce spisują się na medal. Po chwili jesteśmy już w centrum odległego o 46 km Santiago de Chile.

30 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

W Chile najbardziej zaskakuje poziom rozwoju, nowoczesna, zajmująca ogromną powierzchnię stolica, a przede wszystkim - wysoka jakość dróg.

31 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Nowe Audi A7 Spotback wypełnia lukę pomiędzy modelami A6 oraz A8. Jest rynkowym konkurentem dla BMW 5 GT i Mercedesa CLS. To propozycja dla młodych wiekiem lub duchem, zamożnych klientów, którzy od luksusowej limuzyny oczekują czegoś więcej. Nie tylko komfortu, ale również sportowego charakteru.

32 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Zarejestrowane w Poznaniu samochody dotarły tu w ciągu miesiąca. Ignacy Domeyko musiał przed laty odbyć podróż z Polski do Chile, która trwała aż cztery miesiące.

33 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Nie dożyjemy dnia, gdy w Polsce będzie tyle kilometrów gładkiej autostrady z automatycznymi punktami poboru opłat oraz dróg w miastach i poza nimi o nawierzchni gładkiej jak stół, pomimo że znajdują się w kraju, który zaledwie rok temu nawiedziło trzęsienie ziemi o sile 8,8 stopnia w skali Richtera.

34 / 34Latynoamerykańska przygoda

Obraz
© Marek Wieliński

Taki właśnie jest Sportback. Pozostając przy tym autem praktycznym: z dużym bagażnikiem i wystarczającą ilością miejsca na tylnej kanapie dla osób średniego wzrostu. Wysocy pasażerowie będą jednak narzekać, bo jeśli mają powyżej 180 cm, podsufitka zaczyna się dokładnie tam, gdzie kończy się ich fryzura. Audi A7 Sportback wydaje się być idealną propozycją dla biznesmenów, którzy sami chcą prowadzić swoje auta i podkreślać swoją indywidualność.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy