Samochód powinien być przestronny, komfortowy, mieć mocny silnik, zużywać niewiele paliwa, móc wjeżdżać w trudniejszy teren, a do tego nie kosztować zbyt wiele. Większość z wymienionych cech charakteryzuje Audi A6 Allroad.
Na początek wyjaśnienie: o niskiej cenie w przypadku A6 Allroad można zapomnieć. W najtańszej wersji z silnikiem diesla i skrzynią tiptronic za auto przyjdzie zapłacić ponad 230 tys. zł. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11734/audi-a6-allroad-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | „Niewiele” w przypadku zużycia paliwa jest też wartością umowną związaną z pojemnością jednostki napędowej i osiągami auta. Pozostałe założenia testowany przez nas egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,0 l praktycznie spełnił.
Cechy charakterystyczne
Audi A6 Allroad to następca oferowanego do niedawna Audi Allroad. Różnica w nazwie (dodanie A6) nie jest przypadkowa. W porównaniu z poprzednikiem pojazd został...odterenowiony! Producent postanowił uniknąć ewentualnej rywalizacji tego modelu z wprowadzonym niedawno do sprzedaży SUV-em Q7. A6 Allroad zostało wyraźnie spozycjonowane jako luksusowe kombi o podwyższonych zdolnościach terenowych. Jego odterenowienie odbyło się poprzez zmniejszenie kątów zejścia i natarcia oraz maksymalnego prześwitu. Zrezygnowano także z oferowanego w opcji reduktora.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11734/audi-a6-allroad-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | A6 Allroad ma stały napęd na obie osie koła (quattro) z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen. W standardowych warunkach moment obrotowy przekazywany jest koła przedniej i tylnej osi w proporcji 50:50 proc. W razie potrzeby na przednie lub tylne koła może trafić do 75 proc. momentu.
A6 Allroad ma pneumatyczne zawieszenie z możliwością regulacji prześwitu. W trybie „dynamic” nadwozie znajduje się na wysokości 12,5 cm. Dodatkowo na twardszą zmienia się charakterystyka pracy elementów tłumiących. W trybie „automatic” nadwozie jest ustawione o 1,5 cm wyżej (14 cm nad poziomem ziemi), jednak podczas dłuższej jazdy z prędkością wyższą niż 120 km/h zostaje automatycznie obniżone do poziomu „dynamic”. W trybie „comfort” – najbardziej komfortowe ustawienia elementów tłumiących – obniżenie to nie następuje. Tryb „allroad” oferuje prześwit wynoszący 17,5 cm. Przy prędkości 80 km/h następuje jego obniżenie o 1,5 cm, a przy 120 km/h o dalsze 2 cm. W trybie „lift” nadwozie podnosi się na wysokość 18,5 cm. Po przekroczeniu prędkości 35 km/h system automatycznie przełącza się w tryb „allroad”. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11734/audi-a6-allroad-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jazdę w trudniejszym terenie ułatwia także możliwość wybrania trybu „off road” pracy systemu stabilizacji toru jazdy (ESP), który toleruje wówczas większy poślizg kół.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
Wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 3,0 l rozwija moc 233 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm dostępny jest już od 1400 obr/min., dzięki czemu auto jest dynamiczne. Diesel jest dość dobrze wyciszony i nawet w dłuższej trasie dźwięk jego pracy nie powinien przeszkadzać kierowcy i pasażerom. Podczas testu zużycie paliwa wynosiło na nieco więcej niż wynika z danych technicznych. W mieście na przejechanie 100 km A6 Allroad potrzebowało 12,3 l oleju napędowego, a w trasie 7,5 l.
Wrażenia z jazdy
Audi A6 Allroad jest samochodem przestronnym. Osobom siedzącym zarówno z przodu jak i z tyłu nie brakuje miejsca na nogi, na wysokości ramion i nad głowami. Zajęcie wygodnej pozycji za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą nie powinno stanowić problemu. Nieco ograniczona jest widoczność przez tylną szybę. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11734/audi-a6-allroad-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Minusem jest też niewielka pojemność schowków wewnątrz samochodu. Bagażnik ma pojemność 565 litrów. Pod jego podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń przypominającym kształtem miejsce na koło zapasowe. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. Zmiany prześwitu można dokonywać w trakcie jazdy bez konieczności zatrzymywania auta. 6-stopniowa skrzynia automatyczna tiptronic zmienia przełożenia szybko i bez szarpnięć. Biegi można zmieniać także ręcznie za pomocą dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy. Można przy tym wybrać tryb pracy „S”, w którym zmiana biegu następuje przy wyższych prędkościach obrotowych. Część urządzeń pokładowych (radio, nawigacja, telefon, prześwit) obsługuje się za pomocą systemu MMI, którego instrukcja obsługi liczy ponad 350 stron. Zapoznanie się z jego funkcjami może więc zając dłuższą chwilę.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Podsumowanie
Audi A6 Allroad to samochód luksusowy, który w większości przypadków jeździł będzie po szosach. Jeśli jednak jego właścicieli zechce zjechać w niezbyt trudny teren, powinien sobie w nim poradzić bez większych problemów. Napęd na cztery koła przyda się nie tylko na bezdrożach. Pomoże też bezpiecznie pokonać zaśnieżoną czy oblodzoną trasę. Kupując ten samochód można się jednak zastanowić, czy w podobnej cenie nie wybrać równie luksusowego auta segmentu SUV.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 6/4 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 2967 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 233/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 450/1400–3250 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 7,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 230 |
| Pojemność bagażnika (l): | 565 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 7,0/11,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 493 x 186 x 146 (dynamic)/152 (lift) |
| Rozstaw osi (cm): | 283 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
| Cena (zł): | 249 755 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Miejsca na nogi, na wysokości ramion i nad głowami nie brakuje ani siedzącym z przodu, ani z tyłu. | |
---|---|---|
Silnik | * | Dynamiczna jednostka napędowa |
Poziom hałasu | Silnik jest dobrze wyciszony. Charakterystyczny dla diesla odgłosy pracy słychać w zasadzie tylko wtedy, gdy jednostka nie jest rozgrzana. | |
Zużycie paliwa | Biorąc pod uwagę pojemność silnika i napęd na obie osie zapotrzebowanie na olej napędowy można uznać za umiarkowane. | |
Wyposażenie | * | Bogata wersja wyposażenia |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
| Komputer pokładowy | S | S- wyposażenie standardowe
O – wyposażenie opcjonalne