WAŻNE
TERAZ

Niebywałe. Kompromitacja Lecha Poznań na Gibraltarze

Anglik: tańszy, ale z problemami

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Obowiązujący w Polsce ruch prawostronny sprawia, że najbezpieczniej poruszać się samochodem z kierownicą po lewej. Czy oznacza to jednak, że innych pojazdów nie powinno się rejestrować? Zdaniem Unii Europejskiej nie i już niedługo nasze prawo zostanie dostosowane do tej opinii. Polacy ruszą na Wyspy po tanie samochody. Nie zawsze będzie to jednak oznaczało bezproblemową jazdę.

Ogromną popularnością od lat cieszą się u nas sprowadzane z Europy Zachodniej, używane pojazdy. Najczęściej pochodzą one z Niemiec, Francji, Belgii czy Holandii. Ich ceny są podobne jak w przypadku aut krajowych, ale mają bogatsze wyposażenie, a nieliczne egzemplarze także lepszy stan. Zachodnie rynki nie oferują już jednak takich okazji, o jakich marzą nasi rodacy. Co więc można zrobić? Kupić „anglika”. Samochody w Wielkiej Brytanii bardzo szybko tracą na wartości. Jest to po części spowodowane ich odmiennością, a po części funkcjonującym na Wyspach systemem ubezpieczeń, który kierowców starszych aut obarcza wygórowanymi stawkami za polisę.

To, że samochody z kierownicą po prawej stronie są tańsze, szczególnie widać na przykładzie aut japońskich. Cena Toyoty Avensis z silnikiem 1.8 VVT-i z 2006 roku w Niemczech wynosi około 9 tys. euro, czyli 38 tys. złotych. Za podobny samochód w Wielkiej Brytanii zapłacimy 5 tys. funtów, to jest około 25 tys. zł. To spora różnica. Dziś niweluje ją konieczność dokonania „przekładki”. Zmiana położenia kierownicy, deski rozdzielczej, lusterek, a także pedałów wymaga sporej ingerencji w samochód, a to musi kosztować. Brytyjski rynek używanych aut niebawem może jednak stanąć dla Polaków otworem. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nakazał ostatnio zmianę polskiego prawa tak, by dopuszczało ono możliwość rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Za sprawą wyroku trybunału będziemy mogli kupować tanie auta z Wysp. Dla właścicieli takich samochodów nie oznacza to jednak spokojnej i wymagającej niewielkich nakładów finansowych jazdy. Wiadomo już, że ubezpieczenie „anglika” będzie o wiele droższe niż w przypadku auta z kierownicą po lewej. O ile? Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, polisa na taki pojazd będzie kosztowała od 50 do 100 proc. więcej. Jest to związane z wyższym ryzykiem spowodowania wypadku - przede wszystkim podczas wyprzedzania. Z tego samego powodu właścicieli aut z kierownicą po prawej najprawdopodobniej będzie obowiązywał zakaz wyprzedzania na dwukierunkowej drodze jednojezdniowej oraz zakaz wyprzedzania z lewej strony na drogach wielopasmowych. Nie wyklucza się także, że właściciele takich samochodów będą musieli przejść kursy dotyczące bezpiecznej jazdy „anglikiem” w ruchu prawostronnym.

Wyższe koszty ubezpieczenia i mniejsze prawa mogą sprawić, że import samochodów z kierownicą po prawej stronie nie będzie miał ogromnej skali. Resort transportu przewiduje jednak, że w pierwszych latach funkcjonowania nowych przepisów import aut w Wysp będzie wynosił ok. 100-200 tys. sztuk rocznie.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3