Trwa ładowanie...

Amerykanie dogadali się z Hindusami. Zero i Hero razem stworzą nowe motocykle

Współpraca europejskich marek motocyklowych z tymi z Chin lub Indii jest dziś na porządku dziennym. BMW, KTM czy Triumph są tego najlepszymi przykładami. Jednak kooperacja amerykańskiego Zero z indyjskim Hero to coś nieco innego.

Zero SR/FZero SR/FŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
deo3n7g
deo3n7g

Najczęściej europejscy (choć przez chwilę też Harley-Davidson) producenci proszą o pomoc firmy z Chin lub Indii, gdy chodzi o stworzenie i produkcję motocykli z mniejszymi silnikami - do 500 cm3. Z jednej strony to azjatyckie marki mają sprawdzone silniki i największe doświadczenie w takich konstrukcjach. A z drugiej to właśnie tamtejsze rynki są najważniejsze dla takich modeli. Zatem nie tylko produkcja jest tańsza w Azji, ale też lokalne źródło oznacza, że nie trzeba transportować motocykli na duże odległości do krajów, gdzie cena ma kluczowe znaczenie.

Teraz indyjskie media poinformowały o kolejnej umowie - między amerykańskim producentem motocykli elektrycznych, a lokalną firmą, która też ma już niemałe doświadczenie w tym rodzaju napędu. Mowa o markach Zero i Hero (tak, żart i gra słów wiszą w powietrzu). Pierwszą można nazwać motocyklowym odpowiednikiem Tesli, gdyż również pochodzi z USA i jest jednym z pierwszych tak poważnych producentów elektrycznych motocykli, a zarazem nową spółką założoną w tym celu. Tylko na razie jej sukces jest umiarkowany w porównaniu z firmą Elon Muska.

To jednak ma się zmienić dzięki współpracy z indyjskim Hero. Choć początkowo mówiło się o tym, że jest to sposób na wejście na indyjski rynek, to z powodu ceł trudno byłoby go podbić, nie produkując na miejscu. Do tego Hero jest zdecydowanie większym graczem od Amerykanów, a także już ma linię elektrycznych modeli pod marką Vida, więc i pewne doświadczenie.

deo3n7g

Dlatego obie marki mają wspólnie stworzyć nową platformę dla elektrycznych jednośladów. Pojawiły się też informacje, jakie to miałyby być modele. Jeśli ktoś się spodziewał, że będą to małe motocykle typowe dla Indii, to może się zdziwić. Pierwsza faza zakłada motocykl o wysokich osiągach dostępny w dwóch wersjach. Podobnie jak w przypadku dzisiejszej oferty Zero, tak i nowe modele mają być technologicznymi bliźniakami. Jeśli opierać się na fragmencie prezentacji firmy Hero, która pojawiła się w internecie, to będzie to naked i motocykl sportowy. Pierwszy z nich miałby być zaprezentowany już w 2025 r.

Druga faza ma dać nam kolejne dwa bliźniacze modele (oznaczone takimi samymi grafikami nakeda i sporta) klasy średniej o bardziej przystępnych osiągach. Czy zatem faktycznie pierwsze dwa motocykle zastąpią aktualną ofertę Zero, a kolejne będą się plasować tylko nieco niżej? Trudno odpowiedzieć na to pytanie, gdyż "wysokie osiągi" w Indiach często oznaczają co innego niż u nas i w praktyce w mogą tam powstać cztery modela plasujące się poniżej dziś oferowanych motocykli Zero. Można jednak liczyć, że będzie taniej, gdyż dziś to właśnie cena jest jednym z głównych czynników stojących na drodze do popularności elektrycznych motocykli.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
deo3n7g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
deo3n7g
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj