Ford Focus
Dla szerokiego grona kierowców najlepiej prowadzącym się kompaktem jest Ford Focus, nic dziwnego bowiem, gdyż przy tylnej osi pracuje układ wielowahaczowy. Specjaliści z europejskiego oddziału koncernu wyciągnęli należyte wnioski z bolączek pierwszej generacji, nietrwałe zawieszenie oraz korozja, by stworzyć godnego konkurenta dla Golfa i Astry.
O sukcesie Forda świadczy ogromna ilość Focusów w służbie flot. Obszerne wnętrze wespół z bogactwem wersji silnikowych i nadwoziowych czyni z kompaktu z Kolonii obiekt pożądania wielu osób. Tak jak konkurenci Focus występował z wieloma silnikami, bazowy 1,4 o mocy 80 KM lepiej omijać bez zastanowienia. Jako absolutne minimum obrać należy 100-konny (lub 115 KM) silnik 1,6. Odrobinę lepszą dynamikę zapewnia 125-konny 1,8 oraz największy silnik wolnossący w gamie - 2,0 145 KM.
Dla amatorów ze sportowymi aspiracjami powstały usportowione wersje ST i RS (225 i 305 KM) będące poza zasięgiem obranej kwoty. W katalogu jednostek wysokoprężnych Focusa znajdziemy trzy pozycje 1,6, 1,8 oraz 2,0 l. Środkowa jest autorską konstrukcją Forda o mocy 115 KM, zaś pozostałe są efektem kooperacji z PSA - wysokoprężnym specjalistą (generują odpowiednio 109 i 136 KM).
Michał Grygier