Alfa Romeo Crosswagon Q4 

Obraz

W podmiejskich miejscowościach odśnieżane są tylko te ulice, którymi jeździ miejski autobus. Na pozostałych drogach w czasie zimy tworzą się głębokie koleiny, utrudniające jazdę mieszkańcom. I właśnie w takich warunkach świetnie sprawdza się Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4.

Crosswagon to uterenowiona wersja modelu 156 kombi. Pojazd ma zwiększony prześwit, blaszane osłony podwozia i stały napęd na 4 koła. Ten pomysł od lat stosują też inne firmy, np. modele Audi z napędem Quattro czy Skoda Octavia 4x4. Zgodnie z nowym nazewnictwem to crossovery, łączące cechy różnych pojazdów. Jeździliśmy Alfą Crosswagon napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1,9 JTD o mocy 150 KM. Model ten produkowany jest wyłącznie z tą jednostką napędową.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9305/alfa-romeo-156-crosswagon-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Od wersji kombi modelu 156 Crosswagon różni się m.in. stałym napędem na obie osie. Między osiami zamontowano mechanizm różnicowy Torsen, który ma tę właściwość, że podczas normalnej jazdy przekazuje napęd na przednią i tylną oś w proporcji 42:58. Gdy przednie lub tylne koła zaczynają tracić przyczepność, mechanizm samoczynnie zmienia te proporcje, np. do 60 proc. momentu na przednie koła lub do 80 proc. momentu na koła tylnej osi. Pozostałe cechy są typowe dla modelu 156. Tablica przyrządów i wskaźniki umieszczone na konsoli środkowej zwrócone są w kierunku kierowcy. Tak więc pasażer nie odczyta, która jest godzina. Z dużą ilością przycisków i przełączników można sobie poradzić, niektóre z nich umieszczono także przy dźwigni zmiany biegów, np. elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych. Komentatorzy zachwycają się niezwykle urodziwą tablicą przyrządów, która jest podświetlona na czerwono. W połączeniu z metalowymi nakładkami na pedały ma to sprawiać wrażenie auta sportowego. W każdym razie Alfa to
samochód dla sportowców o niższym wzroście. Dryblasom jest w Alfie ciasno, szczególnie na tylnej kanapie. Oryginalna klamka tylnych drzwi umieszczona w tylnym słupku nie jest wygodna w obsłudze, chociaż niewątpliwie bardzo oryginalna. Bagażnik o objętości 360 l jest jednym z najmniejszych wśród pojazdów z nadwoziem kombi o podobnej długości.

Silnik

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9305/alfa-romeo-156-crosswagon-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nabywca Crosswagona nie ma wyboru – pojazd oferowany jest wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 150 KM. To nowoczesna jednostka napędowa zasilana układem common rail, z 4 zaworami w każdym cylindrze i doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii przepływu spalin. Silnik to mocna strona Alfy. Zapewnia przyzwoitą dynamikę, a podczas spokojnej jazdy w mieście zużył tylko 7,7 l na 100 km. Jazda z przyjemnym wykorzystaniem osiągów pojazdu powoduje wzrost zużycia paliwa o co najmniej 2 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9305/alfa-romeo-156-crosswagon-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ogromna zaleta Alfy Crosswagon to świetne własności jezdne, na które ma wpływ kilka elementów. Zmiana wartości przekazywanego momentu obrotowego na poszczególne osie odbywa się płynnie i dość szybko, co powoduje, że pojazd ma neutralną charakterystykę prowadzenia. Alfa to jeden z niewielu pojazdów w tej klasie, który ma wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi. Dzięki temu zawieszenie nie musi być bardzo twarde, z korzyścią dla komfortu jazdy. Mimo zwiększonego prześwitu, nadwozie nie przechyla się w zakrętach. Mankamentem jest spora średnica zawracania, która wynosi 11 m. Crosswagon nie jest autem dobrze wyciszonym i basowy dźwięk silnika podczas długiej podróży może być męczący. W zasadzie nie kłóci się to ze sportowym imagem firmy, ale 70 dB przy prędkości 100 km/h to górna granica normy uznawanej za przyzwoitą. Za to hamulce są dość skuteczne.

Podsumowanie

Alfa Romeo Crosswagon to auto nie tylko dla kierowców ze sportową żyłką, lecz także dla mieszkańców podmiejskich miejscowości i posiadaczy działek za miastem. Mogą oni bardziej niż inni docenić dobrodziejstwo napędu na 4 koła. O dziwo cena Crosswagona spada, przy zachowaniu wysokiego poziomu wyposażenia. Obecnie pojazd kosztuje 117 tys. zł.

Wybrane dane techniczne:

| Typ silnika | wysokoprężny |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 150/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 305/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,5 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 192 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 360 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,8/9,3 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 444 x 177 x 150 |
| Rozstaw osi (cm): | 260 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
| Cena (zł): | 117 000 | * - pomiar wg ADAC

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Niezbyt duża ilość miejsca we wnętrzu, szczególnie na tylnej kanapie.
Silnik * Nowoczesny diesel o wysokiej kulturze pracy.
Poziom hałasu * Podobno z założenia Alfa ma być głośna.
Hamulce Układ hamulcowy jest wystarczająco skuteczny.
Dynamika Dobra dynamika na każdym biegu.
Zużycie paliwa Przy spokojnej jeździe silnik jest zadziwiająco oszczędny.
Nowoczesność konstrukcji * Bardzo nowoczesna konstrukcja.
Wyposażenie podstawowe * Bogate wyposażenie podstawowe.

Wyposażenie seryjne:

Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS/ASR | S/S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie regulowane szyby | S |
| Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S |
| Radio CD | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S | s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯