Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM

Obraz

Włoscy styliści, którzy zaprojektowali Sportwagona podobno chcieli udowodnić, że samochód z nadwoziem kombi może być równie atrakcyjny jak sedan.

Linię nadwozia Alfy 159 w odmianie kombi uważa się za nie mniej ciekawą od wersji czterodrzwiowej, co jest dość rzadkim przypadkiem na rynku motoryzacyjnym.
Alfa Romeo 159 Sportwagon kontynuuje tradycje swojej znakomitej poprzedniczki – 156 i jest jednym z najładniejszych modeli na rynku, nie tylko w tej klasie.

Cechy szczególne

Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro posiada charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Zaokrąglona pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu, ale nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas po zajęciu miejsca w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, zapewniającymi lepsze pole widzenia.
Wnętrze zostało staranniej dopracowane, podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków.
Producent zastosował materiały lepszej jakości, oraz ciekawszą paletę kolorów tapicerki. W porównaniu z poprzednim modelem, o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co i tak nie czyni go jednak imponującym.

Silnik

Nowy Sportwagon dostępny jest trzema benzynowymi silnikami JTS wyposażonymi w system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oraz podwójny regulator fazy na każdym wałku rozrządu - 1,9 l/ 160 KM, 2,2 l/ 185 KM i 3,2 l V6/ 260 KM. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ofertę uzupełniają dwa turbodiesle Multijet – 1,9 l/ 150 KM i 2,4 l/ 200 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale wersje z mocniejszymi jednostkami napędowymi są także dostępne ze skrzynią automatyczną, lub Selespeed.
Do testu redakcyjnego trafił model z 200-konnym dieslem i manualną skrzynią biegów.
Poza dobrą dynamiką, do jego atutów należy niezbyt duże - jak na tak mocny silnik- zużycie paliwa, które przy delikatnym operowaniu pedałem gazu nie przekraczało średnio 7,8 l.

Wrażenia z jazdy

Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, co przydaje się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednym z największych atutów Sportwagona jest znakomite trzymanie się drogi. To zasługa zwieszania -składającego się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu, oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Po naciśnięciu guzika start/stop i ruszeniu z miejsca Alfie nie brakuje sportowego temperamentu. Auto bardzo pewnie prowadzi się na zakrętach i nie jest przesadnie wrażliwe na nagłe ruchy kierownicą. Niespełna 9 sekund do „setki”, precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, pozwalają zapomnieć, że jedziemy samochodem kombi. Ale przecież Alfy od zawsze dostarczały sportowych wrażeń.
Niestety, o tym, że jest to kombi możemy zapomnieć także po otwarciu pokrywy bagażnika. Zaledwie 445 l pojemności w tej odmianie nadwozia może nieco rozczarować...
Słowa uznania należą się za to Alfe za wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa – 5 poduszek powietrznych, kurtyny. konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-4-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | *Podsumowanie *

Najtańsza Alfa Romeo 159 Sportwagon z benzynowym silnikiem 1,9 l/ 160 KM kosztuje 99 500 zł, natomiast o 6400 zł. droższy jest turbodiesel 1,9/ 150 KM – oba auta w podstawowej wersji wyposażenia Impression. Testowany egzemplarz z 200-konnym dieslem, w średniej odmianie wyposażenia Progression, kosztuje już 163 000 zł.
Sportwagon posiada bardzo atrakcyjne nadwozie i znakomicie się prowadzi, ale zwolenników tradycyjnych kombi z pewnością do siebie nie przekona.

Wybrane dane techniczne:

Rodzaj silnika Diesel
Liczba cylindrów/zaworów 5/20
Pojemność skokowa (cm3 ) 2387
Moc maksymalna (KM-obr/min) 200-4000
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) 400-2000
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) 8,6
Prędkość maksymalna (km/h) 226
Droga hamowania ze 100 km/h (m) 40
Pojemność bagażnika (dm3 ) 445
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) 70
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) 5,6/9,4
Długość/szerokość/wysokość (cm) 466/182/142
Rozstaw osi (cm) 270
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/8
Cena (zł) 163 000

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik.
Silnik Dynamiczna jednostka napędowa
Poziom hałasu * Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki.
Hamulce * 40 metrów to średni wynik.
Dynamika Wystarczająca dynamika.
Zużycie paliwa Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie.
Wyposażenie podstawowe Bogate, z możliwością doposażenia.

Wyposażenie seryjne:
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM Progression

| Poduszki powietrzne | 7 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa | S | S - wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę