Włoscy styliści, którzy zaprojektowali Sportwagona podobno chcieli udowodnić, że samochód z nadwoziem kombi może być równie atrakcyjny jak sedan.
Linię nadwozia Alfy 159 w odmianie kombi uważa się za nie mniej ciekawą od wersji czterodrzwiowej, co jest dość rzadkim przypadkiem na rynku motoryzacyjnym.
Alfa Romeo 159 Sportwagon kontynuuje tradycje swojej znakomitej poprzedniczki – 156 i jest jednym z najładniejszych modeli na rynku, nie tylko w tej klasie.
Cechy szczególne
Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro posiada charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i tylnych błotnikach. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Duże wloty powietrza oraz potrójne reflektory podkreślają charakter sportowego kombi. Zaokrąglona pokrywa bagażnika także prezentuje się lepiej niż w starszym modelu, ale nie mniej pozytywnych wrażeń czeka nas po zajęciu miejsca w kabinie. Tu od razu widać, że Alfa urosła - jest więcej miejsca zwłaszcza na tylnej kanapie. W modelu 159 zrezygnowano z ukrytych klamek tylnych drzwi i często krytykowanych małych zewnętrznych lusterek wstecznych, które zastąpiono większymi, zapewniającymi lepsze pole widzenia.
Wnętrze zostało staranniej dopracowane, podobnie jak w 156 konsola środkowa zwrócona jest w kierunku kierowcy, który ma swobodny dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków.
Producent zastosował materiały lepszej jakości, oraz ciekawszą paletę kolorów tapicerki. W porównaniu z poprzednim modelem, o 85 litrów powiększono bagażnik (do 445 l), co i tak nie czyni go jednak imponującym.
ZAPRASZAMY DO GALERII ALFA ROMEO 159 SPORTWAGONZAPRASZAMY DO GALERII ALFA ROMEO 159 SPORTWAGON
Silnik
Nowy Sportwagon dostępny jest trzema benzynowymi silnikami JTS wyposażonymi w system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oraz podwójny regulator fazy na każdym wałku rozrządu - 1,9 l/ 160 KM, 2,2 l/ 185 KM i 3,2 l V6/ 260 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ofertę uzupełniają dwa turbodiesle Multijet – 1,9 l/ 150 KM i 2,4 l/ 200 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale wersje z mocniejszymi jednostkami napędowymi są także dostępne ze skrzynią automatyczną, lub Selespeed.
Do testu redakcyjnego trafił model z 200-konnym dieslem i manualną skrzynią biegów.
Poza dobrą dynamiką, do jego atutów należy niezbyt duże - jak na tak mocny silnik- zużycie paliwa, które przy delikatnym operowaniu pedałem gazu nie przekraczało średnio 7,8 l.
Wrażenia z jazdy
Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne, co przydaje się zwłaszcza podczas szybkiej jazdy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednym z największych atutów Sportwagona jest znakomite trzymanie się drogi. To zasługa zwieszania -składającego się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu, oraz osi wielowahaczowej z tyłu. Po naciśnięciu guzika start/stop i ruszeniu z miejsca Alfie nie brakuje sportowego temperamentu. Auto bardzo pewnie prowadzi się na zakrętach i nie jest przesadnie wrażliwe na nagłe ruchy kierownicą. Niespełna 9 sekund do „setki”, precyzyjnie działająca skrzynia biegów i układ kierowniczy, pozwalają zapomnieć, że jedziemy samochodem kombi. Ale przecież Alfy od zawsze dostarczały sportowych wrażeń.
Niestety, o tym, że jest to kombi możemy zapomnieć także po otwarciu pokrywy bagażnika. Zaledwie 445 l pojemności w tej odmianie nadwozia może nieco rozczarować...
Słowa uznania należą się za to Alfe za wyposażenie, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa – 5 poduszek powietrznych, kurtyny. konstrukcja foteli chroniąca kręgosłup szyjny podczas uderzenia z tyłu, ABS z EBD, VDC (odpowiednik ESP), Hill Holder (ułatwia ruszanie pod górę) oraz biksenonowe reflektory.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10307/alfa-romeo-159-4-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | *Podsumowanie *
Najtańsza Alfa Romeo 159 Sportwagon z benzynowym silnikiem 1,9 l/ 160 KM kosztuje 99 500 zł, natomiast o 6400 zł. droższy jest turbodiesel 1,9/ 150 KM – oba auta w podstawowej wersji wyposażenia Impression. Testowany egzemplarz z 200-konnym dieslem, w średniej odmianie wyposażenia Progression, kosztuje już 163 000 zł.
Sportwagon posiada bardzo atrakcyjne nadwozie i znakomicie się prowadzi, ale zwolenników tradycyjnych kombi z pewnością do siebie nie przekona.
Rodzaj silnika | Diesel |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 5/20 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2387 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 200-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 400-2000 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 226 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 445 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,6/9,4 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 466/182/142 |
Rozstaw osi (cm) | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł) | 163 000 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik. |
---|---|---|
Silnik | Dynamiczna jednostka napędowa | |
Poziom hałasu | * | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu jest dość wysoki. |
Hamulce | * | 40 metrów to średni wynik. |
Dynamika | Wystarczająca dynamika. | |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie. | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate, z możliwością doposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM Progression
| Poduszki powietrzne | 7 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja dwustrefowa | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra