ABC rodzica w samochodzie

Gdy na pokładzie samochodu mamy swoją pociechę, niekiedy jazda zamienia się w prawdziwą lawinę problemów

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia © marchibas

/ 5Jak zapewnić dziecku bezpieczeństwo

Obraz
© Fotolia © marchibas

Każdy rodzic wie, że jazda z dzieckiem jest bardziej skomplikowana, niż gdy podróżujemy solo. Jak poradzić sobie z brzdącem w podróży, i co powinniśmy wiedzieć? Gdy jedziemy sami, podróż autem jest lekka, łatwa i przyjemna. Gdy na pokładzie samochodu mamy swoją pociechę, niekiedy jazda zamienia się w prawdziwą lawinę problemów. Niezależnie od tego, czy to krótka wizyta w centrum, czy długa droga na wakacje. Dzieci bywają wymagające, więc każdy rodzic musi być wyposażony przede wszystkim w cierpliwość. Co ponadto? Dzieci niekiedy jej nie mają, a za to miewają ogromne pokłady energii oraz pomysłów, zachcianek i obaw.

Dziecko zawsze, ale to zawsze musi być przypięte pasami. I to niezależnie, czy już dawno się znudziło, jak bardzo nie chce i jak bardzo krzyczy. Gdy auto jest w ruchu, mały pasażer musi być w pasach. Dzieci nie mają poduszek powietrznych, jedynym zabezpieczeniem jest fotelik - i to najlepiej dobry - oraz właśnie pasy. W dodatku jako istota zdecydowanie mniej odporna anatomicznie, potrzebuje ochrony największej z możliwych.

/ 5Jak wybrać fotelik?

Obraz
© zdjęcie producenta

Nie ma jednego, najlepszego rozwiązania. Jest tyle modeli i tyle rodzajów aut, że musimy dobrać fotelik do konkretnego auta. Nie wszystkie idealnie pasują do każdej kanapy. Mało tego, nie wszystkie dzieci pasują do wszystkich fotelików. Tymczasem w myśl obowiązujących od niedawna przepisów policjant może nas ukarać mandatem nie tylko za przewożenie dziecka poza fotelikiem, ale także wtedy, jeśli fotelik nie będzie dostosowany do wymagań wieku i ciężaru małego pasażera. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na kategorię wagową. Najpopularniejsze przedziały to 0-13 kg, 9-18 kg lub 15-36 kg. Propozycje w danym przedziale odrzucamy, spoglądając na oceny w testach zderzeniowych. Chodzi tu o zestawienia tworzone przez niezależne instytucje, a nie sfingowanych testów danego producenta.

Jeżeli już mamy wybraną listę kilku interesujących nas produktów, musimy "przymierzyć" naszą pociechę do samego fotelika. W tym celu trzeba wybrać się do sklepu i posadzić dziecko. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, ważne jest również to, z jakiego materiału wykonano poszycie, a nawet to, jakiego jest ono koloru. Jeśli zrobiony z przewiewnego materiału fotelik podoba się dziecku, mamy większą szansę na to, że dłuższa podróż będzie przebiegać spokojnie. Dalej sprawdzamy, czy siedzisko pasuje do naszego auta i gotowe. Cała konstrukcja po zamontowaniu (fotelik-kanapa auta) musi być stabilna i solidna. Warto też wybrać model taki, aby łatwo i szybko się go montowało, bo wykonywać tą czynność będziemy przecież dosyć często. Warto przed włożeniem dziecka w fotelik szarpnąć go, upewniając się że jest mocno osadzony.

/ 5Gdzie fotelik, a gdzie rodzic?

Obraz
© Fotolia © Anatoly Tiplyashin

Najbezpieczniejszym miejscem jest środek kanapy, to niestety też najtrudniejsze miejsce do usadowienia dziecka, ale cóż, każdy rodzic musi sam ocenić co jest ważniejsze - wygoda czy bezpieczeństwo? Rodzic często podróżuje z tyłu, przy dziecku. To częsty błąd matek, które przejawiają lekką nadopiekuńczość. W rzeczywistości taka postawa naraża dziecko. W razie zderzenia poddane sile bezwładności ręce dorosłego mogą uderzyć dziecko. W przypadku zderzenia bocznego, wzrasta też ryzyko śmierci jednego z opiekunów. W większości jeżdżących po polskich drogach samochodów pasażerowie kanapy nie mogą liczyć na ochronę bocznych poduszek powietrznych czy kurtyn; nie mają też do dyspozycji wydatnych boczków fotelika, jak jest to w przypadku dziecka. Taka konfrontacja często kończy się poważnymi obrażeniami lub śmiercią.

Jeżeli przewozimy dziecko na przednim fotelu, pamiętajmy o dezaktywowaniu poduszki powietrznej pasażera. W przeciwnym razie eksplodująca podczas wypadku poduszka zmiażdży małego pasażera. Lepiej także unikać karmienia dzieci w drodze, gdyż może dojść do zakrztuszenia. I na koniec, pamiętajmy żeby nie szarżować na drodze.

/ 5Co na to przepisy?

Obraz
© Fotolia © moonrise

Ministerstwo Infrastruktury jasno określiło zasady przewożenia dziecka w aucie. Obecnie obowiązuje zakaz przewożenia dzieci do lat 3 pojazdami niewyposażonymi w pasy bezpieczeństwa, a także przewożenia dzieci poniżej 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu bez fotelika bezpieczeństwa. Od zmiany przepisów na tylnym siedzeniu bez fotelika może podróżować dziecko mierzące minimum 135 cm, o ile jego waga uniemożliwia dobranie odpowiedniego fotelika. Dość kontrowersyjną kwestią jest możliwość podróżowania dziecka wieku co najmniej 3 lat, w pasach bezpieczeństwa i bez fotelika na tylnym siedzeniu pojazdu, w sytuacji, kiedy dwoje dzieci znajduje się w fotelikach zamontowanych na tylnym siedzeniu i nie ma możliwości ustawienia trzeciego. Za przewożenie dzieci bez wymaganych prawem zabezpieczeń grozi mandat w wysokości 150 zł oraz 6 punktów karnych.

/ 5Ciepło zabija

Obraz
© zdjęcie producenta

Zbliża się także okres upałów. Miejmy na uwadze, że wożąc dzieci nie zostawiamy ich w zamkniętym aucie na parkingu. Wszyscy pamiętamy jeszcze tragiczną w skutkach historię z Rybnika, gdy ojciec zostawił na kilka godzin 3-letnią córkę. Niestety na skutek udaru cieplnego dziecko zmarło. Inną historią z tego cyklu był przypadek pozostawionej 4-latki w Sanoku, dziecko uratowali policjanci, wybijając szybę w aucie. Nawet na przysłowiowe kilka minut nie wolno zostawiać pociech w aucie zaparkowanym na słońcu. Nawet jeśli temperatura tylko nieznacznie przekracza 20 stopni Celsjusza, wnętrze takiego pojazdu szybko zmienia się w piec. I tutaj kluczowa sprawa - jeżeli widzimy dziecko pozostawione na słońcu, w nie najlepszym stanie fizycznym, nie wahajmy się. Dzwońmy na policję, a jeśli to konieczne, wybijmy szybę. Od tego może zależeć życie człowieka. Nie warto bać się przy tym konsekwencji. Chodzi o ratowanie życia. W USA w ten sposób ginie około pół tysiąca dzieci rocznie.

Michał Grygier, moto.wp.pl
tb/sj

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy