A1: nowy odcinek Stryków-Tuszyn
Nowy odcinek A1 liczy 40 km, a jego otwarcie zapowiedziano na piątek 1 lipca
Ominąć miasto
W piątek 1 lipca drogowcy otworzą nowy odcinek A1. Temat tej autostrady niczym bumerang powraca każdego lata. W końcu dla milionów Polaków to najdogodniejsza droga nad polskie morze. Póki co zadrą w oku przeciętnego kierowcy zdążającego na wymarzony urlop jest konieczność przejechania Łodzi. Choć miasto to samo w sobie jest ciekawą atrakcją turystyczną, w tym przypadku staje się jedynie przeszkodą, której pokonanie oznacza najczęściej konieczność odstania swego w korkach. Wszystko zmieni się po otwarciu odcinka A1 z Tuszyna do Strykowa.
Dowiedz się więcej na temat tej drogi na kolejnych slajdach.
Autostrada w liczbach
Nowy fragment A1 liczy 40 km. Umowę na zaprojektowanie i wykonanie tego odcinka podpisano w 2010 roku, a spodziewany termin oddania go do użytku wyznaczono na połowę roku 2014. Odcinek posiada dwie jezdnie, z których każda oddaje do użytku kierowców dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra. Pas awaryjny ma szerokość 3 metrów. Maksymalna dozwolona prędkość na nowo wybudowanym odcinku będzie wynosić 140 km/h.
W przebiegu odcinka Tuszyn-Stryków wybudowano cztery węzły - Brzeziny, Łódź Wschód, Łódź Górna i Tuszyn - a także cztery miejsca obsługi podróżnych - Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, Wiśniowa Góra Wschód (ze stacją paliw) oraz Wiśniowa Góra Zachód (możliwość noclegu).
Nie tylko dla kierowców
Na nowym odcinku A1 powstało aż 90 obiektów inżynieryjnych. Wśród nich są mosty i wiadukty, z których będą korzystać zmotoryzowani, ale też konstrukcje zbudowane z myślą o środowisku. Zbudowano przepusty, którymi zwierzęta będą mogły dostać się z jednej strony na drugą. Wody opadowe z jezdni przed odprowadzeniem do środowiska jest częściowo oczyszczana, a cała droga otrzymała system odwadniający.
W sąsiedztwie drogi zasiano trawę i posadzono tysiące drzew i krzewów odpowiednich odmian. Komfort okolicznym mieszkańcom i wolno żyjącym zwierzętom zapewniają liczne ekrany dźwiękochłonne, jakie pojawiły wzdłuż drogi w wyznaczonych miejscach.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Jazda autostradą powinna zapewniać nie tylko szybkie przemieszczanie się, ale i bezpieczeństwo. W przypadku nowego odcinka A1 odpowiada za nie nowoczesne oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenie autostrady i oświetlenie.
Podczas budowy konieczne było również przebudowanie w miejscu z przecięcia się z autostradą wszystkich lokalnych dróg niższej kategorii: wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Inwestycja na lata
Rozpisany w 2010 roku przetarg wygrało konsorcjum Polimex-Mostostal S.A., MSF Engenharia S.A., MSF Polska Sp. Z o.o., DOPRASTAV a.s. Koszt budowy miał wynieść niespełna 1,2 mld zł. W styczniu 2014 roku umowę jednak rozwiązano. Powodem takiego kroku strony rządowej były znaczne opóźnienia w realizacji kontraktu. W lutym 2014 roku ogłoszono przetarg na dokończenie odcinka. Wygrało go konsorcjum firm Budimex i Strabag. Kwota za wykonaną pracę wyniosła nieco ponad 327 mln zł.
Odcinek A1 pomiędzy Strykowem i Tuszynem posiada nawierzchnię betonową. Ocenia się, że bez gruntownego remontu droga ma wytrzymać 30-40 lat. Podróżując z przepisową prędkością, nowy odcinek pokonamy w 17 minut. Przejazd przez Łódź zajmuje zaś około godziny. Jeśli napotykamy na korki, dodatkowo się wydłuża.
Źródło: GDDKiA
Tomasz Budzik, moto.wp.pl