60 lat Skody 1200

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Pierwsze zarysy całkowicie odnowionego, powojennego programu produkcyjnego marki Skoda powstały jeszcze w 1948 roku. Główne jego filary miały tworzyć samochód klasy średniej oraz model popularny, zwany potocznie ludowym.

Pierwszeństwo, głównie ze względów technologicznych, otrzymał samochód średniolitrażowy. Przy budowie nowego modelu konstruktorzy mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z wytwarzanego typoszeregu 1101/1102 Tudor i minimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.

Całkowicie nowe miały być natomiast nadwozie oraz wnętrze pojazdu - odpowiadające zagranicznym trendom projektowania, zupełnie pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w oczekiwania odbiorców na rynkach zagranicznych.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nowy model, oznaczony wewnętrznie jako Typ 955, kontynuował zasadnicze założenia konstrukcyjne rodziny Popular, czyli rozwidloną pod silnikiem centralną, rurową ramę nośną, z umieszczonym wewnątrz wałem napędowym, klasyczny układ pędny z wahliwymi półosiami, koła wsparte na poprzecznych resorach piórowych i wzdłużnie zamocowany, czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik OHV.

Nieco rozwiercony, do 1221 cm3 przedwojenny agregat Populara (1089 cm3) zasilany opadowo dysponował mocą 36KM. Prace rozwojowe kierowane przez Josefa Velebnego, osiągnęły w roku 1950 zakres mogący imponować i dziś - nie stroniono nawet od badań makiet przyszłego nadwozia w tunelu aerodynamicznym.

Skoda Typ 955, pod oznaczeniem 1200 trafiła do sprzedaży wiosną 1952 roku, natychmiast zyskując obiegową nazwę "Sedan". Wkrótce zaczęła trafiać na kolejne rynki eksportowe, na których z powodzeniem odbudowała przedwojenną pozycję marki.

Z biegiem lat rodzina modeli 1200 rozrosła się o kolejne odmiany: kombi STW (z dwoma drzwiami z prawej i jednymi z lewej strony), pochodny furgon bez szyb w ścianach bocznych przestrzeni ładunkowej oraz - znaną powszechnie miłośnikom czechosłowackiego kina - sanitarną.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Z czasem ewoluowała do ulepszonego modelu 1201 (1955), wersja kombi - do 1202STW (1961), wcześniej do gamy nadwozi dołączył pick-up. Nadwozia pojazdów powstawały w zakładach Vrchlabi bądź Kvasiny, podwozia i silniki montowano w zakładzie macierzystym.

Produkcję podstawowej odmiany sedan zakończono we wrześniu 1961 roku, jednak wybrane odmiany użytkowe wytwarzano aż do roku 1973, a w ramach licencji w Turcji - z odmiennymi karoseriami - aż do 1982! Łącznie powstało ponad 127 tysięcy wszystkich odmian samochodów Skoda 1200-1201-1202.

sj

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę