Trwa ładowanie...
Škoda
16-04-2012 12:37

60 lat Skody 1200

60 lat Skody 1200Źródło: zdjęcie producenta
d1rgy5y
d1rgy5y

Pierwsze zarysy całkowicie odnowionego, powojennego programu produkcyjnego marki Skoda powstały jeszcze w 1948 roku. Główne jego filary miały tworzyć samochód klasy średniej oraz model popularny, zwany potocznie ludowym.

Pierwszeństwo, głównie ze względów technologicznych, otrzymał samochód średniolitrażowy. Przy budowie nowego modelu konstruktorzy mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z wytwarzanego typoszeregu 1101/1102 Tudor i minimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.

Całkowicie nowe miały być natomiast nadwozie oraz wnętrze pojazdu - odpowiadające zagranicznym trendom projektowania, zupełnie pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w oczekiwania odbiorców na rynkach zagranicznych.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nowy model, oznaczony wewnętrznie jako Typ 955, kontynuował zasadnicze założenia konstrukcyjne rodziny Popular, czyli rozwidloną pod silnikiem centralną, rurową ramę nośną, z umieszczonym wewnątrz wałem napędowym, klasyczny układ pędny z wahliwymi półosiami, koła wsparte na poprzecznych resorach piórowych i wzdłużnie zamocowany, czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik OHV.

d1rgy5y

Nieco rozwiercony, do 1221 cm3 przedwojenny agregat Populara (1089 cm3) zasilany opadowo dysponował mocą 36KM. Prace rozwojowe kierowane przez Josefa Velebnego, osiągnęły w roku 1950 zakres mogący imponować i dziś - nie stroniono nawet od badań makiet przyszłego nadwozia w tunelu aerodynamicznym.

Skoda Typ 955, pod oznaczeniem 1200 trafiła do sprzedaży wiosną 1952 roku, natychmiast zyskując obiegową nazwę "Sedan". Wkrótce zaczęła trafiać na kolejne rynki eksportowe, na których z powodzeniem odbudowała przedwojenną pozycję marki.

Z biegiem lat rodzina modeli 1200 rozrosła się o kolejne odmiany: kombi STW (z dwoma drzwiami z prawej i jednymi z lewej strony), pochodny furgon bez szyb w ścianach bocznych przestrzeni ładunkowej oraz - znaną powszechnie miłośnikom czechosłowackiego kina - sanitarną.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Z czasem ewoluowała do ulepszonego modelu 1201 (1955), wersja kombi - do 1202STW (1961), wcześniej do gamy nadwozi dołączył pick-up. Nadwozia pojazdów powstawały w zakładach Vrchlabi bądź Kvasiny, podwozia i silniki montowano w zakładzie macierzystym.

Produkcję podstawowej odmiany sedan zakończono we wrześniu 1961 roku, jednak wybrane odmiany użytkowe wytwarzano aż do roku 1973, a w ramach licencji w Turcji - z odmiennymi karoseriami - aż do 1982! Łącznie powstało ponad 127 tysięcy wszystkich odmian samochodów Skoda 1200-1201-1202.

sj

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj