Triumfy w "Dakarze"
Koncern VAG ze swoją czołową marką wszedł do mistrzostw świata WRC, kończąc trwającą od 2005 r. przygodę z rajdami cross-country, a w szczególności Rajdem Dakar. Dopóki w tym najtrudniejszym rajdzie świata brylowali kierowcy Mitsubishi, niemiecki koncern musiał czekać na swoje zwycięstwa.
Te przyszły po finansowym krachu i wycofaniu się Japończyków z fabrycznym teamem oraz przeniesieniu rajdu w 2009 r. do Ameryki Południowej. Tam Touaregi VW były niepokonane, wygrywając trzy kolejne edycje. Mistrzowskie korony przywdziali kolejno Giniel de Villiers, Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah. Gdy jednak nadarzyła się okazja do zdobycia najwyższych laurów w cyklu WRC, szefowie z Wolfsburga nie wahali się ani chwili.
W 2011 jeszcze próbnie, a od 2012 w pełnym wymiarze Volkswagen Motorsport i pozyskany przez niego Sebastien Ogier, typowany przez wszystkich na następcę multiczempiona Sebastiena Loeba, rozpoczął swój marsz przez rajdowe mistrzostwa świata.