| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8868/s-klasa-mercedes-1980-01.jpeg',550,365) ) |
| --- | 25 lat temu zjechał z taśmy produkcyjnej pierwszy na świecie samochód wyposażony w poduszkę powietrzną. Był to Mercedes-Benz klasy S wyprodukowany w niemieckiej fabryce Sindelfingen. Od tego czasu, Mercedes-Benz wyposażył w poduszki już 12 milionów swych samochodów, a sam wynalazek, podobnie jak ABS –opracowany również przez Mercedesa, stał się absolutnym standardem dla całej motoryzacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8868/s-klasa-mercedes-1980-02.jpeg',550,365) ) |
| --- | Prace nad opracowaniem i wdrożeniem poduszki powietrznej trwały 13 lat. Przeprowadzono 250 testów zderzeniowych, 2 500 testów otwarcie poduszki i przejechano ponad siedem milionów kilometrów autami wyposażonymi w poduszki. Debiut w 1980 roku był sukcesem, choć kierowcy nie od razu skłonni byli ponosić dodatkowe nakłady na podniesienie poziomu swego bezpieczeństwa - ćwierć wieku temu zagadnienie bezpieczeństwa pochłaniało raczej fachowców, niż zwykłych użytkowników. Do 1991 roku Mercedes-Benz wprowadzał poduszkę powietrzną do pozostałych swoich modeli, a 28% spośród wszystkich sprzedanych w tym roku modeli wyposażone było w poduszki. Rok później, poduszka powietrzna weszła do wyposażenia standardowego wszystkich aut opatrywanych trójramienną gwiazdą.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8868/poduszki-mercedes-01.jpeg',550,431) ) |
| --- | Wedle statystyk, poduszki powietrzne uratowały dotychczas życie 14 200 osób w USA i 2 500 osób w Niemczech. Oczywiście, dane te są wycinkowe i nie obejmują w pełni pierwszego okresu sprzedaży aut z poduszkami. Od wielu już lat poduszki powietrzne montowane są nie tylko w kierownicy, ale i w innym miejscach, mając chronić głowę, ramiona, kolana, stopy. Prosty pomysł, aby energię kinetyczną pochłaniała poduszka napełniana gazem okazał się rewelacyjny, i trudno sobie wyobrazić, by w najbliższej przyszłości miał być czymś zastąpiony.