20 lat współczesnej Skody Felicia
5 września 1994 r. linię montażową fabryki w Mlada Boleslav opuściła pierwsza seryjna Skoda Octavia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później na praskim Moście Karola.
Konstrukcja zapożyczyła imię od słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-1964 i zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit, opracowany samodzielnie w pierwszej połowie lat 80-tych. Felicia wykorzystywała wiele elementów z popularnej "Faworytki", ale 1 187 części opracowano od nowa, zgodnie z normami nowego partnera strategicznego - Volkswagena. Prace nad następcą Favorit ruszyły krótko po włączeniu Skody w struktury VW - w 1991 r.
Rok później gotowe były pierwsze prototypy, a w 1993 r. powstała seria otwierająca, poddawana intensywnym badaniom i testom. Warto dodać, że w tym samym czasie równoległe trwały prace nad nową Octavią. W chwili swojej premiery Felicia była oferowana z jedną z wersji sprawdzonego silnika benzynowego 1,3 OHV zasilanego układem jednopunktowego wtrysku. Moc wynosiła 53 lub 68 KM, jednak na eksport kierowano pojazdy 58-konne.
Auto zostało przyjęte ciepło do tego stopnia, że tempo napływu zamówień powodowało odsuwanie w czasie premiery na licznych rynkach zagranicznych. W Polsce w 1995 r. liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłat. Stopniowo uruchamiano montaże w systemach SKD/CKD oraz produkcję w innych zakładach, m. in. w Poznaniu (ponad 130 000 sztuk) czy w Sarajewie (powojenne wznowienie programu produkcyjnego zakładów TAS).
Rynkowy sukces wzmocniły nowości w gamie w 1995 r. - ofertę silników poszerzono o jednostki VW - benzynową 1,6 MPi (75 KM) oraz wysokoprężną 1,9 D (64 KM). Wprowadzono też liczne opcje dodatkowe, takie jak wspomagany układ kierowniczy, system przeciwpoślizgowy ABS czy gazowe poduszki bezpieczeństwa.
Stopniowo do oferty dołączały nowe odmiany nadwoziowe - Combi (następcę modelu Forman), dwumiejscowego Pickupa (oferowanego na wybranych rynkach jako VW Caddy)
, dwu- lub pięciomiejscowe Ban Plus, rekreacyjną Fun i Laurin&Klement. W 1996 r. wdrożono pakiet pierwszych istotnych zmian. Wzmocniono strukturę karoserii oraz wprowadzono zasilanie silnika 1,3 OHV układem wtrysku wielopunktowego. Na początku sezonu 1998 samochód poddano głębokiej modernizacji, upodabniając go stylistycznie do Octavii, wytwarzanej równolegle od 1996 r.
Jeszcze w 1995 r. opracowano Felicię Kit Car, przygotowaną do walki o tytuł mistrza producentów w swojej klasie. W odmianie 1300 dysponowała ona mocą 136-147 KM a w 1500 - prawie 160 KM. W tym samym sezonie samochód prowadzony przez Pavla Siberę wywalczył w Rajdzie Argentyny zwycięstwo w klasie do 2000 ccm. Sukcesem było też 3. miejsce w "generalce" Rajdu Wielkiej Brytanii zdobyte przez Stiga Blomqvista. W 1996 r. świeżo homologowana odmiana 1600 (174 KM) przywozi złoto i srebro w klasie A6 (do 1600 ccm) z Rajdu Monte Carlo oraz zwycięstwa w klasie z Rajdów Portugalii Nowej Zelandii i Australii.
Tuż przed końcem 1998 r. wytworzono milionowy egzemplarz Felicii. Na horyzoncie pojawia się już następca - Fabia, jednak popyt na Felicię jest wciąż na tyle wysoki, że zapada decyzja o przeniesieniu jej produkcji do zakładu Kvasiny. Tam wytwarzano ją do 21 czerwca 2001 r. wspierając sprzedaż licznymi edycjami specjalnymi, np. Mystery, Spring, Trumf czy Magic. Specjalnie dla naszego rynku przygotowano edycje Genua, Lato, Kliff i Perfekt.
Łącznie w latach 1994-2001 zbudowano ponad 1,4 mln egzemplarzy wszystkich wersji, w tym najwięcej (915 853 sztuk) odmiany hatchback a najmniej (3 992) wersji Fun. Felicia zalicza się do najważniejszych modeli w najnowszej historii marki. Stanowi pomost pomiędzy przygotowaną własnymi siłami Favorit a w "pełni koncernową" Fabią pierwszej generacji z 1999 r.
Źródło: Skoda
ll/moto.wp.pl