| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8557/cupra-ibiza-2005-01.jpeg',550,350) ) |
| --- | Seat poszerza swą ofertę o dwie nowe wersje Ibizy Cupra: benzynową i wysokoprężną. Oba auta emocjonować mogą entuzjastów sportowej jazdy, oba potwierdzają konsekwencję z jaką Seat buduje swój sportowy wizerunek.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8557/cupra-ibiza-2005-02.jpeg',550,591) ) |
| --- | Wysokoprężna wersja Ibizy Cupry (TDI) wyposażona jest we wzmocnioną o 10 KM jednostkę znaną z Leona. Dysponując mocą maksymalną 160 KM osiąganą przy 3,75 tys obr/min, i maksymalnym momentem obrotowym 330 Nm przy 1,9 tys obr/min, jednostka ta jest w stanie rozpędzać Ibizę Cuprę do prędkości 100 km/h w 7,6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi zaś 220 km/h. Parametry te nie szokują, ale zdecydowanie budzą uznanie – zwłaszcza, jeśli skojarzyć je z danymi o spalaniu. Cykl miejski wymaga spalania 7 litrów oleju napędowego na 100 km, zaś cykl poza miejski zaledwie 4,5 litra.
Benzynowa wersja Ibizy Cupry napędzana jest znaną juz 180 KM jednostką o maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm, który dostępny jest w zakresie obrotów od 1,5 do 4 tys na minutę. Parametry silnika nie zapierają tchu w piersiach, ale i tak w stosunkowo lekkiej i małej Ibizie starczają do jazdy z prędkością 229 km/h. Sprint od o do 100 km/h pochłania zaś tylko 7,3 sekundy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8557/cupra-ibiza-2005-03.jpeg',550,309) ) |
| --- | Nie ma co porównywać obu jednostek (benzynowej i wysokoprężnej) pod kątem osiągów. Każda zapewnia podobną dynamikę, co najlepiej widać zestawiając czas pokonywania 1 tys metrów ze startu zatrzymanego. Dla diesla wynosi on 28,6 sekund, zaś dla wersji benzynowej 28,4 sekundy – różnica niezauważalna w normalnej eksploatacji. Oba silniki znajdą swych amatorów, a wybór podejmowany będzie głównie ze względu na preferowany przez właścicieli styl jazdy. Lubiący częste redukcje i wyższe obroty wybiorą z pewnością wersję benzynową. …pogodzić się przy tym będą musieli ze znacznie wyższym zużyciem paliwa. Cupra 1.9 TDI spala w mieście zaledwie 7 litrów, zaś 1.8 20VT blisko 11 (10.9).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8557/cupra-ibiza-2005-04.jpeg',550,327) ) |
| --- | Seat Ibiza Cupra ma zmodyfikowane niemal wszystkie elementy zawieszenia, które jest znacznie twardsze, niż w standardowych Ibizach. Zwiększono też rozstaw osi. Sztywność nadwozia wzrosła o 30% w porównaniu z wersjami Ibiza Sport. Sportowe odczucia z jazdy łatwiej będzie znieść wszystkim jadącym tym autem, bo każdy z foteli wyprofilowano tak, by lepiej trzymał ciało pasażera. Trwożliwszych i rozsądniejszych ucieszy informacja, że Ibiza Cupra wyposażona jest standardowo we wszystkie systemy bezpieczeństwa montowane w Seatach, a mianowicie: ABS, TCS, ESP i EBA.
Podobnie jak Leon Cupra R, wszystkie egzemplarze Ibizy Cupra produkowane są w zakładach SEAT Sport w Abrera koło Barcelony.