10 najgorszych aut miejskich
Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.
Jak znaleźć najbardziej niezawodne auto? Można po prostu sięgnąć do rankingów niezawodności, w których specjalizują się Niemcy. Jednak Brytyjczycy wpadli na - według nich - lepszy pomysł. Opracowali indeks niezawodności. Jest czymś znacznie bardziej skomplikowanym od prostego wyliczenia stosunku awarii do liczby aut.
Na podstawie danych z firm ubezpieczeniowych i warsztatów Brytyjczycy stworzyli indeks, którego wartość jest tym lepsza, im niższa. Wyznacza się go za pomocą specjalnego algorytmu, biorąc pod uwagę:
- liczbę awarii danego modelu,
- koszt naprawy tych awarii,
- czas, w którym dany model był niesprawny,
- wiek i przebieg samochodu.
Dziś przyglądamy się autom miejskim. Ale nie zerkamy na górną część listy, która pokazuje najlepsze samochody (w segmencie wygrały Honda Jazz i Ford Ka). Skupiamy się na jej końcówce, czyli autach mających najsłabszy indeks. Im dalej, tym indeks jest wyższy, a więc gorszy. Oto ostatnia dziesiątka, czyli najbardziej zawodne modele w klasie samochodów najmniejszych.
10. Fiat 500 - indeks niezawodności 68
Następca Topolino i Fiata 500 z lat 50.-60. jest ulubieńcem Europy (choć z wyjątkami, bo w Polsce nie stał się bestsellerem). Mały wóz ma niemal 2 miliony kombinacji wystroju wnętrza, co zachwyca kobiety, a jest dostępne także w mocnych wersjach (jako Abarth 500) dla żądnych emocji mężczyzn. Jednak współczesny maluch otwiera naszą listę drogich w naprawie i często się psujących samochodów.
Źródło: reliabilityindex.com, MAK